Joods Hollywood En De Censuur - Adrian Stahlecker


Van UITGEVERIJ ASPEKT mocht ik dit boek recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In 'Joods Hollywood' schetst de auteur de harde strijd van Joodse emigranten in de V.S. Velen maakten ‘op een schoen en een slof’ in scheepsruimen de overtocht. Ze vestigden zich op het platteland en buitenwijken van de grote steden waar ze hun geloof vrij konden belijden. Ze leefden voornamelijk van handel en zagen als eersten brood in de vertoning van films. Wat begon in voorstellingen in achterafzaaltjes, zou uitgroeien tot de legendarische filmindustrie van Hollywood.

Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Snegina Uzunova

Binnenwerk:
Sjoerd van 't Slot

Jaar van verschijnen:
2022

EAN:
9789464249545

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
374

Genre:
Noord-, Midden- & Zuid-Amerika

Prijs:
€ 24,95

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover van Joods Hollywood en de censuur van Adrian Stahlecker wil je weten wie de vrouw op de cover is en wat haar achtergrond is. Het is jammer dat men de foto niet wat kleiner op de cover heeft geplaatst, zodat de foto precies tussen de woorden 'Joods' en 'Hollywood' had gevallen in plaats van de dat het woord 'Joods' deels over het gezicht van de actrice had gevallen zoals nu het geval is. De rode balk met het woord 'censored' is wel goed geplaatst. De titel maakt je nieuwsgierig naar het boek, je wilt weten hoe het een en ander precies zit. De foto's in het boek maken het boek compleet. 
Joods Hollywood en de censuur van Adrian Stahlecker vertelt de geschiedenis van Hollywood, hoe Hollywood ontstaan is en hoe het kon uitgroeien tot de filmindustrie van vandaag de dag. Hollywood blijkt korter te bestaan dan veel mensen zullen denken en het begon allemaal met voorstellingen in achterafzaaltjes. Veel Joodse immigranten waren op een schoen en een slof in de Verenigde Staten gekomen en leefden voornamelijk van de handel. De Joodse immigranten ontdekten op een gegeven moment dat ze ook geld konden verdienen met films maken. Zij waren de eersten die daar brood in zagen. Niet iedereen was daar even blij mee. Er waren veel mensen onder de Christelijke bevolking die de producties duivels vonden, dat de films inbreuk maakten op de goede zeden en riepen op tot een boycot van de filmindustrie. Onder druk van de mensen die tegen de filmindustrie waren, besloot men zelfcensuur in te stellen. Ondanks de vele tegenwerkingen trokken heel veel films van de producenten volle zalen over de hele wereld.
Joods Hollywood en de censuur van Adrian Stahlecker is een indrukwekkend verhaal over de geschiedenis van Hollywood. Het is mooi om te lezen hoe men begonnen is, vanaf voorstellingen in achterafzaaltjes en hoe zich dat heeft kunnen ontwikkelen tot de filmindustrie van vandaag de dag. Gelukkig werd er in het verleden een rechtszaak gewonnen, want anders had de filmindustrie er misschien wel heel anders uit gezien. De harde strijd van de Joodse immigranten loonde zich uiteindelijk duidelijk. Dit boek geeft een mooi tijdsbeeld van Hollywood weer. Het boek laat zien hoe de geluidsfilm in opmars kwam, wat voor veel acteurs en actrices hun ontslag betekende. Het waarom lees je in dit boek. Het verhaal laat zien waar op gelet werd als men voor een acteur of actrice koos en hoe het filmen ging. Je krijgt daarmee een mooi kijkje in de filmwereld. Vele bekende namen komen aan bod in dit boek, zoals Marilyn Monroe en Orson Welles. Het zijn bekende en minder bekende verhalen. De films die in dit boek worden genoemd, wil je (opnieuw) bekijken. 
Aan alles is te merken dat Adrian Stahlecker veel onderzoek heeft gedaan voor Joods Hollywood en de censuur, dat hij niet zomaar iets heeft opgeschreven. Zijn verhaal laat zien dat veel wat vandaag de dag speelt, in het verleden ook al speelde, al was dat toen nog niet wereldwijd, zoals vandaag de dag dankzij social media. Het verhaal laat zien dat er in het verleden ook al veel schandalen waren, dat sommige mannen een dubbele moraal hadden en dat veel vrouwen niet onderdeden voor mannen. Geregeld moet je slikken om een levensverhaal, zoals bijvoorbeeld het levensverhaal van Rita Hayworth. Ze was niet altijd even makkelijk, maar gezien haar verleden ook niet zo verwonderlijk. Je begrijpt tijdens het lezen waarom veel Joodse immigranten voor een Amerikaanse pseudoniem kozen, zoals Hedy Lamarr. Niet alleen de nare kanten komen aan bod in dit boek, ook de gelukkige momenten van diverse acteurs en actrices komen aan bod, zoals bijvoorbeeld twee acteursechtparen die naast elkaar woonden, die gelukkige tijden beleefden, maar ook de vele films die een groot succes werden nadat men lang en vaak met moeite had gefilmd.
Het is alleen jammer dat het boek voor je gevoel niet compleet is. Het was mooi geweest als er nog een paar hoofdstukken aan toe waren gevoegd, zoals over Brigitte Bardot en Sophia Loren die beiden aan het eind worden genoemd en nog een paar films waren uitgelicht, maar ook was het mooi geweest als de auteur de geschiedenis van Hollywood tot vandaag de dag had geschreven. Dan had je een complete geschiedenis van Hollywood gehad, ook al begrijp je wat zijn bedoeling met het boek was. Je hoopt dan ook dat er nog een deel komt met de tijd na Marilyn Monroe tot vandaag de dag. Nu is het net of het, met name de laatste pagina, is afgeraffeld om een of andere reden.
Kortom; Joods Hollywood en de censuur van Adrian Stahlecker is een indrukwekkend verhaal over de geschiedenis van Hollywood. Je krijgt een goed beeld van hoe de filmindustrie is begonnen en hoe het zich heeft kunnen ontwikkelen tot de filmindustrie van vandaag de dag. Het is een stuk geschiedenis dat maar bij weinig mensen bekend is, al staan er veel bekende verhalen in. 




Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal, ik had aan het eind iets meer verwacht. Het voelt nu net of het is afgeraffeld, wat niet zo is.

Wat vind je van de cover? 
Niet mooi. Het is jammer dat men de foto niet wat kleiner op de foto heeft geplaatst, dat het precies tussen de woorden 'Joods' en 'Hollywood' past, dan was het een schitterende cover geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
De titel is heel erg goed gekozen. Het is een nieuwsgierig makende titel.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek is op een vlotte manier geschreven waardoor het boek vlot wegleest.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, het boek weet je aandacht vast te houden.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de auteur heeft me diverse keren weten te raken, zoals bijvoorbeeld het verhaal van Rita Hayworth heeft me geraakt en zo zijn er meer stukken in het boek die me geraakt hebben.

Mooie quote in het boek: 
Er gingen zo veel flitslichten af dat de fotografen zelf de onzin ervan inzagen.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor eenieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de filmindustrie.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt het boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij heel lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Adrian Stahlecker

Website van de uitgever:


Het boek is onder andere te koop bij bol.com.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg