Zoektocht Terug - Marina Folkers


Van uitgeverij Ellessy mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
"Ze hield haar adem in. Dit kon niet waar zijn. Toch... die stem... Het was alsof ze teruggezogen werd in de tijd."

Wanneer Caitlin een paar dagen met een vriendin naar Londen gaat, laat ze haar vriend Steven met tegenzin achter in het Noorden van Engeland. In de hoofdstad kruisen heden en verleden elkaar geheel onverwachts. Al haar zekerheden, waaronder haar jarenlange, stabiele relatie, worden aan het wankelen gebracht. Ze klampt zich vast aan haar dromen, waarbij ze probeert een pijnlijk geheim verborgen te houden. Dit wordt haar echter moeilijk gemaakt door Max Jordan - filmster en befaamd charmeur -, die met plezier aan haar overtuigingen rammelt en daarmee de boel nog meer op de kop zet.
Via het bruisende uitgaansleven van Londen en de stranden van Cornwall raakt Caitlin het spoor totaal bijster. Lukt het haar de weg weer terug te vinden?
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover verwacht je een soort reisboek over een strand te gaan lezen. Misschien zelfs wel de geschiedenis van dat kleine stukje strand. In zekere zin is dat ook zo, maar het is dan niet letterlijk over het strand, eerder wat iemand daar heeft meegemaakt, waarom hij daar graag komt.
De titel verraadt dat het geen verhaal gaat worden over een simpele recht-toe-recht-aan weg, maar dat er eerst diverse andere wegen met obstakels wordt ingegaan alvorens de weg terug gevonden wordt. Het is inderdaad een zoektocht voor bepaalde personen. Niet letterlijk, maar figuurlijk. Een zoektocht naar bepaalde gevoelens of die wel echt zijn, een zoektocht naar verwachtingen die een bepaald iemand eerst had en of die misschien niet beter bijgeschaafd kunnen worden, een zoektocht naar het verleden om die goed af te sluiten. Een zoektocht naar jezelf.
Op een vlotte, beeldende en humorvolle manier kom je achter het verhaal uit het verleden van bepaalde personen. Je gaat een bepaalde persoon anders bekijken. Misschien is die toch niet zoals die altijd wordt afgeschilderd, maar blijkt die persoon een gevoelspersoon te zijn. Ook die persoon schrikt af en toe van wat die voelt. Zou het wel echt zijn? Waarom doe ie wat ie doet? Een ander persoon worstelt met andere vragen: Is goed wat er gebeurt? Weet je zeker dat je het wilt? Maak je niet de verkeerde keuzes? Doe je het voor jezelf of omdat een ander dat wilt? Dat die beter weet wat goed is voor jou dan dat jij dat weet?
Het is een heerlijke feelgood roman waar het einde voorspelbaar is, maar eigenlijk is dat niet erg met romans. Als het verhaal maar goed is en dat is het in dit geval ook. Heel langzaam wordt je naar het plot toe gebracht. Begrijp je bepaalde personen en erger je je geregeld aan een bepaald persoon omdat die te lang een hoop koestert. Anderzijds is dat ook wel weer mooi dat die persoon dat doet, dat die persoon dat niet zomaar opgeeft.
Ondanks dat het een mooi einde is, vond ik het toch wel een beetje ongeloofwaardig. Van mij had er nog wel een hoofdstuk bij gemogen i.p.v. het op een 'makkelijke' manier te laten eindigen, er hadden nog wel een paar obstakels in mogen zitten.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ik hoopte een heerlijke roman te lezen en dat is zeker uitgekomen.

Wat vind je van de cover? 
Heel erg mooi. Het is mooi dat het stukje strand en wat er op het strand ligt in het verhaal terug te vinden is. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is op een hele vlotte, beeldende en humorvolle manier geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Het is niet echt origineel, maar dat is niet erg, want evengoed is het een mooi verhaal.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel goed. Langzaamaan wordt je via diverse wegen naar het eind geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet dit boek zeker. Je wilt weten wat de achtergrond van bepaalde personen is, wat er gaat gebeuren. Voor wie er gekozen wordt en of dat dan wel de juiste keuze is.

Heeft het plot je verrast?
Nee, of misschien toch, deels heeft het me wel verrast.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Max, omdat hij zo van het leven kan genieten. Er is nog een reden, maar die kan ik niet zeggen, omdat ik dan teveel zou verraden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
In dit verhaal had ik aan niemand een hekel, ook niet aan bepaalde personen waar je eigenlijk wel een hekel aan zou moeten hebben.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Londen is een geweldige stad en Cornwall lijkt me ook heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik leef erin en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Dat is bij een stukje dat Max wat meer over zijn verleden verteld. Dat raakte me heel erg, omdat ik het herkende, al heb ik dat op een andere manier meegemaakt. Niet alleen vanwege spoilers, maar ook om bepaalde persoonlijke redenen kan ik niets meer vertellen. In ieder geval zullen diegenen die mijn verleden kennen, weten wat ik bedoel als ze het boek hebben gelezen.

Mooie quote in het boek: 
De meeste dingen hebben geen toekomst, alles kan een volgende dag compleet anders zijn, maar dan heb je in elk geval een mooi moment meegemaakt.

Zou je het boek aanraden? 
Als je van voorspelbare romans houdt, dan is het zeker een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van feelgood romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, ik kan het boek dus niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken, omdat ik liever, dat heb ik echt nog nooit gezegd hoor ;) , het verhaal in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Nee, ik denk niet dat het boek mij nog lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Klik op Leesframent op de website van Ellessy om een leesfragment te lezen.

Website van de auteur:
Marina Folkers Twitter

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ ELLESSY




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg