Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Frankrijk In 50 Fragmenten - Caspar Visser 't Hooft

Van uitgeverij VanDorp Uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Al meer dan 25 jaar woont Caspar Visser 't Hooft in Frankrijk, waar hij meerdere malen is verhuisd, van noord naar zuid, van oost naar west. Hij kent het land als weinig anderen. Hij weet wat de Fransen verbindt. Maar hij heeft ook gemerkt dat het land gevarieerder is dan je geneigd bent te denken na een paar zomervakanties in het zuiden of zo nu en dan een weekendje Parijs.

In 50 fragmenten geeft hij iets van deze verscheidenheid weer. Nu eens een grappige situatie in een restaurant, een sportschool of tijdens een groepsreis in de bergen. Dan de beschrijving van een verlaten streek, een oude ruïne, of een afgedankte kolenmijn. Of wat gedachten over Franse kunst, literatuur of politiek...

Deze prachtige bundel wordt ingeluid met een voorwoord van Nelleke Noordervliet, succesvol schrijfster en onder andere winnaar van de Multatuliprijs.

Bron: bol.c…

Extreme couponing


Gisteravond zat ik een beetje te zappen en stopte bij TLC voor Extreme Couponing. Ik heb dat programma met open mond bekeken en moest aan het eind concluderen dat het bij mij wel mee viel, dat ik niet zo extreem was. Ik kijk ook vaak of ik dingen met korting kan krijgen, maar ga niet bij anderen bedelen om kortingsbonnen of heel internet afstruinen om maar iets gratis te krijgen. Het is bij mij meer toeval dat ik iets tegenkom dat ik wil hebben en dat er dan toevallig een kortingsbon van is. Tuurlijk let ik wel op wat ik koop en ja, bij sommige dingen wacht ik tot het ergens goedkoop is. Ik heb het dan over de grote verpakkingen van Ariel waspoeder en Dreft afwastabletten die eens in de zoveel tijd in de aanbieding zijn bij een van de klusmarkten. Dat is voor mij goedkoper en daar doe ik langer mee dan met die kleinverpakkingen van de supermarkt. Manlief kreeg dat onlangs pas door toen hij zag dat zo'n grootverpakking uiteindelijk 3 of 4 keer zo goedkoop was dan als je in totaal hetzelfde haalt bij de supermarkt. 
Eerdaags moet ik een nieuwe bril en tevens ook een nieuwe zonnebril op sterkte. Het is best wel duur, maar dan wacht ik tot er weer een aanbieding is van Pearle en dan ga ik daarheen. Gelukkig krijgen we 100 euro vergoed van onze ziekenfonds. Dat scheelt toch.
Dat zijn dus dingen die ik echt nodig heb, maar ik koop niets wat ik niet nodig heb omdat het dan in de aanbieding is.

In Extreme Couponing sparen mensen kortingsbonnen om zo min mogelijk te betalen bij de kassa. Sommigen gaan zover dat ze net zo lang zoeken tot ze het gratis krijgen. Houden hele mappen met kortingsbonnen op volgorde bij, sommigen laten hun kinderen ook kortingsbonnen opzoeken, sommigen vragen aan buren en iedereen die ze maar kennen om kortingsbonnen, er zijn er die zelfs in de vuilnis van anderen op zoek gaan naar kortingsbonnen. struinen heel het internet af. Ze hebben er echt een dagtaak aan.
Als je ook ziet hoe ze door de winkels lopen en wat ze allemaal inslaan en als ze met hun partners gaan of iemand anders, dan krijgt die het flink te verduren. Het moet allemaal precies, er mag niet eentje meer of minder in de kar i.v.m. de korting die ze daarop krijgen. Het liefst stoppen ze zelf alles in de kar. Ik heb het niet over 5 repen chocola 2 kratjes bier enz. het gaat echt om soms wel tientallen repen chocola van een bepaald merk of tientallen flessen shampoo van een bepaald merk. Er was er gister eentje die nee zei tegen haar kind toen ze aan hem vroeg wat hij nog wilde en een pak met een mannetje erop aanwees. Dat mocht niet, want daar had ze geen bonnetje voor.
Ze lopen met tig karren naar de kassa. Vaak stopt de kassa er halverwege of eerder mee omdat die niet berekend is op zulke extreme aantallen boodschappen en moeten de boodschappen verdeeld worden over verschillende kassa's. Als dat gebeurt dan raakt de verslaafde helemaal in paniek omdat ze het overzicht kwijt is. Ze worden ook boos als ze meer moeten betalen dan wat ze dachten of dat ze dachten dat ze alles gratis kregen omdat ze bonnen ervoor hadden, maar dat ze dan net teveel van iets hadden of dat de bonnen niet geldig zijn.
Als je ziet wat ze dan thuis al hebben, ze kunnen zo zelf een supermarkt beginnen. Sommigen nemen steeds meer kamers in ook al baalt de partner. Dan vraag ik me echt af waarom die partners er niets van zeggen. Er wordt wel wat van gezegd, maar ze laten toch over zich heen lopen. Ik heb geen koop- en bonnenverslaving, maar als ik die wel zou hebben, dan weet ik zeker dat mijn man mij zou vragen om te stoppen en als ik dat niet zou kunnen om in therapie te gaan, want dit is echt extreem.

Ik heb overigens niets tegen dat mensen dingen kopen met korting en een ieder moet ook zelf weten wat hij doet, maar ik verbaas mij gewoon over dit soort extreme dingen. Er was er eentje die zei dat ze niet snapte dat er zo weinig mensen gebruik maken van de kortingsbonnen en dat er dan gezegd wordt dat het zoveel werk is. Dat vond zij wel meevallen, dat die geen armoede hebben gekend en ze zei dat ze dat ook rustig tegen vreemden zegt als ze die wat zien kopen dat niet in de aanbieding is of als er geen bonnetje voor is. Als iemand dat tegen mij zou zeggen, dan zou ik die persoon vriendelijk bedanken voor de tip en gewoon verder gaan met wat ik al deed.
Als je in totale armoede leeft, dat zijn er hier in Nederland ook genoeg, dan kan ik het me voorstellen dat je zo extreem bent, maar dan zou ik toch wel voor de dingen gaan die ik nodig heb en alles wat ik niet nodig heb of nooit gebruik laten staan en niet kopen omdat het toevallig in de aanbieding is.
Er was een man die ook die verslaving heeft, maar die zei er wel bij dat hij af en toe ook wat naar de voedselbank brengt zodat anderen dan weer wat extra's hebben. Dat vind ik dan wel weer een goede instelling. Hij spaart het wel, maar geeft af en toe ook wat weg van wat hij teveel heeft.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

Quote van de Week