Bart's Fish Tales - Bart van Olphen



Ik heb dit boek een paar jaar geleden gewonnen op Hebban en kan alleen maar zeggen dat ik er ontzettend blij mee ben.

Waar gaat het boek over? 
In dit boek laat ik je niet alleen zien hoe leuk en eenvoudig het is om een heerlijk visgerecht op tafel te zetten, maar ook hoe wij er zorg voor kunnen dragen dat ook volgende generaties van vis kunnen blijven genieten. Samen met de wereldberoemde fotograaf David Loftus leefde, viste en kookte ik met de mannen, vrouwen en kinderen van 's werelds meest duurzame visserijgemeenschappen. Vissers die op een verantwoorde manier hun vis vangen en daarmee een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.

De meer dan honderd visrecepten zijn afkomstig uit alle windstreken, van IJsland tot India en van Gambia tot Canada, geschikt voor elk moment van de dag, van een snelle lunch tot een feestelijk maal, en dankzij de heldere beschrijvingen geschikt voor elke visliefhebber. Naast de talloze gerechten licht ik diverse technieken stap-voor-stap toe. De prachtige fotografie vertelt, verleidt en verduidelijkt waar woorden tekort schieten.

Met dit boek wil ik de verhalen achter vis vertellen en iedereen inspireren om met goede, verantwoorde vis de lekkerste gerechten te maken. Enjoy! Voor nu en de toekomst.

Bart van Olphen

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een heel interessant en leerzaam boek. Het is interessant om te lezen hoe de vis gevangen wordt en hoe de populatie in stand wordt gehouden. Er staan heerlijke recepten in, ook al zien sommige gerechten er, zoals bijvoorbeeld Pollichathu, vis in bananenblad, niet lekker uit, toch, als je het recept leest, klinkt het wel lekker. De gerechten wil je over het algemeen gewoon maken.
Er staat een duidelijke uitleg in over hoe je bepaalde vissoorten moet schoonmaken en fileren.
Ook zijn de foto's werkelijk schitterend en niet alleen van de gerechten, maar ook van de vissers en de mensen er omheen die er in staan.

Wat vind je van de cover? 
Het is een hele mooie cover die echt bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Een hele mooie titel die goed is gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel erg vlot en beeldend geschreven.

Mooie quote in het boek: 
De vis mag nooit naar vis ruiken: verse vis ruikt naar de zee.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, aan iedereen die van vis houdt, kan ik het boek echt aanraden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Laat ik het zo zeggen, ik ga dverschillende gerechten zeker een keer maken, dus ja, dan heb ik dit boek wel nodig om te kijken hoe een bepaald gerecht gemaakt moet worden.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek krijgt een plaatsje bij mijn andere kookboeken in de boekenkast. Hij gaat dus niet weg.

Ga je de verfilming bekijken? 
Bart heeft filmpjes op zijn YouTube-kanaal staan en die ga ik zeker een keer kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Het boek heeft me wel aan het denken gezet over waar ik op moet letten als ik vis ga kopen en maken en zal dus geregeld aan stukjes uit het boek terug gaan denken.



  Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg