Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

LEEF! - Laura Maaskant

Waar gaat het boek over? 
In LEEF! vertelt Laura Maaskant hoe haar leven is veranderd na de diagnose 'kanker'.

Die diagnose kreeg ze op haar vijftiende, en vier jaar later opnieuw. Laura wordt na een lang en zwaar behandeltraject genezen verklaard. Ze pakt haar leven weer op waar ze gebleven was: na haar vwo gaat ze studeren in Amsterdam. Maar dan keert de ziekte terug. De prognose is ongewis, haar levensverwachting beperkt. Nogmaals loodzware behandelingen ondergaan wijst Laura af. Ze gaat voor kwaliteit van leven. Niet met een bucket list, maar 'gewoon', met haar vrienden en haar familie, en in haar werk. Zoals ze zelf zegt, ervaart ze haar leven nu juist heel intens. Laura's ziekte brengt niet alleen rampspoed, maar ook de mogelijkheid om te genieten van de tijd die haar nog rest. Haar leven is 'in goud veranderd'.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel aangrijpend, eerlijk en tegelijkertijd positief verhaal. Ze heeft eerlijk over die r…

Het zijn de kleine dingen die het doen


Er is al veel over geschreven en toch wil ik hier even laten weten wat mij gelukkig maakt. Het zijn niet alleen de grote, maar vooral de kleine dingen die het doen.

Geluk zit in de kleine dingen

Ik kan heel gelukkig wakker worden als ik mijn geliefde zie slapen als een klein jongetje en als ik Diesel Polo aan mijn voeten opgerold zie liggen slapen. Paddy Bleu staat dan als een soort standbeeld op de bedrand naast de bedlamp achter mij. Hij kan dat gek genoeg uren volhouden. Moet toch eens een keer met hem op de Dam in Amsterdam gaan staan, maar vrees dat ik hem dan snel kwijt ben en nooit meer zie. Dus toch maar niet.

Ook kan ik volmaakt gelukkig zijn als ik onder de warme douche sta. Sorry, dat minuutje minder red ik zelden of ik moet haast hebben, maar dan geniet ik niet. Ik geniet alleen als ik alle tijd heb en dat heb ik bijna elke dag. Dan moet ik echt moeite doen om er onder vandaan te komen, vooral in de winter als het ijskoud is. Dan is dat warme water heerlijk.

Als ik beneden ben en mijn ochtend-dingen heb gedaan, vaatwasser, als die vol is, aanzetten, onze monsters op 8 katerige pootjes eten gegeven heb als manlief dat nog niet heeft gedaan enz. Kan ik echt genieten van beker Goedemorgen en kopje thee aan tafel met een boek of tijdschrift. Vaak komen Paddy Bleu & Diesel Polo dan ook nog even knuffelen. Geluk ten top.

Vogels

Weet je waar ik ook gelukkig van kan worden? Van vogeltjes die je wakker fluiten. Doet mij altijd denken aan de tijd dat mijn oma in Maastricht woonde vroeger en dat er dan duiven op het dak liepen en koerden. Heerlijk geluid. Ik weet het, er zijn zat mensen die het hier niet mee eens zijn en de vogels wel kunnen schieten 's morgens. Ik kan me dat gelukkig niet voorstellen, maar heb het vaak genoeg gehoord van mensen en dan kan ik alleen maar met mijn hoofd schudden. Sowieso kan ik heel erg genieten als ik ergens vogeltjes zie. Of dat nu bij ons in de tuin is of elders. Het is zo leuk om te zien hoe ze fluiten en zingen en soms achter elkaar aan zitten en lekker kunnen smikkelen van de wormen en ander lekkers uit de tuin. Een paar keer per dag kijk ik wel even naar ze en word dan helemaal gelukkig. Elke dag komt er een duivenechtpaar bij ons in de tuin en soms zitten ze een hele tijd samen bij ons naar binnen te kijken. Heel soms hebben ze ruzie en vliegt de een weg als de ander komt. Een komisch gezicht is dat.

Nog meer geluk

Waar kan ik nog meer gelukkig van worden? Heel simpel, als manlief lekker kookt voor ons of lekker aan het knuffelen is met onze monsters op 8 katerige pootjes. Van een gezellig dagje samen weg, een avondje samen naar een leuke film kijken. Ik kan ook heel gelukkig zijn door met een dekentje op de bank, een kop thee of als het avond is, een glaasje wijn en een boekje erbij.
Ook als ik iets leuks krijg en dat maakt echt niet uit wat het is, kan ik heel gelukkig zijn. Van leuke reacties op mijn artikels hier of waar dan ook, kan ik heel gelukkig worden.

Geluk zit echt in kleine dingen. Je moet ze alleen wel willen zien en niet opzoeken. Als je op zoek gaat, dan vind je dat niet. Het moet je echt overkomen. Ik ben een gezegend mens die het wel ziet en het soms ook overkomt.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

De Amarna-Papyrus - Rachel Reedijk

Van uitgeverij WalburgPers mocht ik dit boek lezen en een recensie over schrijven. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tell el-Amarna is een dorp in midden-Egypte. Eens verrees hier een nieuwe stad voor de omstreden zonnecultus van farao Achnaton en zijn beeldschone echtgenote Nefertiti.

Het leven van de Amsterdamse psychiater Margalith Dreyfus-Levi neemt een ingrijpende wending als zij een davidster erft met daarop gegraveerd het Aton-zonneteken. Kort daarop ontmoet zij Fouad Khalifa, conservator in het Louvremuseum. Hij ontdekt dat het legaat terugvoert op de sterrenpapyrus van Parennefer, een opstandige priester uit de Amarna-periode.

Fouad vraagt Margalith om met hem mee te gaan naar Egypte. Terwijl zij samen stroomopwaarts trekken, op zoek naar de papyrusrol, is Egypte in de ban van de Arabische Lente en nemen elders de spanningen tussen Joden en Arabieren toe.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de neus en lippen, dat echt is e…