Het Afscheid van de Tropen - Dinah Jefferies



Dit boek won ik een paar jaar geleden op Miranda Leest en kan je vertellen dat ik er superblij mee ben, want het is een geweldig boek.

Waar gaat het boek over? 
Malakka, 1955. Lydia Cartwright komt van een bezoek aan een zieke vriendin thuis in een uitgestorven huis. De bedienden zijn weg, de telefoon geeft geen gehoor. Ook haar man Alec en hun twee dochters zijn verdwenen. Wanhopig zoekt Lydia contact met de Britse districtsofficier, die haar vertelt dat Alec is overgeplaatst naar het platteland. Voor Lydia is dit een onbegrijpelijke beslissing. Waarom heeft hij niet op haar gewacht? Waarom heeft hij geen bericht voor haar achtergelaten? Lydia's zoektocht naar haar gezin voert haar door een door oorlog verscheurd land. Ze wordt opgevangen door Jack Harding, een man die ze liever in haar verleden had gelaten, en probeert er op zijn plantage in te berusten dat haar familie bij een brand zou zijn omgekomen, zoals haar wordt verteld. Maar leven ze echt niet meer, of toch wel?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel erg aangrijpend, emotioneel boek dat je vanaf de eerste zin te pakken heeft. Het boek is moeilijk weg te leggen, omdat je steeds verder wilt lezen, wilt weten hoe het verder gaat.
Je wordt kwaad op diverse personen vanwege wat ze doen, de leugens die ze verspreiden en ergere dingen die ze doen, je krijgt medelijden met Lydia en andere personen, ook met sommigen die het eigenlijk niet verdienen, maar door hun verhaal begrijp je ergens wel waarom ze deden wat ze deden, maar je wordt ook trots op bepaalde personen omdat ze van zich af durven te bijten, achter de waarheid aangaan, voor zichzelf op durven te komen met alle gevolgen van dien. Je voelt de emoties van de personen, ziet alles voor je, soms jammer genoeg omdat je bepaalde beelden liever niet wilt zien.
Met een beetje fantasie ruik je soms wat er beschreven staat omdat de schrijfster het zo beeldend heeft geschreven. Door de beschrijving wil je naar sommige plaatsen zoals Malakka omdat het zo mooi, sprookjesachtig bijna, is beschreven.
Sommige dingen blijken eigenlijk van alle tijden te zijn, omdat ze helaas ook nu nog gebeuren. Kan niet vertellen over welke dingen ik het heb, want dan zou ik iets verraden en dat is niet leuk voor diegenen die het boek nog niet hebben gelezen.
Minpuntje vind ik dat er niet bij elke hoofdstuk bij staat over wie het gaat in dat hoofdstuk ondanks dat je daar binnen een paar regels wel achter bent.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi en past echt bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel erg beeldend, soms te beeldend en vlot geschreven. Nergens een hapering, want het was nergens te langdradig. Wat heel erg prettig is.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Adil, maar ik kan niet vertellen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er aan velen en weet eigenlijk niet op wie ik nu het meest een hekel heb. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Mooiste plaats vind ik toch wel Malakka. Dat is zo mooi beschreven dat je erheen wilt.

Mooie quote in het boek: 
Nieuwsgierige aagjes ontdekken dingen die ze liever niet zouden weten.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut, dit boek is een echte aanrader.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Dit boek gaat weer de boekenkast in, die gaat niet weg.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar die gaat er vast en zeker wel komen, dan ga ik die niet kijken. Zoals bekend bij mijn vaste lezers van dit blog hou ik het boek liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net uit en verwacht wel dat die me nog een poosje bezig zal houden, want dit verhaal gaat niet in de koude kleren zitten ondanks dat het fictie is.



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg