Het Theemeisje Van Yunnan - Lisa See


Van uitgeverij the house of books mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.


Oorspronkelijke titel:
The Tea Girl Of Hummingbird Lane

Waar gaat het boek over? 
Li-yan woont met haar familie in de afgelegen Chinese bergen van Yunnan. Hun levens zijn al generaties lang afgestemd op tradities en het verbouwen van thee. Op een dag verschijnt er een vreemdeling in het dorp. Zijn komst is de eerste onverbiddelijke stap op weg naar het moderne leven. Li-yan gaat voor hem werken. Wanneer ze zwanger raakt, vertrekt ze naar de grote stad en besluit haar baby te laten adopteren.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Lisa See is een Amerikaanse bestseller-auteur. Als journaliste werkte ze vele jaren voor Publishers Weekly en Vogue. Haar Chinees-Amerikaanse achtergrond vormt de inspiratiebron van al haar werk. Voor haar inzet ten behoeve van de Chinees-Amerikaanse cultuur en geschiedenis werd ze meermaals onderscheiden. Lisa See woont in Los Angeles.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover verwacht je een bijzonder verhaal te gaan lezen en dat is het ook.
Het boek is opgedeeld in 5 delen; Deel I De Akha-manieren, Deel II Een prachtige bloem roept, Deel III De buitenwereld, Deel IV De vogel die opvalt en Deel V Het Theemeisje van Yunnan. Ieder deel beschrijft een levensperiode van Li-yan en later ook van haar kind. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen bijpassende titel die later in het betreffende hoofdstuk pas duidelijk wordt en je dan ook begrijpt waar de titel opslaat.
Het is een verhaal van een stam die een tijd lang zichzelf niet mocht noemen zoals ze eigenlijk heetten, het waarom kan je in het boek lezen, ook hoe ze zich moesten noemen. Je krijgt een beeld van hoe het in China eraan toe ging. Je leert de tradities kennen zoals bijvoorbeeld waarom een zwangere vrouw nooit haar dorp mocht verlaten als ze zwanger was en waarom ze in haar eigen huis moest bevallen. Je leert hoe ze hun thee verbouwen en hoe ze thee zetten waardoor je anders naar je kopje thee gaat kijken en er meer van gaat genieten.
Het is een verhaal van moed hebben om bepaalde eeuwenoude tradities te doorbreken, van offers brengen uit liefde voor je kind, overleven, omgaan met verlies van een dierbare, liefde voelen voor een persoon, van vergeven en van verraad en hoe daar mee om te gaan. Het is een mooi tijdsbeeld van 1988 tot en met 2016 waarin je ziet hoe alles en iedereen langzaam aan veranderd, hoe bepaalde eeuwenlange tradities nog worden voortgezet, terwijl andere door tijdgebrek tot het verleden horen. Je ziet de mensen moderner worden terwijl ze de thee toch op dezelfde eeuwenoude manier blijven verbouwen en zetten. Het is mooi om te zien hoe een meisje uit de bergen voor het eerst in de grote stad dingen ontdekt als een lamp die aan en uit kan, een porseleinen toilet en een douche.
Ook krijg je een beeld van hoe veel Chinese adoptiekinderen het vinden dat ze geadopteerd zijn, hoe ze daar mee omgaan.
Geregeld heb je te doen met de hoofdpersoon en bepaalde andere personen. Je leeft met ze mee als ze het moeilijk hebben en bent blij voor ze als het weer beter gaat met ze. Na het lezen van het boek heb je het gevoel dat je afscheid hebt genomen van bijzondere mensen.
Kortom; dit boek is voor een ieder die geïnteresseerd is in de Chinese cultuur en thee.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel mooi, maakt nieuwsgierig naar het verhaal.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beeldend, waardoor je alles voor je ziet.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het is over het algemeen vanuit de hoofdpersoon geschreven waardoor je alles vanuit haar ogen beleefd. Langzaam aan wordt je naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Nee, maar dat is niet erg.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze zeker.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Li-yan, omdat ze een eerlijke persoon is die zich goed weet te redden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ci-teh, maar ik kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden. Dat wordt dus het boek lezen. ;)

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De meeste plaatsen lijken me heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Daar heb ik in geleefd en dat ging me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Het moment dat Li-yan ervoor kiest om haar kind ter adoptie af te staan en de tijd erna heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Nu begrijp ik dat thee ook is om te verbinden en te dromen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden om te lezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in de Chinese cultuur.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken, omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Op de site van Lisa See kan je een leesfragment (in het Engels) lezen.

Website van de auteur:
LISA SEE

Website van de uitgever:
the house of books






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg