Mijn Vrienden En Ik - Alma Post



Van Uitgeverij De Onderstroom mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Mijn vrienden en ik.
'Pas maar op. Zo kom je er niet in de wereld,' zei mam.
Ik wilde haar vragen wat ze met 'er' bedoelde, maar hield mijn mond omdat ze die vraag toch niet zou snappen.
Christel de Veer leidt niet het leven dat haar ouders, en vooral haar moeder, als ideaal zien: afstuderen, man, kinderen. Ze is wars van ambities. Woorden als carrière en maatschappelijke ladder zeggen haar niets. Je zou haar leefwijze bescheiden kunnen noemen, maar bij nadere beschouwing rijst de vraag of hij dat ook is.
Een halve eeuw lang observeert, bewondert, helpt en verafschuwt Christel haar vriendengroep. Ze is zeker geen doetje, en ook geen heilige, maar wel een scherp observator van haar omgeving en haar vrienden. Ze haakt nooit af, ook niet bij schokkende, verdrietige of semi-criminele gebeurtenissen waar anderen voor terugdeinzen.
Hoe blijf je jezelf in deze wereld met zijn ingesleten waarden?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover geeft heel goed weer waar het boek over zou kunnen gaan. Helaas is de titel van het boek en de naam van de auteur niet goed leesbaar. Als die een paar tinten lichter was geweest, dan was het duidelijker geweest. Ook de personen op de cover vallen door hun kleding weg in het bos. Als ze iets lichtere kleding of vrolijkere kleur kleding aan gehad hadden, was de cover mooier en duidelijker geweest.
Ook de paarse kleur aan de zijkant op de achterkant is te donker. Als brildrager is het heel lastig om de tekst te lezen. Als die kleur een paar tinten lichter was geweest, was het duidelijker geweest.
Het verhaal is op een vlotte manier geschreven waardoor het boek snel wegleest. Als je er eenmaal aan begint, dan is het lastig weg te leggen. Je bent en blijft nieuwsgierig naar hoe het verder gaat, hoe het gaat aflopen.
Het verhaal speelt zich vanaf de studententijd in de jaren '60/'70 van de vorige eeuw tot het heden af, waardoor het een mooie en herkenbare reis door de tijd is. Als je die jaren bewust hebt meegemaakt, roep je geregeld 'oh ja, die kleuren hadden wij ook, die muziek draaiden wij ook, dat hadden wij ook, dat droeg ik ook, zo ging dat toen' enz. De personen zijn heel herkenbaar, je herkent soms een stukje van jezelf en na het lezen van het boek heb je het gevoel dat je afscheid hebt genomen van een stel vrienden.
Er zitten een paar thema's in verwerkt zoals; rouwverwerking, schuldgevoelens over het weten van iets maar niet kunnen vertellen, het vinden van de juiste partner, onbeantwoorde liefde en slecht tegen verandering kunnen.
Soms is het een tikje voorspelbaar, heb je al snel door hoe een bepaald stukje gaat lopen, maar dat is niet storend.
Het plot is een verrassing die je wel vermoedde, maar niet verwachtte.
Kortom, het is een heerlijk boek over een vrouw die haar tijd vooruit is, haar vrienden neemt zoals ze zijn, maar wel op zijn tijd kritisch is en zelf ook van alles meemaakt vanaf dat ze in een studentenhuis in Amsterdam kwam tot haar leven in het heden.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, en meer dan ik verwachhte.

Wat vind je van de cover? 
Zoals gezegd, het is jammer dat de titel van het boek en de naam van de auteur heel moeilijk leesbaar is. Als die een paar tinten lichter was geweest, dan was het beter geweest. Ook is het jammer dat de personen wegvallen in het bos. Als ze lichtere kleding of vrolijkere kleur kleding aan gehad hadden was het een hele mooie cover geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, het geeft aan waar het boek over gaat.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, het verhaal leest als een trein.

Hoe origineel is het verhaal?
Niet echt origineel, maar dat is niet erg.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Langzaam aan wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, ik had wel een vermoeden, maar verwachtte het niet.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze zeker. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Hugo, omdat hij iedereen op zijn gemak weet te stellen, echt in de mensen is geïnteresseerd.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Onno, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik zou bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik ben in de jaren '70 van de vorige eeuw geboren en tot nu toe doe ik het goed. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, vooral met het stukje over het verlies van iemand heeft me geraakt. Meer zeg ik niet, want dan zou ik teveel verraden.

Mooie quote in het boek: 
Je wordt niet beoordeeld op wat je bereikt, maar wat je probeert.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van boeken over een bepaalde levensloop houden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar, die gaat dus weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht het boek ooit verfilmd worden, wat heel goed mogelijk is, ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Schrijfdagboek

Website van de uitgever:
Uitgeverij De Onderstroom







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg