Belast Verleden - Patricia Van Der Broek



Van uitgeverij palm |slag & Patricia van der Broek mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Als de jonge advocaat Ozan Özkan spoorloos verdwijnt tijdens een heiweekend, buigt rechercheur Thiemo Ravenhorst zich in Belast verleden met zijn team over de zaak. Heeft de verdwijning te maken met homofoob geweld of de aanstaande fusie van het kantoor waar Ozan werkt? Al snel blijkt de verdwijning de opmaat naar meer ellende. In Ravenhorsts zoektocht naar de waarheid vallen er meer slachtoffers en lijkt iedereen iets te verzwijgen. En wanneer ook zijn nieuwe collega minder evenwichtig lijkt dan hij dacht, wordt het zaak om de onderste steen boven te krijgen.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Na Dodelijk bedrog is Belast verleden de tweede psychologische thriller van Patricia van der Broek (1965).

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover verwacht je niet direct een boek te lezen over iemand met een verleden. Hooguit van een vrouw die of bij de politie werkt of voor zelfverdediging een pistool met zich meedraagt. Een vrouw om voor op te passen. De titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten waar de titel op slaat, wat er voor belastends is gebeurd in het verleden.
Op een vlotte manier is het verhaal in dagboek-vorm geschreven, bezien vanuit diverse personen. Elk hoofdstuk is een dag of een deel van dag waarbij steeds een of meerdere personen de hoofdrol in het hoofdstuk hebben. Langzaam aan wordt je naar het verrassende plot geleid. Steeds als je denkt dat je weet hoe het gaat lopen, dat je denkt te weten wie wat heeft gedaan, krijgt het verhaal een totaal andere, onverwachte wending, waardoor je weer verbaasd verder gaat lezen, omdat je wilt weten hoe het zit en waarom. Het verhaal zet je continu op een dwaalspoor. Van het begin tot het eind is het spannend.
Soms moet je lachen om een opmerking en een enkele keer herken je iets, zoals de tandarts die jou vragen stelt terwijl je met je mond open ligt. Bij bepaalde personen krijg je de kriebels, terwijl andere personen je een goed gevoel geven, die je alleen maar het beste van de wereld gunt. Het verhaal kent diverse verhaallijnen, sommigen hebben direct met elkaar te maken, terwijl andere er los van staan.
Het verhaal heeft een paar thema's die de boventoon voeren zoals bijvoorbeeld: omgaan met verdriet om het verlies van een dierbaar persoon, uit de kast komen en omgaan met een fusie.
De hoofdstukken zijn niet te lang, waardoor je het boek ook tussendoor kan lezen. Maar eenmaal in begonnen, is het lastig om het boek weg te leggen, omdat je wilt weten hoe het verder gaat.
Tijdens het lezen van het boek krijg je een mooi beeld van Groningen. De Groningers en diegenen die wel eens in Groningen zijn geweest zullen heel veel herkennen van deze mooie stad.
Kortom dit boek is echt een boek voor thrillerliefhebbers.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is lekker zonnig en past bij de maanden waar het boek over gaat.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel sterk gekozen, past bij het verhaal.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en spannend met een vleugje humor.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaam aan wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen, is het lastig om te stoppen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zag ik niet aankomen. Ik had andere personen en een ander plot in gedachten.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze zeker. Het zijn karakters die je in het echte leven misschien ook wel kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Judith, omdat ze is wie ze is, een vrouw die het hart op de juiste plaats heeft en niet tegen onrecht kan.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er een paar en ik weet niet aan wie ik een grotere hekel zou moeten hebben.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Groningen is een geweldige stad. Ben er aantal weken geleden nog geweest.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me heel goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Zonder teveel vrij te geven heeft vooral het stukje van Judith mij geraakt. Het is een verhaal dat je helaas steeds vaker in diverse vormen hoort in de media, maar ook de verhalen van onder andere Sylvia, Hedwig en Gerrit-Jan hebben mij geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Bovendien heeft hij een Moszkowicz-air om zich hangen.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Vooral de thriller-liefhebbers zullen dit een geweldig boek vinden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek is gesigneerd, die gaat dus terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht er ooit een verfilming komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in mijn hoofd zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Het boek zal me vast nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel.

Website van de auteur:
patricia vd broek Twitter

Website van de uitgever:
palm |slag






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg