Jong En Opgebrand - Bram De Brabander


Van UITGEVERIJ ELMAR mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
En ineens was ik iemand met een burn-out
Met een voorwoord door Eva Daeleman

Waar gaat het boek over? 
De wekker gaat. Mijn hoofd lijkt te ontploffen. Ik word gek van die irritante schelle toon. (Ik ben te lui om een leuk muziekje uit te zoeken om mee wakker te worden). Hoe kan het nu in godsnaam zo snel 7 uur zijn? Het lijkt alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden.
Neen, ik heb het de dag ervoor niet tot diep in de nacht op een zuipen gezet. En neen, ik heb ook niet tot 2 uur 's nachts Netflix-series zitten bingewatchen. Ik ben gewoon om 23 uur netjes in mijn bed gekropen.
Na zes keer snoozen, is er geen ontsnappen meer aan. Ik strompel naar de wc. Om die vervolgens helemaal onder te kotsen. Oh, ik heb gewoon buikgriep, denk ik enigszins gerustgesteld. Ik besluit een dag thuis te blijven zodat ik morgen opnieuw aan de slag kan. Ik cancel al m'n afspraken en kruip weer in bed. Hoera, opgelost.
Dacht ik. Bleek het toch anders in elkaar te zitten.
En zo begint het oprechte verhaal van een 28-jarige man die keihard op zijn grenzen botst. En opnieuw op zoek moet gaan naar zichzelf en zijn plek binnen de maatschappij.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
De Vlaamse freelance-journalist, copywriter & projectmanager Bram De Brabander (1988) verliest al zijn energie wanneer hij in 2016 als ambtenaar werkt. 'Burn-out', klinkt het harde oordeel. Terwijl hij uitgeblust maanden ziek thuis zit, besluit hij zijn oude liefde - het schrijven - opnieuw op te pikken. Hij start een onverbloemde, pijnlijke, maar soms ook hilarische blog over zijn moeizame zoektocht naar oplossingen. Zijn boek is het pure en confronterende relaas van een jonge 'burn-outer'.

Bron: achterkant boek

Jaar van verschijnen:
2019

EAN:
9789038927114

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
176

Genre:
Psychologie

Verfilmd?
Het boek is (nog) niet verfilmd.

Prijs:
€16,99

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Jong en opgebrand van Bram de Brabander krijg je al een idee waar het boek over zal gaan. De titel spreekt voor zichzelf.
In Jong en opgebrand vertelt Bram de Brabander over zijn burn-out. Voor een ieder die een burn-out heeft of heeft gehad kan het heel erg confronterend zijn, kan men zich er (deels) in herkennen. De auteur laat met zijn verhaal zien dat een burn-out niet leeftijdgebonden is, dat het iedereen, van jong tot oud, kan overkomen. Ondanks dat hij ergens in het boek zegt dat hij zijn gevoelens niet goed onder woorden kan brengen, weet hij dat in dit boek, dat in dagboekvorm is geschreven, wel heel goed te verwoorden. Hij laat zien dat een burn-out niet zomaar iets is, dat het niets met lui zijn te maken heeft, dat je er niet binnen een paar weken vanaf bent en dat het zeker geen mode-ziekte is.
Bram de Brabander is in Jong en opgebrand heel erg openhartig over de tijd dat hij burn-out had, hij laat zien hoe het is zonder het mooier te maken. Hij vertelt wanneer het ongeveer is begonnen, maar het nog niet besefte, welke symptonen hij had toen het tot hem doordrong dat het niet goed met hem ging. Wanneer het pas echt tot hem doordrong, hoe hij zich daaronder voelde en naar de dokter stapte om te kijken wat er aan de hand was en hoe zijn strijd daarna is gegaan, welke stappen hij heeft ondernomen. De auteur vertelt in het boek zijn ware gedachtes zoals bijvoorbeeld hoe vermoeiend en irritant alles kon zijn en wat hij aan anderen vertelde. Hij vertelt wat voor een burn-out kan zorgen zoals bijvoorbeeld het iedereen te vriend willen houden. Soms blikt hij terug op zijn verleden zoals bijvoorbeeld op de ontmoeting met zijn vriend. 
De auteur gebruikt geregeld spreekwoorden, maakt soms vergelijkingen zoals bijvoorbeeld dat zijn benen niet meer meegaan, dat ze zo slap zijn als platgekookte spaghettisliert. Langzaamaan zie je hem op bepaalde momenten groeien, zoals bijvoorbeeld de acceptatie van een andere weg te kiezen wat werk aangaat. In andere dingen zie je dat het hem nog niet echt lukt om te veranderen zoals bijvoorbeeld het piekeren, maar je merkt dat hij daarin wil veranderen, maar dat dat heel moeilijk is.
Je moet, ondanks dat het een heftig, confronterend verhaal is, ook geregeld lachen om zijn humor zoals bijvoorbeeld dat zijn kat beter kan zingen dan zijn vrienden. Het kan zijn dat de Nederlandse lezers soms vraagtekens krijgen bij een woord of zin zoals bijvoorbeeld 'sofa' en 'protten', want het boek is in het Vlaams geschreven, maar je hebt al heel snel door wat de auteur bedoeld. 
Voor veel mensen die een burn-out hebben of hebben gehad zal het gerustellend zijn om te lezen dat ze niet de enigen zijn bij wie de burn-out nooit helemaal over zal gaan, dat ze, net als de auteur, op moeten passen voor bepaalde valkuilen. Aan het einde van het boek komt hij dan ook met tips voor burn-outers en laat hij weten of hij zijn vijf voornemens, die hij eerder in dit boek heeft geschreven, is nagekomen.
Kortom; Jong en opgebrand van Bram de Brander is een verhaal dat een ieder die een burn-out heeft of heeft gehad bekend zal voor komen, vaak zullen zeggen dat ze stukjes herkennen. Eigenlijk zouden alle werkgevers dit boek moeten lezen, zodat ze kunnen lezen dat als ze personeel hebben met een burn-out, dat dat niet is omdat ze lui zijn, maar dat het echt ernstig is, dat er heel veel aan de hand is met die persoon. Hopelijk krijgen ze dan begrip voor diegenen die een burn-out hebben. Ook familie en vrienden van burn-outers zouden dit boek moeten lezen om hun familielid of vriend beter te begrijpen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, het geeft heel erg goed weer waar het boek over gaat.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is goed, het boek is dagboekvorm geschreven waarbij de auteur geregeld zijn gedachtes zo verwoord zoals hij ze gedacht heeft.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het persoonlijke verhaal van de auteur zoals hij het ervaren heeft.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het boek is chronologisch geschreven waarbij er soms teruggeblikt wordt in de tijd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint kan je niet meer stoppen met lezen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Het was heel erg confronterend om te lezen omdat ik heel veel herken. Ik heb jaren geleden ook een burn-out gehad, alleen werd dat toen overspannen genoemd, maar veel van wat hij schrijft, zoals het moe zijn, het iedereen naar de zin willen maken en je te jong ervoor voelen herkende ik. Net zoals Eva Daeleman al zegt, vind ik het ook jammer dat het boek er niet was toen ik het had, want dat had me zeker geholpen in het proces. Evengoed ben ik blij om te lezen dat het dus niet bij iedereen voor altijd over gaat, maar dat er dus ook mensen zijn bij wie het nooit helemaal over gaat. Blij is niet het goede woord, maar ik weet zeker dat de meesten wel weten wat ik bedoel. Ik heb zeker wat aan de tips die hij in dit boek heeft gegeven. Het is goed om er weer even op geattendeerd te worden.

Mooie quote in het boek: 
'Een burn-out mag je niet onderschatten', voegde ze eraan toe.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die een burn-out heeft of heeft gehad, maar ook alle werkgevers zouden dit boek moeten lezen en familie en vrienden van burn-outers zodat ze begrijpen dat een burn-out niet zomaar iets is.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek gaat terug in de boekenkast, maar mocht iemand in mijn omgeving een burn-out hebben, dan geef ik die persoon dit boek.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ja, ik denk wel dat dit boek mij nog even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:






Koop het boek bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg