Een Jaar Later - Rita Knijff-Pot



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Miriam en Carel van Renoij zijn expats die in Nederland een nieuwe start maken na een jarenlang verblijf in het buitenland. Miriam wil schrijver worden. Hun integriteit komt in het geding na publicatie van een verzamelbundel columns, waarvan de opbrengst naar een liefdadigheidsinstelling zal gaan. Uit onverwachte hoek komt er kritiek op de inhoud van het boek. Bovendien blijkt Miriam in zee te zijn gegaan met iemand die het project volledig uit de hand laat lopen, de waarheid naar haar hand zet en Miriam voor de gevolgen laat opdraaien. Een jaar later krijgt ze bericht, dat haar kwelgeest is overleden onder verdachte omstandigheden. Haar dood lijkt aan te sluiten bij dramatische gebeurtenissen, die het leven van Miriam en Carel ontregelden.
Een jaar later beschrijft de beklemmende situatie van mensen die tot elkaar veroordeeld zijn om uit een impasse te komen. Wie is slachtoffer, wie dader? De werkelijkheid is niet de waarheid.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover krijg je de indruk dat je een verhaal gaat lezen over een zwarte bladzijde uit het voorbije jaar. Het is dan ook een schitterende cover die past bij het boek. Ik mis alleen een veel genoemd vogeltje.
Eenmaal in het boek begonnen, is het boek lastig om weg te leggen omdat je wilt weten wat er met de kwelgeest van Miriam is gebeurd, hoe ze is overleden en wie daar verantwoordelijk voor is. Het is zo'n boek dat je enerzijds geregeld aan de kant wilt gooien omdat het geregeld langdradig is, soms saai om te lezen, maar anderzijds kan je het boek ook weer niet aan de kant gooien omdat je te nieuwsgierig bent naar het eind waardoor je toch blijft lezen. Het boek leest als een kabbelend meer waar af en toe even een golf voor verstoring zorgt.
Soms is het lastig om te weten of je nu in het heden bent of in het verleden, het duurt soms even voor je dat door hebt.
Het is jammer dat er teveel nadruk werd gelegd op een bepaald vogeltje. Het is leuk als het boek over vogels zou gaan, maar in dit geval, voor een roman, vond ik die teveel aanwezig ondanks dat je na het lezen van het boek wijzer bent over dat vogeltje en beter gaat kijken als je langs een meer of een kanaal loopt om te kijken of je het veelgenoemde vogeltje ziet.
Het plot is teleurstellend, het is een plot dat eigenlijk nietszeggend is, dat had beter uitgewerkt kunnen worden. Ook het einde van het verhaal is teleurstellend, lijkt afgeraffeld, tenzij er na dit boek een vervolg komt, dan is het een goed eind. Mocht dat het geval zijn, dan is het te hopen dat het volgende deel mooier is.
De belangrijkste onderwerpen zijn: een bepaald vogeltje, proberen om gedaan te krijgen wat je wilt en de dood van de kwelgeest van Miriam.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, ik had er veel meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Geregeld langdradig, desondanks leest het als een kabbelend meer.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Op zich is die goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Over het algemeen wel, je wilt weten hoe het eindigt, ondanks dat je tegelijkertijd af en toe het boek aan de kant wilt gooien.

Heeft het plot je verrast?
Ja, want ik had een totaal ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze wel.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Miriam, omdat ze niet tegen onrecht kan.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Nadine, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die zijn heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in het heden af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Zonder teveel te verraden, het is ongelooflijk hoe bepaalde mensen met alles weg kunnen komen.

Mooie quote in het boek: 
'De werkelijkheid is niet de waarheid,' had ze zachtjes gezegd.

Zou je het boek aanraden? 
Als je een boek wilt lezen waar niet al teveel gekke dingen in gebeuren, dan is het een aanrader.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
2 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er nog geen verfilming van het boek en ik verwacht ook niet dat die er komt, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Rita Knijff-Pot

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg