Twee Levens - Rob Scherjon


Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Marktkoopman Herman Klok heeft samen met zijn vrouw Stientje een succesvolle handel in groente en fruit. Wegens een - vermeende - diefstal krijgt hij een taakstraf van twintig uur opgelegd: hij moet aan de slag als papierprikker. Op de eerste dag van zijn schoonmaakwerk vindt hij een vrouwenhand in een plantsoen, besmeurd met bloed. Deze lugubere vondst zet zijn leven op zijn kop en ontregelt zijn huwelijk.

De hand blijkt afkomstig te zijn van een vermoorde vrouw wier lichaam de volgende dag wordt opgegraven. Het is Joke Germeraad, een hooggeplaatste ambtenaar bij Buitenlandse Zaken. Het wordt een obsessie voor Herman om de dader te vinden, zeker als blijkt dat de vrouw een dubbelleven heeft geleid. In haar vrije tijd was ze actief als sm-meesteres en ontving ze 'heren die in limousines kwamen aanrijden.'

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover was ik even bang dat het boek zou gaan over hoe je kan stoppen met roken, met allemaal tips en wat het roken wel niet allemaal kan veroorzaken, maar gelukkig bleek dat niet het geval. Na het lezen van het boek kan ik alleen maar zeggen dat de cover goed is gekozen, ondanks dat ik in het begin dacht dat een andere cover beter was geweest.
De titel is heel erg goed gekozen. Ondanks dat de auteur het bedoeld heeft voor één persoon, kan het voor mijn gevoel voor meer personen zijn bedoeld. Wat ik hiermee bedoel, dat mag je zelf gaan lezen.
Het verhaal is op een vlotte, beeldende, op zijn tijd humoristische manier geschreven. Je moet geregeld lachen om bepaalde stukjes omdat ze of te bizar voor woorden zijn of een persoon maakt een opmerking of doet iets waardoor je moet lachen.
Steeds als je denkt dat je weet welke kant het opgaat, gaat het weer een andere kant op. Het duurt een hele tijd voor je door hebt wie de dader is. Op een gegeven moment krijg je wel een idee, maar dan duurt het nog even voor je door hebt of je gelijk hebt of niet.
Soms is het verhaal wel erg ongeloofwaardig, maar is dat storend? Nee, niet echt, want dat maakt het verhaal ook wel weer compleet. Zonder de ongeloofwaardige stukjes zou het verhaal niet zo goed zijn. Zou het verhaal saaier zijn.
Langzaam aan wordt je naar het plot geleid die verrassend is, omdat je een totaal ander plot verwacht, maar toch is die ook wel weer ongeloofwaardig, maar ook hier is het niet storend.
Mocht je een reading challenge moeten halen, dan is dit boek zeker een aanrader, omdat het boek in een paar uurtjes uit is. Ook als je niet een reading challenge hoeft te halen is het boek een aanrader. ;)

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ik had niet echt verwachtingen, hooguit dat ik hoopte dat je af en toe moet lachen, want om een of andere reden kreeg ik het gevoel van de omschrijving dat het niet zomaar een thriller zou zijn, maar een thriller waar je geregeld in de lach schiet. In dat opzicht voldoet het aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Het is een heel eenvoudige cover, maar dat past ook wel bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, een andere titel had niet bij het boek gepast.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is een vlotte, beeldende schrijfstijl waarbij de humor niet vergeten is.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Langzaamaan wordt je naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt weten hoe het afloopt.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zag ik niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Meestal wel, maar niet altijd, maar dat is niet storend.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Herman, aan hem kun je geen hekel hebben.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Sorry, maar dat kan ik dit keer niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden. Lees het boek daarom maar.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel mooi. Het is ook leuk dat een hotel, waar ik jaren geleden heb gewerkt, wordt genoemd, waardoor ik weet hoe het er in het echt uit ziet.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Daar leef ik in en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Nee, maar dat is niet erg.

Mooie quote in het boek: 
I don't know why my heart bleeds, I only know it does.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, het is een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van humorvolle thrillers houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vond ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven, die het op haar beurt weer aan de bibliotheek op haar werk geeft zodat anderen het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van en ik verwacht ook niet dat die er ooit komt, maar mocht die er ooit komen dan ga ik die niet bekijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me lang bezig zal houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Rob Scherjon schreef dit boek naar aanleiding van een krantenbericht over het dubbelleven van een vrouwelijke manager bij een bank.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg