Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Masser Brock - Bert Wagendorp

Van Uitgeverij Atlas Contact  mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Masser Brock is columnist van dagblad 'De Nieuwe Tijd'. Zijn zus is de spindoctor van de premier van Nederland. Masser volgt het nieuws, tot het nieuws de achtervolging op hem inzet. Wat is de waarheid achter de dood van vier Nederlandse soldaten op vredesmissie? Hoe nam de geheime dienst De Nieuwe Tijd in de tang? De nieuwe roman van Bert Wagendorp gaat over de vraag hoe nieuws nieuwe werkelijkheden schept, over de waarheid die wij dagelijks krijgen geserveerd en over de waarde daarvan. Het is een wervelend verhaal vol vrolijke, tragische en kleurrijke personages: een opmerkelijke krantenfamilie, een cynische journalist, een horlogemaker en een tycoon tegen wil en dank. Masser ruilt zijn oude zekerheden in voor twijfel en zijn cynisme voor stilte. Als lezer kun je niet anders dan hetzelfde doen - wie 'Masser Brock' gelezen heeft, zal de …

Portemonnee weg


Nee, niet schrikken, ik heb mijn portemonnee nog. 
Ik stond daarstraks in de supermarkt in de verkeerde rij. Of in de goede rij omdat ik weer een onderwerp voor mijn blog heb. Het is maar net hoe je het bekijkt. ;)

Maar ik stond dus in de rij toen er voor mij een vrouw na het inpakken van haar boodschappen erachter kwam dat haar portemonnee weg was. Ze had die even aan de kant gelegd tijdens het betalen en de boodschappen inpakken. In die tijd heeft ze ook met de caissière gesproken. Toen ze haar portemonnee wilde pakken was die weg. Ze had hem niet in een van de tassen gedaan, maar ging toch kijken toen ze de tip kreeg om in de tassen te kijken. Helaas, hij was weg. Hij lag ook niet op de grond. 

Ze keek heel verbaasd dat de caissière zei dat iemand die misschien wel mee genomen heeft. Dat kon niet volgens haar, want iedereen in de supermarkt was eerlijk, daar liepen geen dieven. Sowieso was Emmeloord geen plaats voor dieven.
Helaas voor die mevrouw, maar in die supermarkt is in de afgelopen jaren geregeld gestolen en nog steeds wordt daar geregeld gestolen en in Emmeloord wonen helaas niet alleen maar eerlijke mensen, ook hier wonen dieven. Die wonen overal, ook in het kleinste gehucht heb je dieven, maar dat heb ik maar wijselijk niet tegen haar gezegd, want dat wilde ze waarschijnlijk toch niet geloven. 

Het verbaasd mij geregeld dat mensen zo naïef zijn. Dat ze geloven dat iedereen eerlijk is, dat ze geloven dat er alleen in andere plaatsen wordt gejat. 
Ik vraag me dan echt af onder welke steen ze hebben geleefd. Ook al ben je niet dagelijks op de hoogte van het nieuws, je hoort het toch wel eens van o.a. buren, vrienden en familie wat er in de wereld gebeurt? Of zouden ze dan doen alsof ze het niet horen, dat niet willen geloven? Zouden ze denken dat anderen maar sprookjes vertellen? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik altijd goed op mijn portemonnee, smartphone en sleutels let, dat ik die niet onbeheerd achterlaat. Ik zou gek worden als die gestolen zouden worden.

Gelukkig voor die mevrouw bleek haar portemonnee bij de infobalie van de supermarkt te liggen. Die was door iemand naar toe gebracht nadat die persoon de portemonnee op de grond had zien liggen. Kan alleen maar zeggen dat ze mazzel had en ook blij voor haar ben dat ze haar portemonnee met alles erin terug heeft.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

De Amarna-Papyrus - Rachel Reedijk

Van uitgeverij WalburgPers mocht ik dit boek lezen en een recensie over schrijven. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tell el-Amarna is een dorp in midden-Egypte. Eens verrees hier een nieuwe stad voor de omstreden zonnecultus van farao Achnaton en zijn beeldschone echtgenote Nefertiti.

Het leven van de Amsterdamse psychiater Margalith Dreyfus-Levi neemt een ingrijpende wending als zij een davidster erft met daarop gegraveerd het Aton-zonneteken. Kort daarop ontmoet zij Fouad Khalifa, conservator in het Louvremuseum. Hij ontdekt dat het legaat terugvoert op de sterrenpapyrus van Parennefer, een opstandige priester uit de Amarna-periode.

Fouad vraagt Margalith om met hem mee te gaan naar Egypte. Terwijl zij samen stroomopwaarts trekken, op zoek naar de papyrusrol, is Egypte in de ban van de Arabische Lente en nemen elders de spanningen tussen Joden en Arabieren toe.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de neus en lippen, dat echt is e…