Bühne 9


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Mensen zijn
het cement
tussen
steen en staal...
Aldus Perry Pierik voor dit nummer. Het is opnieuw gelukt u te verrassen met een mooi en divers najaarsnummer van Bühne. Ezra de Haan - pseudoniem van de radiomaker/literair journalist  en schrijver Peter de Rijk - schreef een essay over de grote zeeslag met zeilschepen in 1827 in Navarino voor de kust van Griekenland. Jan Kleefstra schreef een poëtisch stuk over de betekenis van landschap in ons aardse bestaan. Van een andere orde, maar minstens zo lezenswaardig, is een essay over Thomas Bernhard van Reinold Wildemann. Voor deze Bühne verrast Ruud Alers met zijn korte verhaal Een haak aan het plafond. Suspense is bij Alers nooit ver weg.
Dorian d Oliveira, (pseudoniem), brengt de Duitse expressionistische film tot leven. Een van de belangrijkste films in die periode was Metropolis. Terecht gaat het in zijn essay over Thea von Harbou, die samen met Fritz Lang het script ervoor schreef. De rubriek #Selfie is deze keer ook van d'Oliveira. Hélène Jolles roept mei '68 terug in de herinnering. Ze woonde in die periode pas getrouwd in Parijs. Noud Bles levert een bijdrage met een historisch verhaal over Mozart dat deels leunt op feiten.
Pieter Jan Verstraete schreef een essay over Otto Weininger, een memorabele én discutabele filosoof in het fin de siècle Oostenrijk, die op zijn 23e in Wenen zelfmoord pleegde in de sterfkamer van Beethoven. Gevoel voor drama kan Weininger niet worden ontzegd. Een primeur komt van radiomaker/journalist Bert van Galen. Hij wist de hand te leggen op een nooit eerder gepubliceerd interview met Armando. Bart Haers en Peter Leemeijer komen respectievelijk met een stevig essay en met een kort verhaal: het voorliggende najaarsnummer zal u kortom weer kunnen boeien!

Bron: achterkant boek

Omslagontwerp:
Mark Heuveling

Jaar van verschijnen:
2018

EAN:
9789463385084

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
140

Genre:
Literatuur en cultuur

Prijs:
€9,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover van Bühne 9 krijg je het gevoel dat je, net in de vorige delen, een cultureel boek gaat lezen. De titel behoeft inmiddels geen uitleg meer. Net als in vorige delen hebben diverse auteurs een plaatsje op... of in dit geval in de Bühne gekregen waar ze hun verhaal, gedicht, essay en over hun favoriete loctie vertellen. Zoals van Bühne gewend, is ook dit deel een mooie mix aan ondere andere verhalen, essays, een herinnering en een eerbetoon aan iemand.
Noud Bles neemt je mee naar Jalta, de plaats waar een schitterend standbeeld staat van iemand die hij bewonderd en eindigt met een heel mooi gedicht. Bert van Galen heeft de hand weten te leggen op een nooit gepubliceerd interview met Armando. Het is een mooi interview die gelukkig toch niet verloren is gegaan.
Hélène Jolles neemt je mee naar het Parijs in mei '68. Je verlangt haast even een dagje terug naar de tijd dat men nog niet met computers en smartphones in de weer is, maar nog echt praatte met elkaar, meer bewust was van de omgeving waar hij was en luisterde naar de hoorspelen op de radio. Het niet altijd bereikbaar zijn had zo zijn nadelen, maar zeker ook zijn voordelen.
Ezra de Haan heeft een essay geschreven over de zeeslag bij Navarino. Hij vertelt hoe dat indertijd ging en wat voor invloed de toen moderne technologie op de zeeslag had. Je ziet de vooruitgang ook al was niet iedereen er even blij mee.
De korte verhalen hebben verrassende wendingen en een verrassend plot. Het zijn verhalen waarbij je iets van kan leren, ook al was dat waarschijnlijk niet een bewuste opzet van de auteurs. Bij een van de verhalen krijg je op het eerste gezicht, door de foto die erbij geplaatst is, een heel ander beeld van de hoofdpersoon dan waar het in het verhaal om draait.
In De Verhalenvernietiger van Reinold Weimann kan je lezen over hoe een auteur eerst geliefd was, kon zakken naar een gehaat persoon door zijn uitspraken en velen hem, zelfs na zijn dood, nooit vergeven hebben. Wat dat voor gevolgen had voor hem.
Dorian d'Oliveira heeft onderzoek gedaan naar een persoon die door velen is vergeten terwijl zij toch tot nu toe een van de belangrijkste scenarioschrijfsters was. Maar door haar keuzes in de Tweede Wereldoorlog is zij in de vergetelheid geraakt en kan je haar bijna nergens meer vinden. Dorian d'Oliveira brengt daar in deze Bühne verandering in.
Kortom; Ook deze Bühne is, net als de vorige delen, een aanrader om te lezen. Je maakt kennis met auteurs die je misschien nog niet kent en waardoor je door het lezen van deze Bühne meer van wilt lezen. Het is een mooie mix aan onder andere korte verhalen, essays, een selfie, een eerbetoon aan een beroemd persoon en een gedicht.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Mooie quote in het boek: 
Tweeëntwintig goed betaalde aanstellers die achter een bal aan hollen in een stadion van vijftigduizend man waar je de bal niet eens kunt zien als je bovenin zit.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die kennis wil maken met auteurs die zij nog niet kennen en houdt van een mix aan verhalen, essays en nog veel meer.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik soms nog eens een verhaal of essay terug ga lezen.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, dat ga ik zeker.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ ASPEKT







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg