Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Verboden Liefde - Lizzie Van Den Ham

Waar gaat het boek over? 
Als Yvonne Brandsma aan haar laatste jaar VWO begint, kan ze nog niet vermoeden dat ze op het Thorbecke College haar grote liefde tegen het lijf zal lopen... en dat die grote liefde haar docent zal blijken te zijn.

Bron: Kobo.

Wat vind je van het boek? 
Lekker vlot geschreven. Het boek heb je zo uit en is dan ook een lekker tussendoortje of een mooi boek voor als je een reading challenge wilt halen. Ook is het een heerlijk boek als je in de put zit en je je weer goed wilt voelen. Het verhaal is ontzettend voorspelbaar, maar dat is in dit geval niet erg. Dit is het soort boek waarbij het niet erg is dat er niet zoveel gebeurt, niet zoveel spanning in zit.
Wel hoop ik dat de volgende delen meer bladzijdes hebben, anders is het jammer dat het niet één dik boek is geworden. Anderzijds, nu heb je wat om naar uit te kijken als je wilt weten hoe het verder gaat. 😉

Wat vind je van de cover? 
Ik had eerlijk gezegd voor een andere cover gekozen. Ik zou voor de scene op …

Hoe krijg ik een snoepje?



Diesel Polo is een kei in slijmen. Vooral bij het baasje waar hij geregeld zijn zin krijgt, ook al roept baasje vaak genoeg van niet.

'S morgens

Het begint 's morgens al. Wij gaan altijd laat naar bed omdat manlief 9 van de 10 keer pas na twaalven thuis is van zijn werk en dan gaan we zelden gelijk naar bed. We drinken dan altijd nog even wat, maar dat straks. Doordat we laat naar bed gaan, zijn we 's morgens ook zelden voor 9 uur op. Meestal moet ik om een uurtje of 7 's morgens naar het toilet en dan hoor ik Paddy Bleu vaak al boven komen. Die denkt dat we dan op staan. Verkeerd gedacht. Ik kruip dan nog even lekker onder het dekbed, maar dan wil meneer aandacht. Dat negeer ik meestal. Heb nu geen medelijden met hem, want als ik hem wil knuffelen en hij wil niet, dan loopt hij ook weg en word ik genegeerd. Soms pikt hij dat niet en dan wordt er over me heen gelopen. Nu is Paddy Bleu niet de lichtste, maar ook niet de zwaarste, als ik soms foto's zie van katten met heel veel overgewicht, maar het is ook geen pretje als hij over je heen loopt. Dan heb ik liever Diesel Polo, die is een paar kilo's lichter en een stukje kleiner.

Om een uurtje of 9 ben ik meestal wel aanspreekbaar. Althans voor onze monsters op, bij elkaar, 8 harige katerige pootjes. Durf geen poezelige neer te zetten. Mochten ze het per ongeluk lezen, dan weet ik zeker dat ik een paar meppen om mijn oren krijg en daar zit ik niet op te wachten zoals je zult begrijpen. Ik ben dan niet aanspreekbaar voor telefonische verkopers, deurverkopers en Jehova getuigen. Alleen de leesmap man mag dan aan de deur komen met nieuw leesvoer en vooruit, als ik iets heb besteld, mag de postbode ook wel aanbellen, maar de rest adviseer ik om tot minstens een uurtje of 10 te wachten als ze niet afgekat willen worden. Ik weet 't, ik ben heel vriendelijk als ik nog geen thee op heb. ;)

Terug naar onze monsters op 8 katerige pootjes. Wat nu zo erg is, ondertussen, dat ik dit type, is Diesel Polo op de rugleuning van de stoel waar ik nu zit komen staan. Zou hij een vermoeden hebben dat ik over hun typ? Nu echt terug naar waar ik gebleven was. Paddy Bleu, die nu ook bij mij komt zitten, komt dan kopjes geven, kroelen en praten. Vaak krijgt Diesel Polo ook nog een kusje. Uiteraard zijn die kopjes geven en om aandacht vragen niet voor niets, want hij zegt in het Nederlands gewoon dat hij eten wil omdat hij bijna uitgehongerd is. Zoals jullie in een eerder artikel van mij op de foto's kunnen zien, valt dat reuze mee, maar ze zijn goed in overdrijven. Het baasje is meestal eerder beneden dan het vrouwtje. Tja moet wel mijn gezicht in de crème zetten om nog enigszins er uit te zien als een dertiger en in de winter trek je meer kleding aan dan in de zomer. Ondertussen geeft het baasje de monsters op 8 katerige pootjes dan eten. Paddy Bleu is dan meestal allang beneden, maar Diesel Polo blijft dan liever nog een paar uurtjes op bed liggen, want hij weet, dat als hij beneden is, de deur naar boven dicht gaat om de warmte beneden te houden. Heel soms lok ik hem met een snoepje naar beneden, maar ondanks dat hij gek is op snoepjes, kan ik het dan wel vergeten. Hij vertikt het dan om naar beneden te komen en wij zijn ook weer niet van die strenge baasjes dat we ze dwingen naar beneden te gaan. Dan verstopt Diesel Polo zich zo goed, dat ik hem niet meer te pakken krijg. Dus wij wachten maar netjes tot meneer beneden is en dan gaat de deur tot groot ongenoegen van meneer dicht.

's Middags

Wij eten meestal tussen de middag warm omdat manlief vaak in de loop van de middag naar zijn werk gaat. Om dan rustig te kunnen eten zonder gezeur van Diesel Polo, krijgt hij een handvol brokjes op een bordje dat op tafel staat, zodat meneer vanaf de stoel ook kan mee eten. Doe je dat niet, dan krijg je kopjes, hij kletst of beter gezegd moppert, je de oren van hoofd. Je kan dan echt niet rustig eten. En weg sturen heeft geen zin, want hij blijft net zo lang mekkeren en kopjes geven tot hij zijn zin heeft. Als hij eenmaal zijn brokjes op zijn bordje heeft, is het goed en heb je geen kind meer aan hem. Als toetje krijgt meneer, de andere meneer uiteraard ook, nog een snoepje. Daarna is het slaaptijd voor de heren. Dan is het een paar uurtjes rustig tot het gekkenuurtje begint.

's Avonds

Meestal heb ik weinig last van ze tot manlief thuis komt om een uurtje of 12 of 1, net tot hoe laat zijn dienst duurt. Af en toe hebben ze het even in de bol, maar dat is dan ook alles. Ze zeuren bij mij niet om snoepjes, maar liggen de hele tijd te maffen of stiekem tv te kijken op de bank. Paddy Bleu wil nog wel eens tussen de gordijnen door naar buiten kijken. Was onlangs lachen met hem. Hij was het midden van de gordijn kwijt, waardoor hij een hele tijd liep te zoeken naar de opening. Ik lag in een deuk. Als het baasje thuis komt is het bal. Manlief gaat dan achter zijn computer zitten en dan gaat Diesel Polo altijd op de stoel naast hem zitten en geeft hem dan kopjes of zijn gezicht wordt gewassen, inclusief haar. Ook houdt hij hele verhalen. Mocht dat nu niet lukken, dan gaat hij op de stoel schuin tegenover baasje zitten en begint de hypnose sessie. Werkt dat niet dan wordt er op de rugleuning van de stoel waar het baasje zit gesprongen en worden er opnieuw kopjes gegeven met veel slijmwoorden. Ondertussen zit Paddy Bleu al die tijd heel stil op de grond en laat Diesel Polo al het werk doen. Hoezo katten zijn dom? Het ligt aan het humeur van het baasje hoe lang het duurt eer ze hun zin krijgen. Vaak is dat al heel snel, maar soms moet er wel heel veel uit de kast getrokken worden voor ze eindelijk een snoepje krijgen.

Even een vraagje aan de kattenbaasjes en kattenvrouwtjes, zet bewust geen kattenbezitters neer, want een hond heeft een baasje en een kat heeft personeel, gaat dat bij jullie nu ook zo? Zijn jullie katten ook zulke slijmerds als ze iets lekkers willen hebben?

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

De Amarna-Papyrus - Rachel Reedijk

Van uitgeverij WalburgPers mocht ik dit boek lezen en een recensie over schrijven. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tell el-Amarna is een dorp in midden-Egypte. Eens verrees hier een nieuwe stad voor de omstreden zonnecultus van farao Achnaton en zijn beeldschone echtgenote Nefertiti.

Het leven van de Amsterdamse psychiater Margalith Dreyfus-Levi neemt een ingrijpende wending als zij een davidster erft met daarop gegraveerd het Aton-zonneteken. Kort daarop ontmoet zij Fouad Khalifa, conservator in het Louvremuseum. Hij ontdekt dat het legaat terugvoert op de sterrenpapyrus van Parennefer, een opstandige priester uit de Amarna-periode.

Fouad vraagt Margalith om met hem mee te gaan naar Egypte. Terwijl zij samen stroomopwaarts trekken, op zoek naar de papyrusrol, is Egypte in de ban van de Arabische Lente en nemen elders de spanningen tussen Joden en Arabieren toe.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de neus en lippen, dat echt is e…