Doorgaan naar hoofdcontent

Boek van de Week

Frankrijk In 50 Fragmenten - Caspar Visser 't Hooft

Van uitgeverij VanDorp Uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Al meer dan 25 jaar woont Caspar Visser 't Hooft in Frankrijk, waar hij meerdere malen is verhuisd, van noord naar zuid, van oost naar west. Hij kent het land als weinig anderen. Hij weet wat de Fransen verbindt. Maar hij heeft ook gemerkt dat het land gevarieerder is dan je geneigd bent te denken na een paar zomervakanties in het zuiden of zo nu en dan een weekendje Parijs.

In 50 fragmenten geeft hij iets van deze verscheidenheid weer. Nu eens een grappige situatie in een restaurant, een sportschool of tijdens een groepsreis in de bergen. Dan de beschrijving van een verlaten streek, een oude ruïne, of een afgedankte kolenmijn. Of wat gedachten over Franse kunst, literatuur of politiek...

Deze prachtige bundel wordt ingeluid met een voorwoord van Nelleke Noordervliet, succesvol schrijfster en onder andere winnaar van de Multatuliprijs.

Bron: bol.c…

Blockbusters - Anita Elberse



Dit boek won ik een week geleden op bol.com boeken op Twitter en ben blij dat ik die heb gewonnen.

Waar gaat het boek over? 
Wie keuzes durft te maken, is het succesvolst.’ In de colleges van Anita Elberse kan zomaar voetbaltrainer Alex Ferguson langskomen. Of de manager van Lady Gaga. Of Jay Z, rapper, muziekproducent en platenlabeleigenaar. De beroemdheden komen graag persoonlijk vertellen hoe je winnende teams bouwt. Haar casestudy’s over de prestaties van basketballer LeBron James, de Metropolitan Opera, een exclusieve nachtclub in New York en de uitgeverswereld vormen de basis van haar internationale bestseller Blockbusters. Wat maakt teams en leiders succesvol? Hoe zorg je ervoor dat iemand jou of je merk de moeite waard vindt? Hoe leidt succes tot meer succes? Anita Elberse legt helder uit hoe in de entertainmentindustrie hits worden gemaakt en deelt universele inzichten en toepasbare lessen voor iedereen die succesvol wil zijn.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Ik vond het een heel interessant boek dat me anders heeft laten kijken naar hoe het in de entertainmentindustrie aan toe gaat. Het heeft me aan het denken gezet, me op een andere manier naar bepaalde zaken online en op tv laten kijken.
Minpuntje vind ik dat je de noten achterin het boek vindt. Persoonlijk vind ik het fijner als ze onderaan de bladzijde staan zodat je niet hoeft te zoeken. Ook vielen de noten mij niet op. Soms zag ik ineens bijvoorbeeld een 10 staan en bleek dat ik dan weer een noot of 8 had gemist.
Verder is het heel verhelderend geschreven.

Wat vind je van de cover? 
Die is goed gekozen, die blokletters passen echt bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek?
Ook die is goed gekozen. 

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is verhelderend geschreven. Voor mij had het wel wat persoonlijnker gemogen, 'U' had van mij wel 'je/jij' mogen zijn, maar ik begrijp ook wel dat de meeste mensen die dit boek lezen er anders over denken. Daarnaast vond ik het jammer dat ik, zoals gezegd, de noten achterin het boek moest zoeken. Ze vielen me ook niet op.

Mooie quote in het boek: 
Nobody knows anything.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, want het is een heel interessant boek dat je een ander inzicht in de entertainmentindustrie geeft.

Hoeveel punten geef je het boek? 
8

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, het was leuk om te lezen, maar hoef hem niet nog een keer te lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man wil dit boek ook nog een keer lezen en dan bepaalt hij of het boek terug in de boekenkast gaat of dat we hem weggeven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net uit, maar verwacht wel dat ik er nog geregeld aan zal denken als ik bijvoorbeeld weer hoor over een voetballer die gekocht is door een bepaalde voetbalclub, een acteur die een hoofdrol in een film heeft enz.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Quote van de Week

Het Lot Van Althilt - Arne Hempenius

Van Uitgeverij EigenZinnig mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
In het jaar 778 wordt het Friese meisje Althilt, dochter van een clanleider, tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een haar onbekende man in de Deense handelsplaats Hedeby. Ze raakt verstrikt in een samenzwering, waarvan ze de oorsprong noch de uitkomst kent. Vast staat dat haar leven op het spel staat. In de rauwe mannenwereld, waarin ze zich staande moet houden, reist ze naar verschillende plaatsen in de noordelijke handelsgebieden en ontrafelt beetje bij beetje de aard van het complot.

Door hun handelsgeest en zeemanskunst beheersten de Friezen in de vroege middeleeuwen de huidige Noordzee. Talloze producten, pelzen, Fries laken, graan, bontgekleurde glazen kralen, wapens, granieten maalstenen en veel meer, werden via Hedeby en Dorestad verspreid in alle windrichtingen. Frisia - ofschoon in 778 deel uitmakend van het Frankische rijk - strekte zich uit langs …

Quote van de Week