De Man Die Alles Achter Liet - Tanya Commandeur



Waar gaat het boek over? 
De man die alles achterliet is een historische roman van Tanya Commandeur, gebaseerd op het verhaal van haar betovergrootvader. Holland-Amerika, begin twintigste eeuw: David Buijser is elf jaar als zijn vader Johannes het gezin in de steek laat. Jaren later volgt David het spoor naar New York, waarbij hij zijn doel voor ogen houdt: de man leren kennen die zoveel op hem zou lijken.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een schitterend familie-geschiedenis boek dat moeilijk weg te leggen is. Het geeft heel mooi weer hoe het begin vorige eeuw ging. Soms lag ik in een deuk en een volgend moment had ik moeite om mijn tranen binnen te houden.
Moest soms wel even nadenken wat iets was, zoals engeltjesmaker, maar daar kwam ik, helaas, een paar tellen later achter in het verhaal. Voor diegenen die niet weten wat een engeltjesmaker is, Google dat maar. Het woord klinkt in ieder geval mooier dan het is en vind het eigenlijk ook geen goed woord daarvoor.
Wat ik leuk vind is dat er achter in het boek foto's en brieven van de familie staan. Dat geeft een nog duidelijker beeld van wie ze waren.

Wat vind je van de cover? 
Een hele mooie cover dat echt bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen en past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel vlot en beeldend geschreven.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Lena, omdat ze David verzorgde op het moment dat het nodig was, dat ze hem aanstuurde om toch weer naar zijn vader te gaan om hem te leren kennen en ook later hem altijd steunde.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dit vind ik dit keer een moeilijke vraag, maar als ik iemand moet noemen, dan is het die mafkees die David in de Amerikaanse haven op zijn gezicht sloeg toen David werd aangenomen en niet hij.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Het zijn mooie locaties en Rotterdam moet volgens mij voor de oorlog nog mooier zijn geweest dan het nu al is.

Mooie quote in het boek: 
Elk afscheid is de geboorte van een herinnering.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut! Ik kan het boek aan iedereen aanraden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Waarschijnlijk wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg?
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar hij mag op mijn e-reader blijven staan. 

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net een paar uur uit en het houdt me nog bezig.


Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg