Vergeten Kinderen - Jessica A. Verhagen


Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Vlak na de hongerwinter, op een koude maandagochtend in maart 1945, verzamelen zich ouders en kinderen op de loswal in Waddinxveen. De kinderen zijn ondervoed, ze gaan per schip naar Drenthe om aan te sterken. Men weet niet voor hoe lang. Ook de pleeggezinnen zijn onbekend. Maar men vertrouwt op de dominee en de nood is hoog. Oorlogsvluchtelingen in eigen land.
In 2016 vond de auteur, kleindochter van dominee Warmenhoven het reisdagboek uit 1945. In dit dagboek beschreef hij dit transport, waarvan hij de hoofdleider was. Dit boek bevat een reconstructie van deze reis en is vertelt vanuit de kinderen die deel uitmaakten van deze tocht. De verhalen van de 'kindjes' van toen zijn aangrijpend, persoonlijk en geven een indringend beeld van wat het is om kind te zijn in oorlog.
In dit boek ook het verhaal van alle stille helden die hebben meegewerkt aan dit kindertransport en de kindjes liefdevol hebben opgevangen in hun eigen gezin en huis.
De persoonlijke interviews van de kindjes van de tocht, samen met het reisverslag en foto's uit die tijd, maken dit een uniek boek, over kinderen in de oorlog. Het is maatschappelijk relevant omdat er nu zovele kinderen uit oorlogsgebieden hun toevlucht zoeken in Nederland. Dit boek geeft een uniek kijkje in een aangrijpend deel van de Nederlandse geschiedenis, die we gezamenlijk bijna zijn vergeten.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De titel in combinatie met de foto op de cover doet je vernoeden waar het boek over gaat. Persoonlijk dacht ik in eerste instantie dat het over andere kinderen zou gaan dan die in het boek genoemd worden. Dat het een verhaal, met misschien persoonlijke herinneringen, van Joodse kinderen die geen ouders meer hadden in de oorlog zou vertellen. Iets wat ook niet zo verwonderlijk is, want het verhaal van de kinderen in het boek is maar bij weinigen bekend, terwijl het verhaal van hun leeftijdsgenootjes met een Joods geloof veel bekender is. Het maakt het verhaal evengoed niet minder aangrijpend.
Je kan zien dat de auteur veel moeite heeft gedaan om informatie in te winnen en dat te verwerken in het boek, dat ze alles heeft onderzocht voordat ze het in het boek plaatste.
Het is een heel aangrijpend boek met achtergrond informatie van hoe de kindertransport is ontstaan, voor welke kinderen het transport was bestemd, hoe ze pleeggezinnen zochten. Wat voor moeite dat de mensen van toen heeft gekost. Je kan alleen maar respect voor ze opbrengen. Ook voor de ouders van de kinderen die hun kinderen hebben laten gaan kan je alleen maar respect hebben omdat ze hun kinderen lieten gaan naar onbekende oorden en onbekende mensen. Dat ze niet aan zichzelf hebben gedacht, maar aan hun kind, dat die weer zou aansterken.
Het verhaal is op een vlotte, respectvolle en heldere manier geschreven, waardoor alles heel duidelijk wordt.
Het reisverslag van de dominee, de herinneringen van de kinderen die mee mochten, de herinneringen van sommige kinderen van pleeggezinnen aan het kind dat ze hadden opgevangen, en de foto's van een paar kinderen en foto's van een paar plaatsen, maken het boek compleet. Daardoor krijg je een beter, indringender beeld uit die tijd. Je begrijpt daardoor wat ze allemaal hebben doorstaan. Het geeft een nieuw beeld op de hongerwinter en de tijd erna.

Voor mij kwam de route die het schip voer, heel bekend voor omdat ik die zelf heel wat keren op een passagiersschip waar ik op heb gewerkt heb mogen zien. Al zag het een en ander er uiteraard in de jaren '90 heel anders uit dan in de tijd dat de kinderen die route voeren. Dat vond ik, ondanks dat het aangrijpend was, wel mooi om te lezen. Al had ik uiteraard liever gewild dat het voor de kinderen een leukere reis was geweest.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi, past heel goed bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is op een vlotte, beeldende manier geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel. Het is een verhaal die maar weinigen kennen.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je kan het boek niet wegleggen als je er eenmaal in bent begonnen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Nee, dat denk ik niet.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Dat heeft ze zeker. Het verhaal was mij niet bekend, maar na het lezen van dit boek heeft het mij een boel vragen gegeven. Ik denk dat ik eerdaags maar eens aan een tante van mij ga vragen hoe zowel haar ouders als mijn opa en oma (die schippers waren) ten tijde van de oorlog hun werk hebben proberen te doen. Of zij misschien ook kinderen hebben getransporteerd of dat ze op een andere manier hebben geholpen of iets anders hebben gedaan in die tijd.

Zou je het boek aanraden? 
Dit boek kan ik iedereen aanraden om te lezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in waargebeurde verhalen over de oorlog.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik ga het boek niet nog een keer lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven die het aan de bibliotheek op haar werk geeft nadat zij het boek heeft gelezen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Het boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dit is haar eerste boek, maar mocht ze ooit weer een boek schrijven, dan hangt het van het onderwerp af of ik haar volgende boek(en) ga lezen.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg