Misschien Volgende Keer - J. W. Jansen





Van J. W. Jansen mocht ik zijn boek lezen en recenseren. Ik wil hem daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
''Vanochtend om acht uur werd ik uit de gesloten inrichting van het Huis van Bewaring gehaald om naar de rechtszaal te worden gebracht. Het kwam niet als een schok. Deze dag was al enige tijd geleden aangekondigd en daarbij had ik in het verleden al twee keer eerder dezelfde procedure doorlopen.''
Zo begint Misschien volgende keer, de nieuwe roman van J. W. Jansen, over de ongelukkige Jim Jozef die voor de derde keer geprobeerd heeft om zelfmoord te plegen, maar ook dit keer in leven blijft. Hij wordt veroordeeld tot een minimale levensduur van 85 jaar, omdat op het Continent leven een plicht is en zelfmoordpogingen zwaar bestraft worden. Hij zit zijn straf uit op het eiland Infinus III waar hij deel moet nemen aan het collectieve heropvoedingsprogramma dat hem dwingt om voortaan het leven te omarmen en niet de dood. Maar, als de wens om te sterven zo groot is kan iemand dan op andere gedachten gebracht worden?

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
J. W. Jansen

Jaar van verschijnen:
2018

Druk:
1e druk

ISBN:
9789463679077
Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
184

Genre:
Literaire romans

Verfilmd?
Het boek is nog niet verfilmd, maar het leent zich er wel voor om verfilmd te worden.

Wat vind je van het boek? 
De cover en titel maken nieuwsgierig. Je wilt weten waarom de auteur voor een zwarte cover heeft gekozen. Zou de hoofdpersoon iets hebben gedaan dat het daglicht niet kan verdragen? Zou de hoofdpersoon een zwartgallige geest hebben? Of is er een andere reden? Je wilt weten wat er met de titel bedoeld wordt. Wat misschien de volgende keer?
Al gelijk bij het lezen van de proloog is de nieuwsgierigheid gewekt en wil je verder lezen, wil je weten hoe het verhaal verder gaat, waarom Jim Jozef niet meer wil leven, wat er in zijn verleden is gebeurd. Je bent benieuwd of het hem lukt om te ontsnappen, of het hem lukt om zijn grootste wens in vervulling te laten gaan of dat hij toch gedwongen kan worden om het leven te omarmen. Daarnaast is er nog een tragisch liefdesverhaal van Daniël & Maira. Hoe sterk liefde kan zijn, dat er veel wordt gepikt waarbij een ander allang de benen had genomen, hoever je kan gaan voor een liede. Hoe sterk een verlangen naar iemand kan zijn.
Geregeld lig je in een deuk om een uitspraak of gedachte van Jim Jozef zoals hij van alles vergelijkt zoals bijvoorbeeld een boot dat meer gaten heeft dan een brok Leerdammer. Het boek is haast poëtisch geschreven. Er zitten verrassende wendingen in. Ondanks dat het plot deels voorspelbaar is, heeft het toch nog een verrassend element.
Het enige minpuntje is dat de tekst op de achterkant voor brildragers lastig te lezen is. Misschien als de achtergrond wat donkerder was geweest of dat de achtergrond een paar tinten lichter geweest was en de tekst zwart, dat het dan beter te lezen is voor brildragers.
Kortom; dit is een humorvol, maar tegelijkertijd ook een tragisch verhaal van een persoon die iets heeft meegemaakt waardoor hij niet meer wil leven. De hoofdvraag is of het hem uiteindelijk lukt om het leven te ruilen voor het hiernamaals of dat hij door middel van heropvoedingsprogramma toch bij zinnen komt en verder wil leven.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die maakt nieuwsgierig en na het lezen van het boek vind ik het sterk gekozen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past heel erg goed bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, soms zelfs poëtisch, humorvol.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het verhaal is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Als je eenmaal in het boek begint, dan wil je het boek niet meer wegleggen.

Heeft het plot je verrast?
Deels wel, de plaats en de persoon erbij had ik niet aan zien komen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Jim Jozef, omdat hij heel veel humor heeft en niet zomaar opgeeft.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De Smiecht, maar ik kan niet vertellen waarom, want dan zou ik teveel verraden. ;)

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De eilanden klinken als heel erg mooi, maar ik zou er niet willen wonen of op vakantie willen. De reden mag je zelf gaan lezen in het boek. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Niet echt, maar dat is niet erg.

Mooie quote in het boek: 
Ik zie hier en daar wat juryleden glimlachen, terwijl bij mij de haren steeds meer als een punkrocker met een jaar lang gratis haarlak overeind gaan staan.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek is gesigneerd, die gaat dus terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel.

Website van de uitgever:
MIJNBESTSELLER.NL





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg