Van
W BOOKS mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.
Subtitel:
Rijden voor Vaderland en Vijand
Spoorwegstaking - Jodentransporten - Herinnering
Waar gaat het boek over?
Op 17 september 2019 is het 75 jaar geleden dat in Nederland de Spoorwegstaking begon. Op bevel van de regering in ballingschap legden meer dan 30.000 mensen van de Nederlandse Spoorwegen het werk neer. Zo hoopten ze het geallieerde offensief in de richting van Arnhem, bekend als operatie Market Garden, te ondersteunen.
In de eerste week van de staking werden de Duitsers ernstig gehinderd door het ontbreken van spoorvervoer, maar later wisten zij met eigen mensen weer enige grip te krijgen op de aanvoer van materieel en manschappen. Market Garden mislukte grotendeels, maar de staking werd voortgezet. De financiering van de staking, het doorbetalen van salarissen van ondergedoken spoormensen, was een geweldige operatie die dankzij de grootste bankroof uit de Nederlandse geschiedenis succesvol werd afgesloten.
In De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939-1945 beschrijven Guus Veenendaal (voormalig bedrijfshistoricus van de Nederlandse Spoorwegen) en David Barnouw (historicus, voorheen als onderzoeker verbonden aan het NIOD) de aanloop naar de staking, de staking zelf, maar ook de beeldvorming over de staking na de bevrijding. Dirk Mulder (directeur Herinneringscentrum Kamp Westerbork) schrijft over transporten per spoor van Joden, Roma, krijgsgevangenen en andere groepen in opdracht van de Duitsers.
Bron:
bol.com.
Jaar van verschijnen:
2019
EAN:
9789462583337
Bindwijze:
Hardcover
Aantal pagina's:
194
Genre:
Treinen
Prijs:
€24,95
Wat vind je van het boek?
Bij het zien van de indrukwekkende cover van
De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939 - 1945 van
David Barnouw, Dirk Mulder en
Guus Veenendaal krijg je al een idee waar het boek over zal gaan. De titel en de subtitels spreken voor zichzelf.
Het boek begint met een voorwoord van de President - Directeur van de Nederlandse Spoorwegen, waarna er een inleiding van de auteurs volgt waarin ze vertellen wat je kan verwachten van het boek.
David Barnouw, Dirk Mulder en
Guus Veenendaal nemen je in
De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939 -1945 mee naar het verleden en deels in het heden. Ze vertellen eerst in het kort in twee hoofdstukken over de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen in Nederland, over de komst en daarna. Vanaf het derde hoofdstuk volgt de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de Tweede Werldoorlog en hoe het na de oorlog ging en nu gaat. Je kan merken dat de auteurs heel veel onderzoek hebben gedaan en het niet van één kant hebben bekeken, maar van diverse kanten, waardoor het een boek is geworden zonder oordelen. De foto's maken het boek compleet.
De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939 - 1945 van
David Barnouw, Dirk Mulder en
Guus Veenendaal laat zien dat de rol van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog gecompliceerder in elkaar zit dan over het algemeen gedacht wordt. De auteurs vertellen hoe het indertijd is gegaan, wat de directie indertijd deed, de rol van de regering, de Jodentransporten, hoe de directie en personeel van de Nederlandse Spoorwegen verzet pleegden, de Spoorwegstaking, waarom er niet eerder werd ingegrepen, hoe het na de oorlog is gegaan en over ereschuld, excuses, compensatie voor de slachtoffers en wat de NS doet om de Tweede Wereldoorlog niet te laten vergeten, hoe afschuwelijk die ook was. De auteurs komen met cijfers van bijvoorbeeld de transporten en de Joden die zijn opgepakt. Ze geven eerlijk aan dat de cijfers waarschijnlijk niet kloppen, de reden kan je in het boek lezen.
Omdat dit boek over de Tweede Wereldoorlog gaat, kan het zijn dat velen bekende stukjes zullen lezen zoals bijvoorbeeld over operatie Market Garden, maar dat is onvermijdelijk bij dit soort boeken en zou ook niet compleet zijn geweest als er niets over werd geschreven, omdat het in dit geval ook een grote rol heeft gespeeld voor de Nederlandse Spoorwegen. Daarnaast zijn er stukjes van ooggetuigen in het boek opgenomen, zoals bijvoorbeeld van Ed van Thijn, over zijn ervaring met de trein en het kamp waar hij zat. Het is een goed leesbaar boek, maar het is wel handig als je Duits kan lezen, want er zijn een paar stukjes tekst in het Duits geschreven, uitspraken van de bezetters.
Kortom,
De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939 - 1945 van
David Barnouw, Dirk Mulder en
Guus Veenendaal geeft een heel goed beeld weer van de rol van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het boek laat zien dat het allemaal gecompliceerder in elkaar zit dan men over het algemeen denkt. Het laat de diverse kanten van de gebeurtenissen indertijd en daarna zien, waardoor het een boek zonder oordelen is geworden. Het is een boek dat iedereen zou moeten lezen.
Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.
Wat vind je van de cover?
Die is indrukwekkend, past bij het boek.
Wat vind je van de titel van het boek?
Die is heel erg goed gekozen, het geeft weer waar het boek over gaat.
Wat vind je van de schrijfstijl?
Die is lekker vlot, waardoor het boek vlot weg leest.
Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker.
Hebben de auteurs je kunnen raken?
Ja, dat hebben ze zeker. De slachtoffers die zijn gevallen blijven me keer op keer raken bij dit soort boeken. De aantallen die genoemd worden, blijven schrikbarend. Ook wat heel veel slachtoffers hebben moeten doorstaan blijft me keer op keer raken.
Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in verhalen over de Tweede Wereldoorlog.
Hoeveel sterren geef je het boek?
5 sterren.
Ga je het boek nog een keer lezen?
Ik denk het niet.
Ga je het boek houden of geef je het weg?
Het boek mag terug in de boekenkast.
Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk wel dat het boek mij nog even bezig gaat houden.
Ga je vaker een boek van deze auteurs lezen?
Dat denk ik wel.
Website van de auteur:
david barnouw Twitter
Website van de uitgever:
W BOOKS
Koop het boek bij bol.com
Reacties
Een reactie posten