Anna En De Verdronken Vluchteling - Jesús De La Torre



Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Anna en de verdronken vluchteling is het eerste boek uit de nieuwe politieserie Anna. Anna Torenvalk is een energievolle 28-jarige rechercheur van de eenheid Midden Nederland. In dit deel wordt Anna en haar jongere vaste werkmaatje Finn geconfronteerd met een vluchteling die verdronken is. Is de vluchteling echt verdronken of is er meer aan de hand? Samen met Finn bijt Anna zich op haar eigenzinnige manier vast in deze zaak. In elk deel wordt een stukje van de geschiedenis van Anna en haar huidig privéleven met haar vriend Daan uit de doeken gedaan. In dit deel komen we erachter dat alleen haar beste vriendin en tevens collega op de hoogte is van haar heftige verleden. "Daan had ze het nooit verteld, en als de AIVD het geweten had, was ze nooit toegelaten tot de politieacademie." Anna heeft een haat-liefde relatie met haar vader, een vooraanstaand Tweede Kamerlid.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover geeft je een onbehaaglijk gevoel, een gevoel van dat die vrouw aan de zijkant iemand heeft doodgeschoten en het slachtoffer daardoor in het water is gevallen. Of dat ook zo is, dat mogen jullie zelf gaan lezen. Je krijgt in ieder geval het idee dat je een spannend boek gaat lezen.
Bij het lezen van de eerste paar bladzijdes was ik niet erg onder de indruk, vond ik het erg gezapig, maar gelukkig veranderde dat tegen het eind van het eerste hoofdstuk, toen kon ik het boek niet meer wegleggen en wilde ik alleen nog maar verder lezen. Wilde weten hoe het verhaal verder gaat, wilde weten of het echt een ongeluk was of dat er meer achter zit. Je wordt nieuwsgierig naar het verleden van Anna. Wilt weten waarom bepaalde mensen beter maar niet kunnen weten hoe het verleden van Anna was. In de loop van het verhaal kom je daar stukje bij beetje achter, maar niet helemaal. Alleen daarom al ben je benieuwd naar het volgende deel.
Het boek is op een vlotte, humorvolle manier geschreven waardoor het, ondanks dat het een heftig onderwerp is, toch luchtig blijft. Het verhaal is overigens heel actueel en zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn. Wat gelukkig, voor zover ik weet, niet zo is, het is een fictief verhaal. De auteur heeft goed ingespeeld op wat er heden ten dage allemaal speelt en hoe daarop van diverse kanten wordt gereageerd.
Het plot is een echte verrassing, waarbij je pas tegen het eind een vermoeden van krijgt hoe het wel eens zou kunnen gaan lopen.
De laatste zin laat je met een naar gevoel zitten, maar is tegelijkertijd een geweldige slotzin omdat je dan zeker het volgende deel gaat lezen. Door die laatste zin ben je heel benieuwd naar wat er bedoeld wordt met die zin. Dit wordt waarschijnlijk een boekenserie die je gelezen moet hebben. Ik kan in ieder geval niet wachten op het volgende deel.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ik verwachte een spannend boek te gaan lezen en het bleek een spannend boek te zijn.

Wat vind je van de cover? 
Heel angstaanjagend, maar het past heel goed bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is hele vlotte, humorvolle schrijfstijl waardoor het verhaal niet zo zwaar aanvoelt.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel en actueel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Langzaam aan wordt je via allerlei wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Nee, de eerste paar bladzijdes vond ik heel erg gezapig.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Na de eerste paar bladzijdes wil je het boek niet meer wegleggen, wil je alleen nog maar verder lezen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die had ik niet aan zien komen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Niet allemaal, maar dat is in dit geval niet erg, want anders was het verhaal lang zo goed niet geweest.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Anna, omdat ze durft te doen wat ze denkt dat ze moet doen en ook nog eens humor heeft.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
My lips are closed, oftewel ik kan dat niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden. Weet je wat, ga het boek maar lezen, dan begrijp je wat ik bedoel en weet ik zeker dat je ook een hekel hebt aan de persoon die ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Misschien wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die klinken heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me tot nu toe goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, het verhaal raakt mij wel. Ondanks dat het fictief is, vraag je je wel af of bepaalde gedeeltes in het echt ook zo gaat.

Mooie quote in het boek: 
Het was alsof je een euromunt in een verhalenmachine gooide en de machine vervolgens op hol sloeg.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, dit is een echte aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van spannende boekenseries met een verhaal houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het leuk om te lezen, maar hoef het boek niet nog een keer te lezen.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Wanneer komt die uit? Ja, dus. 😉

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg