Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Frankrijk In 50 Fragmenten - Caspar Visser 't Hooft

Van uitgeverij VanDorp Uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Al meer dan 25 jaar woont Caspar Visser 't Hooft in Frankrijk, waar hij meerdere malen is verhuisd, van noord naar zuid, van oost naar west. Hij kent het land als weinig anderen. Hij weet wat de Fransen verbindt. Maar hij heeft ook gemerkt dat het land gevarieerder is dan je geneigd bent te denken na een paar zomervakanties in het zuiden of zo nu en dan een weekendje Parijs.

In 50 fragmenten geeft hij iets van deze verscheidenheid weer. Nu eens een grappige situatie in een restaurant, een sportschool of tijdens een groepsreis in de bergen. Dan de beschrijving van een verlaten streek, een oude ruïne, of een afgedankte kolenmijn. Of wat gedachten over Franse kunst, literatuur of politiek...

Deze prachtige bundel wordt ingeluid met een voorwoord van Nelleke Noordervliet, succesvol schrijfster en onder andere winnaar van de Multatuliprijs.

Bron: bol.c…

Boodschappen laten bezorgen


Even een kleine noot: Dit blog gaat over de COOP in Emmeloord. Met andere supermarkten heb ik geen ervaring.

Sinds kort kun je bij de COOP bij ons de boodschappen laten bezorgen. Manlief had al vaker gevraagd of er hier in Emmeloord geen supermarkt was die de boodschappen thuis bezorgen, maar dat was tot voor kort nog niet bij ons. Hij had namelijk van een collega gehoord dat die altijd veel goedkoper uit is als hij het laat bezorgen dan dat hij zelf naar de supermarkt gaat.
Nu ben ik eentje van als het goedkoper kan, dan graag. Helaas helpt het bij ons niet om alleen bij de ALDI of de LIDL boodschappen te doen, want ik mis daar toch altijd dingen en zie in die 2 supermarkten ook altijd wel extra dingen die ik wil hebben en als ik het niet zie, dan is het manlief wel die dat ziet. En dan daarna nog naar een andere supermarkt, dan waren we nog steeds duurder uit. Vandaar dat we dan liever maar naar de COOP gaan en daar de wekelijkse boodschappen haalden. Dan waren we steeds goedkoper uit dan een combi ALDI/COOP. We zijn over het algemeen niet van de merken. Hooguit moet de cola van Coca Cola zijn en de nootjes van Duyvis. Verder zijn we niet moeilijk.

Toen we in februari lazen dat de COOP aan bezorgen ging doen, wilden we dat gelijk uitproberen. Helaas waren we de eerste keer niet zo tevreden. De bezorger had het verkeerde vlees gepakt. Bij de slager i.p.v. voorverpakt en had hij een ander bier gepakt dan dat ik had aangegeven. Ik had ook duidelijk aangegeven dat als iets op is, ik daar geen gelijksoortig product van wil. Dan heb ik gewoon pech gehad.
De week daarop moesten we toch de stad in en naar de Welkoop voor kattenvoer, want het merk dat onze monsters eten, dat hebben de supermarkten niet en we willen ook geen ander merk kattenvoer omdat we daar slechte ervaringen mee hebben. Of beter gezegd de heren voelen zich niet lekker met andere merken. Daar gaan ze alleen maar van kotsen, maar over kattenvoer ga ik het een andere keer hebben.
Terug naar de boodschappen. We gingen die ochtend dus boodschappen doen en manlief heeft toch even zijn beklag gedaan over het boodschappen bezorgen, dat we niet helemaal tevreden waren.
De week daarop lieten we de boodschappen weer bezorgen en toen was het wel goed. Had alleen geen vlees besteld, want dat haal ik toch liever zelf.

Nu laten we het dus elke week bezorgen. Vind dat persoonlijk heel fijn. Je gaat naar hun site, kiest de boodschappen die wilt hebben, dan zie je gelijk hoeveel je kwijt bent en je maakt een afspraak wanneer ze het bezorgen. Het bezorgen kost €4,99. Voor dat geld kun je haast niet rijden.
Je hoeft niet meer te zoeken in de supermarkt naar de artikelen, je stopt niet nog wat extra's dat je onderweg in de supermarkt tegenkomt in de kar (vooral manlief heeft daar een mooi handje van ;)), je hoeft de boodschappen niet nog eens bij de kassa op de band te leggen en daarna in tassen te doen, daarna naar de auto te lopen en in de auto te zetten, bij thuiskomst hoef je geen zware tassen meer uit de auto te tillen en dan alles opruimen. Ze bezorgen de boodschappen en jij hoeft het alleen maar in de kast te doen. Ideaal.
Rond de feestdagen lijkt het me ook erg fijn dat ik niet meer naar de supermarkt hoef waar de meeste mensen (niet het personeel van de supermarkt) chagrijnig zijn omdat ze van alles moeten hebben wat ze normaal niet kopen en dat dat er dan niet blijkt te zijn.
Op de site van COOP heb je een eigen account en kun je favoriete lijsten maken. Als iets op is, dan zoek ik het op en plaats dat in een favoriete lijst van mij. De dag voordat ik de boodschappen wil hebben bestel ik de boodschappen wat ik wil hebben en de volgende (in ons geval) morgen wordt het bezorgd. In de tijd dat zij jouw boodschappen bij elkaar scharrelen en naar jou toe brengen, drink je zelf een bakkie en doe je je dingen in huis en als ze aan de deur komen, dan hoef je alleen nog maar de boodschappen te betalen en op te ruimen.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

Quote van de Week