Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Frankrijk In 50 Fragmenten - Caspar Visser 't Hooft

Van uitgeverij VanDorp Uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Al meer dan 25 jaar woont Caspar Visser 't Hooft in Frankrijk, waar hij meerdere malen is verhuisd, van noord naar zuid, van oost naar west. Hij kent het land als weinig anderen. Hij weet wat de Fransen verbindt. Maar hij heeft ook gemerkt dat het land gevarieerder is dan je geneigd bent te denken na een paar zomervakanties in het zuiden of zo nu en dan een weekendje Parijs.

In 50 fragmenten geeft hij iets van deze verscheidenheid weer. Nu eens een grappige situatie in een restaurant, een sportschool of tijdens een groepsreis in de bergen. Dan de beschrijving van een verlaten streek, een oude ruïne, of een afgedankte kolenmijn. Of wat gedachten over Franse kunst, literatuur of politiek...

Deze prachtige bundel wordt ingeluid met een voorwoord van Nelleke Noordervliet, succesvol schrijfster en onder andere winnaar van de Multatuliprijs.

Bron: bol.c…

Diesel Polo krijgt weer praatjes


Wat een week is dit zeg. Afgelopen zondagavond braakte Diesel Polo een haarbal uit. Ik maakte me totaal geen zorgen, want dat is normaal voor katten dat ze dat doen. Een uur of zo later was het kotsen, maar maakte me nog steeds geen zorgen. 
Maandagmorgen had meneer nog een snoepje op en daarna wilde hij niet meer eten, drinken en naar de bak en kotste hij om de zoveel tijd. We wilden niet direct in paniek raken en het eerst maar even afwachten.
Woensdag was ik klaar met afwachten en ben met meneer naar de dierenarts gegaan. Voordat hij in zijn kattenmand zat, was dat nog een hele toer. Paddy Bleu had ik naar boven gestuurd en dacht dat ik hem wel alleen in de mand kreeg, want het was een zielig hoopje kat. Hoe dom kan je als vrouwtje zijn! Meneer liet even blijken dat er nog genoeg pit in hem zat door te grommen, te blazen en zijn nagels te laten zien, maar dit vrouwtje was niet gek en had al in haar hoofd geprent dat meneer naar de dierenarts zou gaan, want 3 dagen niet eten, drinken en naar de bak en alleen maak kotsen is niet goed. Ik de buurvrouw erbij gehaald en met zijn tweeën kregen we hem uiteindelijk in de mand. 
Toen we aan de beurt waren bij de dierenarts waarschuwde ik hem dat ik een tijger bij me had. Ik werd daar een beetje meewarig op aangekeken en kreeg te horen dat het heus wel mee zou vallen. Pardon??? Wie kent zijn kat nu beter dan zijn eigen vrouwtje? De assistente had inmiddels al in de computer gezien dat meneer inderdaad geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken en zei dat ze inderdaad handschoenen ging pakken. 
Hij glipte zelfs nog van de tafel en het was maar goed dat de deur naar de wachtkamer dicht was, want anders had ik opsporing verzocht moeten bellen. 
Toen ik meneer weer op tafel had gezet werd hij onderzocht en het blijkt dat hij keelontsteking heeft. Hij heeft een spuit gehad en ik heb medicijnen mee gekregen dat ik door het voer moet doen.
Bij thuiskomst vloog meneer gelijk naar zolder om daar pas gistermiddag weer naar beneden te komen. Dat was nadat ik een klein beetje blikvoer met de medicijnen op zijn bekje had gesmeerd. Toen durfde hij pas weer te slikken. Eenmaal beneden begon hij te drinken en naar de bak te gaan en heeft de rest van de dag en avond en een gedeelte van afgelopen nacht beneden gelegen.
Vanmorgen is hij even beneden geweest en heeft weer ouderwets om een snoepje gebedeld, maar dat wilde hij toch niet. Daarna kreeg ik hele verhalen te horen van hem en heeft hij zichzelf een klein stukje gewassen. Daarna is hij naar zolder gegaan en daar ligt hij nu lekker te slapen en als ik af en toe kom kijken dan is het even knuffelen en praat hij wat. Het gaat de goede kant op. Vannacht heeft hij in ieder geval gedronken. Hij heeft alleen nog niet gegeten, maar straks ga ik weer even een beetje blikvoer op zijn bekje smeren. Dat likt hij dan sowieso schoon. Dan heeft hij weer voer binnen. Heb in ieder geval niet meer de indruk dat hij pijn heeft, hij durft weer te slikken en echt te geeuwen.
Gistermorgen en afgelopen woensdag was ik bang dat we hem kwijt zouden raken, maar nu heb ik weer alle hoop dat hij weer beter wordt. 





Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

Quote van de Week