Boeken ABC tag


Deze leuke tag kwam ik tegen op OH MY BOOK.
De Tag is vrij simpel. Voor elke letter van het alfabet moet je een begrip, woord of wat dan ook bedenken die met die letter begint en met boeken te maken heeft. De ietwat lastige letters als: Q, X en Y, mag je overslaan. Maar je mag de Y ook inruilen voor een IJ, dat maakt het misschien weer wat makkelijker.

A Alles nieuw voor Anneke van Petra ter Haar
Dat is mijn oudste boek dat ik in de boekenkast heb staan. Ik kreeg die op mijn tiende van de groep, waar ik toen op zat toen ik op het schippersinternaat zat, toen ik van het schippersinternaat ging om bij mijn ouders aan de wal te gaan wonen.

B Boekenwurm
Ik ben een echte boekenwurm. Waarschijnlijk ben ik nog net niet met een boek geboren, maar veel zal dat niet gescheeld hebben. Al van jongs af aan las ik dankzij mijn ouders, die ook gek op lezen zijn, veel. Als je vroeger onverwachts bij ons kwam, dan kon het zomaar zijn dat we alle vier in een boek verdiept zaten.
Op school was ik altijd een van de weinige leerlingen die geen hekel aan lezen had.

C Cover
Het eerste waar ik naar kijk als ik een boek koop, is de cover. Volgens veel boekenliefhebbers is dat not done, maar voor mij is dat het eerste wat ik zie. Als de cover mij bevalt, dan kijk ik naar de titel en dan pas naar de inhoud. Bevalt de cover mij niet, dan zal ik zelden verder kijken of het moet van een schrijver zijn die ik goed vind.

D Dromen
Soms droom ik 's nachts van het boek waar ik in aan het lezen ben. Dan houdt dat boek mij zo bezig, dat ik het 's nachts schijnbaar ook niet los kan laten.

E Ezelsoren
Daar kan ik niet tegen. Het is toch een soort van beschadiging van het boek, wat ik zonde vind. Ik gebruik daarom altijd een een boekenlegger.

F Films
Boekverfilmingen kijk ik zelden of ik moet de film eerder hebben gezien, dan het boek, maar andersom zal ik die zeker niet kijken. De films vallen meestal tegen, vind ik.

G Gelukkig
Ik kan helemaal gelukkig worden van een nieuw boek.

H Heerlijk
Ik vind het heerlijk om door boekwinkels te struinen.

I Icarus e-reader
Vorig jaar had ik een Icarus e-reader gekocht, maar achteraf gezien was dat de miskoop van vorig jaar, want op 1 januari van dit jaar begon hij raar te doen en na een reset durfde ik niet meer dan hooguit 5 boeken erop te zetten. Daarnaast moest ik om de paar uur de batterij opladen. Nu heb ik een nieuwe e-reader, maar dat zo. Mijn man heeft nu de Icarus omdat hij toch niet zoveel leest.

J Jip & Janneke
Dat blijven geweldige jeugdboeken.

K Kobo Glo HD e-reader
Zoals gezegd, nu over mijn nieuwe e-reader. Sinds twee weken heb ik die en ik ben er erg blij mee. De batterij gaat een stuk langer mee, hij leest fijn en ook is het leuk om mijn leesstatistieken te volgen.

L Langdradig
Ik hou niet van boeken met langdradige teksten. Dan gaat het boek direct weg.

M Marsman Boeken 
Dat is de boekenwinkel voor mij hier in Emmeloord. Als we in de stad (ja, ja, Emmeloord is echt een stad), zijn, dan kan ik die zelden voorbij lopen zonder naar binnen te gaan. Vaak ga ik daar dan ook met een boek weg.

N Nieuwsgierig
Ik ben vaak nieuwsgierig hoe het boek afloopt. Heel soms kijk ik op de laatste bladzijde naar de afloop om daarna weer vrolijk verder te lezen waar ik was gebleven.

O De Olijke Tweeling van Arja Peters
Dat waren mijn favoriet boeken in mijn jeugd. Ik heb die boeken verslonden.

P Praten
Ik kan er zeer slecht tegen als ik zit te lezen en iemand begint tegen mij te praten. Dan krijg je van mij hooguit een 'hm, hm'  als antwoord.

Q Quotes
Ik hou van mooie quotes in boeken.

R Romans
Jarenlang was ik klaar met dit genre, maar tegenwoordig kan ik er weer heel erg van genieten.

S Slappe lach
Soms krijg ik de slappe lach als er iets grappigs geschreven is in een boek. Manlief kijkt mij dan vaak bevreemd aan en het duurt dan ook meestal even voor ik het kan vertellen, maar door dat hij het verhaal niet kent, komt het vaak niet over. Dat is dan wat minder, maar ik blijf de humor van dat stukje zien.

T Twijfelen
Ik kan soms echt twijfelen of ik een bepaald boek zal kopen of niet. Ben bang dat ik er spijt van krijg, maar ook weer bang dat ik er spijt van krijg als ik het niet koop. Ook de prijs kan me soms aan het twijfelen brengen.

U Uitlenen
Ik heb slechte ervaringen met boeken uitlenen, waardoor ik die niet meer uitleen. Ik wil niet meer het risico lopen om het boek beschadigd terug te krijgen, als ik die überhaupt al terug krijg.

V Vijftig Tinten Grijs
Is een serie die mij niet aan trekt om te lezen ondanks dat de media er vol mee stond.

W Waargebeurde verhalen
Daar hou ik van.

X Lastige letter die ik oversla

Y Young adult
Ondanks dat ik de leeftijd er niet meer voor heb, vind ik het heerlijk om young adult boeken te lezen.

Z Zzzzzzzzzzz
Soms val ik in slaap tijdens het lezen. Meestal gebeurt dat als ik moe ben of het boek saai is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg