Haar Goede Hand - Marion Bloem


Ik mocht dit boek lezen voor Jacandra's Leesclub op bol.com waar ik deze maand aan mee doe. Daar wil ik bol.com hartelijk voor danken. Ik heb genoten van het boek en heb zin in de leesclub.

Waar gaat het boek over? 
De gecompliceerde, innige band tussen moeder en dochter Melanie, de moeder van Sonia, heeft geheugenproblemen. 'Ze zou eigenlijk niet meer op zichzelf moeten wonen, het wordt levensgevaarlijk,' zegt de buurvrouw. Zoals haar moeder voor Sonia zorgde, zorgt zij nu voor haar. Ze hebben een sterke band, maar niet zonder complicaties, mede door Melanies moeilijke jeugd, haar jappenkampverleden en de revolutietijd waarin ze veel van haar meisjesdromen heeft moeten opgeven. Haar goede hand is een openhartig, respectvol portret van een dappere, kleurrijke vrouw. Marion Bloem nam hiervoor haar eigen moeder als uitgangspunt.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Ik heb genoten van het boek, alle emoties komen in dit boek aan bod; dan weer moet je lachen, dan weer huilen, dan wordt je boos op sommige personen, dan weer heb je begrip voor iemand, dan weer krijg je medelijden. Het verhaal is op een respect- en liefdevolle manier geschreven ook al lijkt dat in sommige stukken niet zo omdat er ook over de nare gebeurtenissen uit de jeugd van Sonia wordt geschreven, hoe haar moeder haar en haar zus en broertjes opvoedde met harde hand. Later zal pas blijken dat Melanie er niets aan kan doen, dat dat komt door gebeurtenissen uit het verleden. Toch zijn de kinderen van Melanie allemaal trots op haar, want het was ook vaak heel leuk en mochten ze veel.
Door flashbacks lees je hoe het vroeger was en wat Melanie, haar gezin en familie heeft meegemaakt, hoe Melanie zich in Nederland probeerde aan te passen, maar haar roots niet vergat zoals dat je altijd iedereen moet verwennen als die bij je op visite komt (kunnen veel Nederlanders, ja, ook ik, nog wat van leren). Ook lees je hoe Melanie nu is en hoe ze probeert om te gaan met haar ouderdom en hoe Sonia ermee omgaat. Je wordt heen en weer geslingerd door diverse tijdperken, maar niet op een vervelende manier, het vloeit namelijk in elkaar over. Je komt meer te weten over Nederlands Indië, de oorlog en daarna, het Jappenkamp, het vertrek uit Nederlands Indië, hoe de mensen werden opgevangen in Nederland, over hoe men zich aan probeerde te passen in Nederland. Je krijgt tevens een andere kijk op de natuur en bepaalde insecten. Bij tijd en wijle kreeg ik trek en werd ik nieuwsgierig naar de hapjes en gerechten, hoe die echt smaken, die in het boek worden beschreven.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi en past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Na een paar bladzijdes ben je er achter waarom er voor die titel is gekozen en aan het eind kom je erachter dat er geen andere titel bij dit boek past.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Je wordt op een vloeiende manier van het heden naar het verleden geslingerd. Het is vlot geschreven waardoor het boek als een trein leest.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik ben heel benieuwd naar Tegal en andere plaatsen waar Melanie als kind heeft gewoond.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, ze heeft me kunnen raken. Het doorzettingsvermogen van Melanie, het nooit opgeven, daar neem ik mijn petje voor af. Tegelijkertijd zijn bepaalde dingen herkenbaar waardoor ik ook weer anders naar die dingen ga kijken.

Mooie quote in het boek: 
Je moet spelen om te winnen, maar als je je best hebt gedaan is aan het einde van de wedstrijd het enige wat nog telt: had je plezier?

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
Het boek krijgt van mij 5 sterren.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Dit is het tweede deel, maar ik ga zeker ook 'Geen Gewoon Indisch Meisje' lezen.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Hij mag in de boekenkast bij de andere boeken die mogen blijven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Als er een verfilming, wat ik wel verwacht, komt, dan ga ik die niet kijken, maar ik verwacht wel dat de film goed bekeken zal worden.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik.

Website van de auteur:
Marion Bloem







Koop bij bol.com

Reacties

  1. You should be a part of a contest for one of the highest quality websites on the web.

    I'm going to recommend this site!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg