Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

LEEF! - Laura Maaskant

Waar gaat het boek over? 
In LEEF! vertelt Laura Maaskant hoe haar leven is veranderd na de diagnose 'kanker'.

Die diagnose kreeg ze op haar vijftiende, en vier jaar later opnieuw. Laura wordt na een lang en zwaar behandeltraject genezen verklaard. Ze pakt haar leven weer op waar ze gebleven was: na haar vwo gaat ze studeren in Amsterdam. Maar dan keert de ziekte terug. De prognose is ongewis, haar levensverwachting beperkt. Nogmaals loodzware behandelingen ondergaan wijst Laura af. Ze gaat voor kwaliteit van leven. Niet met een bucket list, maar 'gewoon', met haar vrienden en haar familie, en in haar werk. Zoals ze zelf zegt, ervaart ze haar leven nu juist heel intens. Laura's ziekte brengt niet alleen rampspoed, maar ook de mogelijkheid om te genieten van de tijd die haar nog rest. Haar leven is 'in goud veranderd'.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel aangrijpend, eerlijk en tegelijkertijd positief verhaal. Ze heeft eerlijk over die r…

Relaxed man, relaxview glazen


Foto komt van Danihee.

Een jaar geleden (eigenlijk al langer, maar dat hebben jullie niet gelezen ;)) merkte ik dat ik moeite begon te krijgen met lezen. Begon al onder mijn bril door te lezen of zelfs mijn bril af te zetten of met het boek in mijn handen de armen steeds verder uit te strekken zodat ik het beter kon lezen. Kreeg er lange armen van. 
Vond mijzelf nog te jong voor een leesbril en wilde er stiekem ook nog niet aan. Zag het al helemaal voor me dat ik de hele dag liep te zoeken naar mijn gewone bril en mijn leesbril om er vervolgens achter te komen dat die op mijn hoofd zat. No way!

Ik begon op een gegeven moment wel al te kijken naar de aanbiedingen bij Pearl.
Een dikke maand geleden waren we bij de Hema en keek ik daarvandaan of het druk was bij hun overburen. Dat was het niet, daar dus toch maar even naar binnen gewandeld om mijn ogen na te laten kijken.
Uiteraard komt dan de vraag of er nog wat is en ik kon niet anders dan piepen dat ik moeite begon te krijgen met lezen. Ik schijn op schema te lopen, want er werd mij verteld dat, omdat ik bijziend ben, het normaal is dat je rond je 40e  aan een leesbril toe bent. Was ik verziend geweest, dan was ik tien jaar te jong. 
Ik had onderweg naar Pearl al bedacht dat als ik echt toe ben aan een leesbril, ik dan een variofocus bril neem en geen aparte leesbril om de eerder genoemde redenen. Kan nu eenmaal niet de hele dag op één plek blijven zitten.

Onder het testen kreeg ik de vraag of lenzen niet iets voor mij zou zijn, maar daar was ik gelijk duidelijk in; nee. Ik heb jaren geleden een blauwe maandag lenzen gehad. Als ik ze eenmaal in had, was het geen probleem, maar voor ik ze met mijn trillende handen erin had, daar was ik echt wel 10 minuten mee bezig. Dat was eigenlijk niet het probleem. 
Toen ik bij de concurrent van Pearl, waar ik die lenzen toen vandaan had, weer eens op controle moest, is daar tijdens het controleren wat mis gegaan en daar krijg ik nog de kriebels van als ik er weer aan denk. Ik ben zo iemand die er niet tegen kan als iemand anders in mijn ogen loopt te porren. Ik moet zelf mijn druppels indoen en toen ook zelf mijn lenzen indoen en uithalen. Helaas luisterde die vent voor geen meter en uiteindelijk heb ik hem, hoe dom kun je zijn, zijn zin gegeven en hem de lenzen uit mijn ogen laten halen. Daarbij stootte hij per ongeluk een stokje in mijn oog toen hij mijn lens eruit wilde halen. Toen ik 'au' riep kreeg ik de opmerking dat ik mij niet aan moest stellen. Toen ik zei dat ik het stokje duidelijk in mijn oog voelde was dat niet zo.
De volgende dag moest ik werken en ben halverwege de ochtend door de vrouw, waar ik toen schoonmaakte, naar huis gestuurd, want ik kon nauwelijks wat zien en had ontzettende pijn aan mijn oog. Kon het niet voor haar verbloemen, ze zag mijn oog tranen en dat mijn oog vuurrood was. Ben toen naar mijn dokter gegaan en heb toen een zalf gekregen. Gelukkig was het na een paar dagen over. Ik heb die vent van die brillenzaak nog wel even sarcastisch bedankt, maar hij bleef het ontkennen, ik was een aanstelster en die oogontsteking zou wel ergens anders door komen. Jullie begrijpen, bij die zaak ben ik nooit meer geweest.

Oke, terug naar die oogtest. Toen vertelde de oogmeter (of hoe noem je zo iemand) dat er een nieuw soort brillenglas was; relaxview glas. Ze vond me namelijk te jong voor variofocus. Relaxview glazen geven een lichte leesondersteuning en bedoeld voor mensen die veel achter een computer zitten. Voor mij dus. Ik zei dat ik dat best wilde proberen, maar wel met de zekerheid dat als het me niet zou bevallen, ik wat anders zou kunnen nemen en dat kon. 
Toen was het een bril uitzoeken en nog geen twee weken later kon ik mijn bril halen. Moet je zeggen, dat ik langer aan het montuur moest wennen dan aan de glazen. Normaal is dat andersom. Bij het voor de eerste keer opzetten en toen ik naar beneden keek, was het even raar en moest ik oppassen dat ik niet viel, maar na een uurtje was ik er helemaal aan gewend. Het is heerlijk om weer alles te kunnen lezen met bril op en ook alles weer scherp te zien. 
Die relaxview glazen zijn een echte aanrader als je ook toe bent aan een leesbril en al een bril draagt.

Reacties

Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

De Amarna-Papyrus - Rachel Reedijk

Van uitgeverij WalburgPers mocht ik dit boek lezen en een recensie over schrijven. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tell el-Amarna is een dorp in midden-Egypte. Eens verrees hier een nieuwe stad voor de omstreden zonnecultus van farao Achnaton en zijn beeldschone echtgenote Nefertiti.

Het leven van de Amsterdamse psychiater Margalith Dreyfus-Levi neemt een ingrijpende wending als zij een davidster erft met daarop gegraveerd het Aton-zonneteken. Kort daarop ontmoet zij Fouad Khalifa, conservator in het Louvremuseum. Hij ontdekt dat het legaat terugvoert op de sterrenpapyrus van Parennefer, een opstandige priester uit de Amarna-periode.

Fouad vraagt Margalith om met hem mee te gaan naar Egypte. Terwijl zij samen stroomopwaarts trekken, op zoek naar de papyrusrol, is Egypte in de ban van de Arabische Lente en nemen elders de spanningen tussen Joden en Arabieren toe.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de neus en lippen, dat echt is e…