Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

LEEF! - Laura Maaskant

Waar gaat het boek over? 
In LEEF! vertelt Laura Maaskant hoe haar leven is veranderd na de diagnose 'kanker'.

Die diagnose kreeg ze op haar vijftiende, en vier jaar later opnieuw. Laura wordt na een lang en zwaar behandeltraject genezen verklaard. Ze pakt haar leven weer op waar ze gebleven was: na haar vwo gaat ze studeren in Amsterdam. Maar dan keert de ziekte terug. De prognose is ongewis, haar levensverwachting beperkt. Nogmaals loodzware behandelingen ondergaan wijst Laura af. Ze gaat voor kwaliteit van leven. Niet met een bucket list, maar 'gewoon', met haar vrienden en haar familie, en in haar werk. Zoals ze zelf zegt, ervaart ze haar leven nu juist heel intens. Laura's ziekte brengt niet alleen rampspoed, maar ook de mogelijkheid om te genieten van de tijd die haar nog rest. Haar leven is 'in goud veranderd'.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel aangrijpend, eerlijk en tegelijkertijd positief verhaal. Ze heeft eerlijk over die r…

Mijn ervaring met de Airfryer



Mijn ervaringen met de Airfryer. Ik hem echt aanraden. Het is een stukker gezonder dan de frituurpan omdat je geen vet gebruikt.

Huis in Kerstsfeer gebracht


Afgelopen zaterdag heb ik ons huis in Kerstsfeer gebracht. Het ziet er nu heel gezellig uit. Had wel even een probleem met een grote plant die ik niet wist waar te zetten omdat op zijn plek nu de Kerstboom staat, maar die plant heeft een mooi plekje gekregen en mocht toch in de woonkamer blijven. Zondagmorgen was er nog even paniek omdat ik dacht dat de Kerstlichtjes, die ik afgelopen donderdag bij een niet te noemen supermarkt, had gekocht het hadden begeven. Ik was wat in de keuken aan het rommelen en bedacht me dat het wel raar is dat alleen de blauwe en groene lampjes het nog deden en de oranje en rode niet. Toen bedacht ik me dat ik wel eens op de knop van de schakelaar mocht klikken voor andere standen. Gelukkig was dat het ook. Gemopper om niets dus. He, hallo, ik had nog geen thee op en als je de stekker in het stopcontact steekt en je ziet dat de helft het niet doet, baal je wel even.
Maar terug naar zaterdag. Nadat ik 100 keer 2 trappen op en af was geweest voor de Kerstspullen op te halen, de lege dozen terug te brengen en tussendoor ook nog de was ophangen en nieuwe was in de machine stoppen, had ik het wel gehad en had geen puf meer om te koken. Het enige wat ik wou, was genieten. Toch komt er een moment dat je moet eten, want je maag vraagt er nu eenmaal om. Tuurlijk hadden wij 's middags wel een broodje op, maar daar kun je niet alleen van leven. Ik althans niet. Dan maar patatjes en frikandellen en manlief een broodje hamburger. Heerlijk even ongezond snacken. Dat bracht me gelijk op het idee om een artikel over de airfryer te schrijven.

Frituurpannen

We hebben heel veel verschillende frituurpannen gehad, maar geen een was naar onze zin. Als we ze allemaal hadden bewaard, dan hadden we een frituurpannenmuseum kunnen beginnen. Dat geldt ook voor de koffiezetapparaten, maar daar ga ik het een andere keer over hebben. Ze beloven je allemaal dat ze makkelijk schoon te maken zijn. Geen idee hoe ze erbij komen, maar dat is echt niet zo. Er zijn er waar je de frituurolie via een soort kraantje weg kon laten lopen in een lege fles. De eerste keer gaat goed, de tweede keer ook wel, maar daarna zie je het straaltje steeds minder worden en uiteindelijk zie je alleen nog maar druppels en dan duurt het een eeuwigheid voor de pan leeg is. Voor sommige dingen heb ik best veel geduld, maar voor dit soort dingen niet. Het is ook altijd een heel geknoei voor je de pan leeg hebt. En dan dat schoonmaken. Wat een crime. Ik kreeg die pannen nooit goed schoon. Ik heb ook verschillende witte frituurpannen gehad en na verloop van tijd begon de deksel toch bruin te verkleuren. Echt niet dat je dat schoon kreeg. Het bakken van friet en al die andere snacks gaat wel goed. Daar valt niets over te zeggen. Bij de laatste frituurpan die we deur uit hebben gedaan omdat hij het vet er uit begon te gooien, maakte niet uit bij hoeveel graden, waren we er mee aan. Gelukkig frituurden we in de schuur, zodat we de rotzooi niet in de keuken hadden, maar evengoed was het een troep en een crime met schoonmaken. Toen hebben we besloten om, als we zin hadden om te snacken, wat niet zo heel vaak voorkomt, dan maar naar de snackbar te gaan. Voor ons geen frituurpannen meer.

Airfryer

Begin dit jaar gingen we naar de Huishoudbeurs en zagen van alles en nog wat. We hebben ons gedragen en alleen voer voor onze monsters op 8 katerige pootjes gekocht. Wel hebben we van alles getest, vooral de drankhal was leuk, lekker hoor die drankjes. Hips. Aan het begin hadden we eerst onze bril laten poetsen door een mevrouw die beweerde het wondermiddel te hebben. We zouden onze bril nog maar 2 of 3 keer per week hoeven te poetsen. Dat klinkt mooi in de oren voor iemand zoals ik die bijna elk uur wel haar bril schoonmaakt. Toch heb ik dat spul niet gekocht en dat was maar goed ook, want nog geen halve dag later waren onze brillen alweer vies. Eigenlijk hadden we terug moeten gaan en onze beklag moeten doen. Toch maar niet gedaan.
Uiteindelijk kwamen we bij een stand waar ze zeiden dat ze een soort frituurpan hadden waar je kon bakken zonder olie. Het klonk mooi, maar ik wilde toch wel weten hoe de patatjes smaken in zo'n pan en wilde ook weten wat je er nog meer in kunt bakken. Ze gaven een demonstratie en de patatjes smaakten erg lekker. Ik had wel geroepen dat ik geen frituurpan meer wilde, maar deze wilde ik wel hebben. Na bij diverse winkels langs te zijn geweest om prijzen te vergelijken, hebben wij een half jaar geleden een airfryer gekocht. Tuurlijk was het eerst testen. Na een half jaar kan ik jullie melden dat ik er erg blij mee ben. Je kan er niet alles in bakken, maar wel veel. De patatjes, loempia's, kroketten enz. zijn erg lekker. Het is niet zo vet als in een frituurpan met vet. Het is dus gezonder. Alleen is het wel even kijken hoe lang je iets moet bakken en op hoeveel graden. Het voordeel is ook dat je niet hoeft te wachten tot het vet heet genoeg is, je kan gelijk bakken. Patatjes bakken wij altijd op 200 graden en met 20 minuten zijn ze goed. Je moet ze wel af en toe schudden. Het hangt ook van de hoeveelheid dat je in de pan doet. Zo te meer patat je erin doet, zo te langer het duurt voor het gaar is. Frikandellen, aardappelschijfjes, kroketten, loempia's en kipnuggets dat kun je er allemaal in frituren. Als er op de verpakking staat dat je het in de oven kunt bakken, dan kun je het ook in de Airfryer bakken. De snacks zien er alleen niet zo mooi uit als in de frituurpan, maar het is wel lekker. Tot nu toe zijn er 2 dingen die we niet frituren. De bitterballen worden papperig en de hamburgers van de Aldi zijn zo vet, dat de blauwe rook aan de achterkant van de airfryer er uit kwam. Dat doen we dus ook niet meer. We willen nog wel de hamburgers van Mora gaan proberen. Schoonmaken is ook heel makkelijk. Je kan de pan in de vaatwasser wassen, maar daar wordt die kaal van. Met de hand onder heet water en met afwasmiddel wil ook heel goed en over het apparaat haal ik altijd een vochtig doekje.
Conclusie: Het is echt een aanrader. Het is niet zo vet als dat je in frituurolie frituurt en het is erg lekker. Als je maar op let dat het ook in de oven gebakken kan worden.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

De Amarna-Papyrus - Rachel Reedijk

Van uitgeverij WalburgPers mocht ik dit boek lezen en een recensie over schrijven. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tell el-Amarna is een dorp in midden-Egypte. Eens verrees hier een nieuwe stad voor de omstreden zonnecultus van farao Achnaton en zijn beeldschone echtgenote Nefertiti.

Het leven van de Amsterdamse psychiater Margalith Dreyfus-Levi neemt een ingrijpende wending als zij een davidster erft met daarop gegraveerd het Aton-zonneteken. Kort daarop ontmoet zij Fouad Khalifa, conservator in het Louvremuseum. Hij ontdekt dat het legaat terugvoert op de sterrenpapyrus van Parennefer, een opstandige priester uit de Amarna-periode.

Fouad vraagt Margalith om met hem mee te gaan naar Egypte. Terwijl zij samen stroomopwaarts trekken, op zoek naar de papyrusrol, is Egypte in de ban van de Arabische Lente en nemen elders de spanningen tussen Joden en Arabieren toe.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de neus en lippen, dat echt is e…