Himalaya Dagboek - Bart Vos



Waar gaat het boek over? 
Bart Vos (1951) is de eerste Nederlander die op de top van de Mount Everest stond. In Himalaya-dagboek geeft hij een ooggetuigenverslag van de eerste, dramatisch geëindigde Nederlandse Himalaya-expeditie uit 1982, én het verhaal van de wel geslaagde tocht twee jaar later, die hem behalve roem ook diepe teleurstelling bracht. Het boek eindigt met zijn solobeklimming van de Cho Oyu (op 8201 meter).Himalaya- dagboek is het portret van een topklimmer, die in een kernachtige stijl zijn ervaringen, zijn drijfveren en zijn angsten beschrijft.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Heel erg indrukwekkend. De dagboekverslagen geven duidelijk weer dat zo'n bergbeklimming geen peuleschil is, dat je daar echt wel lef voor moet hebben, een goede gezondheid moet hebben en sterk moet zijn. De dagboekverslagen zijn realistisch beschreven, maar had soms ook het gevoel dat het of te rooskleurig of te negatief geschreven was, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen dat ik dat zo voelde. Hoe het ook zij, de avonturen waren bar en boos. Je ziet hoe een groepje mannen die eerst goed met elkaar overweg konden, uiteindelijk soms ruzie maakten en soms was de vriendschap na de expeditie zelfs voorbij.
Tussendoor lees je ook over hoe hij aan de beklimming is begonnen en over zijn privéleven, als hij even terug denkt. Ik had heel af en toe het idee dat hij in herhaling viel en dat de datums niet altijd kloppen, omdat hij dan even terug keek in de tijd.

Wat vind je van de cover? 
Niet echt mooi, ik heb mooiere covers gezien.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Over het algemeen is het vlot geschreven, maar soms had ik de indruk dat hij in herhaling viel en dan met name de eerste expeditie als hij weer over een woordenwisseling schreef.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, al had ik af en toe het gevoel dat er een datum niet klopte, maar dat was meer omdat hij het ineens over thuis of over zijn jeugd had zonder dat hij melde dat hij even terug keek in de tijd.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut, je wilt weten hoe het verder gaat en of ze de top zouden bereiken.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb dit keer geen favoriet.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er een paar, maar ik weet niet aan wie ik het meest een hekel moet hebben.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk het niet, daarvoor denken we te verschillend en zouden we botsen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De bergen lijken me hartstikke mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat deed ik al, want in '82 was ik 8, in '84 10 en in '87 13 lentes. Ik heb het er goed vanaf gebracht, al zeg ik het zelf. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, absoluut. Het dagboek geeft duidelijk weer dat zo'n beklimming niet niets is. Dat er heel wat bij komt kijken en al heb je de boel voor elkaar, dan is het nog maar de vraag of je de top haalt.

Mooie quote in het boek: 
Het wordt tijd dat Rien Poortvliet langskomt om ze allebei uit te gummen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, want, zoals gezegd, het geeft goed weer hoe zo'n beklimming is.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die de Mount Everest wil beklimmen of als je geïnteresseerd bent in de bergsport.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vond ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het niet weggeven, maar ik ga het boek van mijn e-reader verwijderen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek die je nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
NIJGH & VAN DITMAR


Je kan het e-book gratis downloaden op de site van dbnl.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg