Het Zwijgen Van Maria Zachea - Judith Koelemeijer



Waar gaat het boek over? 
Het is 1989. Een oude moeder heeft een hersenbloeding gehad en hult zich sindsdien in een mysterieus stilzwijgen. Haar twaalf volwassen kinderen besluiten om beurten voor haar te zorgen. 'Het zal niet lang duren', zeggen ze tegen elkaar. Maar tegen alle verwachtingen in blijft hun moeder leven. Acht jaar lang zit ze stil voor het raam. Steeds brozer en langzaam vergroeiend met haar stoel.
Judith Koelemeijer raakte geïntrigeerd door het beeld van de zwijgende moeder - haar oma - en ging op zoek naar de geschiedenis van haar familie. Ze vroeg zich af wat de twaalf kinderen dachten over hun moeder, nu ze avond aan avond tegenover haar zaten. Wat wisten ze van haar? Wat wisten ze eigenlijk van elkaar? Hoe keken ze terug op hun gezamenlijke jeugd in de jaren vijftig en zestig?
Hun verhalen zijn onthullend. Want hoe dicht ze vroeger ook op elkaar leefden, de broers en zussen blijken elkaar nauwelijks te kennen. Iedereen hield zijn zorgen voor zichzelf en zweeg. En alle twaalf bewaren, zonder het van elkaar te weten, volstrekt andere herinneringen aan hoe het destijds was. In Het zwijgen van Maria Zachea vertellen ze elk hun eigen verhaal: de keurige oudste dochters die zo laat trouwden, de 'professoren' die in de stad studeerden, de 'werkers' die het hoveniersbedrijf van hun vader overnamen, de 'kleintjes' die de vrijheid veroverden.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een zeer aangrijpend boek, maar tegelijkertijd ook een boek dat een mooi tijdsbeeld weergeeft, waarin je ziet hoe de tijden veranderenen. Ik denk dat het voor velen, zeker voor diegenen die een zelfde soort opvoeding hebben gehad en in een groot gezin geboren zijn, een heel herkenbaar beeld is. De keuze waar de kinderen voor komen te staan. Zie maar dat iedereen het met elkaar eens is. Lastig lijkt me, als je met zoveel kinderen bent.
Wat mij verwonderde, maar eigenlijk als je er goed over nadenkt ook weer niet zo verwonderlijk is, is dat ieder kind een ander beeld heeft van zijn jeugd en de omgang met hun ouders en hoe hun moeder zou denken.
Je ziet tevens duidelijk wat een geloof met een mens kan doen, maar ook wat het met je kan doen als je altijd is geleerd om maar niet over bepaalde zaken te praten, je mening niet te geven, de lieve vrede bewaren. Toch zie je dat met name de jongere kinderen zich wat meer afzetten, meer met de tijd mee gaan. Uiteraard heeft dat ook te maken met de tijd waarin ze opgroeien en met wie ze omgaan.
Het jammere vind ik dat ik soms het gevoel had dat sommige verhalen afgekapt werden, voor mijn gevoel miste ik nog wat. Ook miste ik het verhaal achter Maria Zachea, over haar jeugd hoe ze die beleeft heeft en het leven voor ze trouwde. Die paar zinnen vond ik persoonlijk net te weinig, maar het zou kunnen dat haar kinderen haar ook niet goed kende, dat ze daar nooit echt naar hebben gevraagd. Ze heeft het in ieder geval niet makkelijk gehad in haar leven en neem mijn petje voor haar af dat ze toch maar 13 kinderen heeft opgevoed en zorgde dat ze altijd netjes erbij liepen.
De paar familiefoto's maken het boek af, zodat je een beeld hebt bij over wie het gaat.

Wat vind je van de cover? 
Een mooie cover, maar ik zou voor een foto van Maria Zachea zijn gegaan.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot en beeldend, maar jammer dat bij sommigen het verhaal is afgekapt.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Een hele mooie omgeving.

Mooie quote in het boek: 
Wees blij met wat je hebt.

Zou je het boek aanraden? 
Het is zeker een aanrader.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik ga het boek niet nog een keer lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het niet weggeven, maar hij wordt wel verwijderd van mijn e-reader.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk dat het boek me nog wel even bezig gaat houden. Je gaat namelijk ook nadenken over hoe het bij jou in het gezin waar je uitkomt gaat/ging. Zoals gezegd, er zitten voor veel mensen wel herkenningspunten in.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, ik denk wel dat ik vaker een boek van haar ga lezen.



Koop bij bol.com

Reacties

  1. Ik heb dit boek gelezen toen ik op de middelbare school zat en het heeft een diepe indruk achtergelaten. Ik vond het ook heel tof dat ieder hoofdstuk uit een ander perspectief geschreven is :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg