Stilte Graag! - Erik Le Romancier


Van Erik Le Romancier mocht ik zijn boek lezen en recenseren. Ik wil hem daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Soms hilarisch, soms aangrijpend, soms fantastisch, soms fel realistisch, maar altijd ontroerend en onderhoudend, dat zijn de verhalen van Erik Le Romancier.
Le Romancier is een ware meester in het prikkelen van zijn publiek met korte, krachtige en vrijmoedige vertellingen over gewone mensen in ongewone situaties.
Met vlot geschreven en uiterst invoelbare verhalen als 'Stilte graag!', 'Mama ben jij een hoer?' en 'Vergulde pil' daagt Erik Le Romancier zijn lezers op humoristische, indringende en soms zelfs schaamteloze wijze uit tot nadenken over henzelf en hun leven.
En tot het tellen van hun eigen zegeningen...
'Stilte graag!' is smeuïg, sappig en sexy van de eerste tot de laatste bladzijde.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover en het lezen van de titel krijg je het gevoel dat je het boek gaat lezen van een cabaratier die zijn publiek om stilte maant omdat hij wil beginnen met zijn show. In zekere zin is dat ook zo. Het is zeker niet de bedoeling dat je gaat zitten tetteren tijdens het lezen, maar dat je je aandacht bij de verhalen houdt.
Vanaf het eerste verhaal wordt je gelijk gegrepen en af en toe moet je even jezelf tot de orde roepen, dat de verhalen niet echt zijn, dat het niet echt is gebeurt. Maar toch, toch hadden de verhalen, hoe bizar vaak ook, hadden zomaar in een programma als De Stoel met Rik Felderhof (wordt dat nog uitgezonden?) verteld kunnen worden. Sommige verhalen hadden niet misstaan in een soap-serie als Goede Tijden Slechte Tijden.
De verhalen zijn soms grof, maar tegelijkertijd ook humoristisch, schaamteloos, maar laten je ook nadenken over de situaties, jouw kijk op anderen en op jezelf.
De verhalen laten je zien dat sommige dingen die je hoort wel eens heel anders kunnen zijn dan dat er verteld wordt. Sommige verhalen laten je zien dat je soms wel heel bekrompen kan denken terwijl bepaalde beroepen heel normaal zijn ook al is het niet jouw keuze.
Het zijn heel eigentijdse en tijdloze verhalen die heel herkenbaar (kunnen) zijn. Persoonlijk werd ik erg gegrepen door het verhaal over pesten, waar ik gedeeltes in herkende omdat ik zelf gepest werd op school. Alleen koester ik geen wraakgevoelens. ;) Met het laatste verhaal had ik overigens wel wat moeite, maar dat heb ik altijd als er over dat onderwerp wordt geschreven. Toch is het, hoe gruwelijk ook, goed beschreven.

Wat vind je van de cover? 
Heel erg mooi, in zekere zin past het bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Heel origineel.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is een hele originele schrijfstijl. Humoristisch, maar ook vlot en (helaas soms) beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
De verhalen zijn stuk voor stuk origineel en herkenbaar.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dit boek weet absoluut je aandacht vast te houden.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn in alle verhalen geloofwaardig. Het hadden stuk voor stuk echte mensen kunnen zijn.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Het verhaal over pesten op school heeft me heel erg geraakt omdat ik gedeeltes ervan herkende.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek is een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor alle volwassenen die het niet erg vinden dat er ook erotiek in de verhalen voor kan komen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Neen, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
De verhalen houden me nog wel even bezig.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
De auteur heeft een eigen Facebook pagina, hij is te vinden onder Erik le Romancier.

Website van de uitgever:
BOEKTRIOMF






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg