De Verbintenis Van Tegenpolen - Alice Hoffman



Van uitgeverij Orlando mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
The Marriage Of Opposites

Oorspronkelijke uitgever:
Simon and Schuster Inc.

Waar gaat het boek over? 
Op het tropische eiland Saint Thomas in het begin van de 19e eeuw droomt de Creoolse Rachel van een leven in het verre Parijs. Rachels moeder, een toonaangevende vrouw binnen de Joodse gemeenschap die is ontsnapt aan de Inquisitie, huwelijkt haar dochter echter uit aan een oudere weduwnaar met drie kinderen. Als haar echtgenoot plotseling overlijdt en zijn jongere neef Frédérick uit Frankrijk overkomt om de nalatenschap te regelen, neemt Rachel haar leven in eigen hand en begint een hartstochtelijke verhouding.
Dat leidt tot een schandaal dat haar hele familie treft, ook haar lievelingszoon, die een van de grootste kunstenaars van Frankrijk zal worden - grondlegger van het impressionisme, vriend van Manet en mentor van Cézanne: Camille Pissarro.
De verbintenis van tegenpolen is een indringende roman over persoonlijke verlangens en sociale restricties, over raciale vooroordelen en je eigen weg volgen.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Alice Hoffman (1952) is een van Amerika's meest geliefde schrijfsters. Ze schreef vele romans, waarvan Het museum van zonderlinge zaken, De duivenhoudsters, De drie zusjes en het verfilmde Magische praktijken de bekendste zijn.

Bron: achterkant boek

Vertaald door:
Saskia Peterzon-Korte

Omslagontwerp:
Barbara

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789492086563

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
352

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Voor zover ik weet is het boek (nog) niet verfilmd, maar het verhaal leent zich er heel goed voor.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover verwacht je een verhaal te lezen van een vrouw van lichte zeden Of dat ook zo is, dat mogen jullie zelf gaan lezen. De titel verraadt dat het een roman is over twee personen die totaal van elkaar verschillen. Je wordt nieuwsgierig naar het verhaal, wilt het verhaal van de vrouw op de cover weten.
Het is het levensverhaal van Rachel en ook die van Jestine. Twee vrouwen die meer van elkaar blijken te zijn dan vriendinnen. Die in hun leven veel meegemaakt hebben. Geluk, maar ook tegenspoed waarbij vooral voor Jestine een heel groot verdriet te verwerken heeft gehad. Maar ook Rachel heeft geen gemakkelijk leven en maakt ze het zichzelf en haar omgeving ook niet altijd even makkelijk omdat ze een scherpe tong heeft en eigenlijk in de verkeerde tijd leefde. Je hebt bewondering voor haar hoe ze zich nergens wat van aantrekt en doet wat ze denkt dat ze moet doen, maar soms wil je haar ook wel even door elkaar rammelen en roepen dat ze toch wat milder moet gaan denken over bepaalde personen en wat minder hard voor ze zijn. Dat juist zij bepaalde dingen moet begrijpen.
Het eiland waar beide vriendinnen opgroeiden blijkt heel veel geheimen te verbergen ondanks dat iedereen denkt ze alles van elkaar weten, dat op het eiland niets geheim blijft, maar niets blijkt minder waar. Soms blijkt een verhaal van een persoon totaal anders te zijn dan dat iedereen denkt.
Eenmaal begonnen in het boek, is het boek lastig weg te leggen omdat je alleen maar verder wilt lezen, je wil weten hoe het verhaal verder zal lopen. Het is een verhaal met diverse onverwachte wendingen, het loopt steeds anders dan je denkt. De meeste hoofdstukken zijn vanuit Rachel geschreven, maar soms wordt het verhaal ook bekeken vanuit andere personen zoals vanuit Jacobo en Lydia.
Na het lezen van het verhaal ben je blij dat je als vrouw niet in de 19e eeuw hebt geleefd waar toen heel andere normen en waarden golden, waar je als vrouw niets te vertellen had en als je weduwe werd geen recht op de erfenis van je man had, waar het heel normaal was dat je slaven in je huis had die alles voor jou deden, waar de ouders bepaalden met wie je trouwde.
Kortom, dit is geen ik-hou-van-jou-en-ik-blijf-je-trouw roman, maar een roman met een verhaal met diepgang. Je baalt als het boek uit is. Je gaat Rachel, Jestine, Rosalie, Camille, Lydia en al die anderen missen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek, meer dan dat.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, want het zijn ook allemaal tegenpolen die allemaal om een of andere reden met elkaar verbonden zijn.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is op een chronologische manier geschreven waarbij er af en toe terug geblikt wordt als dat nodig is. Dat is heel prettig.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen is het lastig om het boek weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zag ik niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Jestine, omdat ze een hart van goud heeft en bij tegenslag hoop blijft houden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er een paar, maar ik ben er nog niet uit aan wie ik de grootste hekel heb. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik wil erheen, het zijn mooie locaties.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik denk het niet, ik zou net als Rachel een te scherpe tong hebben en niet alles pikken.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Wat Jestine is overkomen en wat dus schijnbaar in die tijd normaal was, heeft me heel erg geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Soms is het goed om dwaas te zijn.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van historische romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan mijn overbuurvrouw geven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel.

Leesfragment:
Ga naar de site van uitgeverij Orlando en klik onderaan op de button Leesfragment ePUB om een leesfragment van dit boek te lezen.

Website van de auteur:
ALICE HOFFMAN

Website van de uitgever:
uitgeverij ORLANDO





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg