Anderland - Paul Biegel



Waar gaat het boek over? 
De mannen van het stenen huis hangen aan de lippen van de drenkeling die ze uit zee hebben gered. Is het een mens of is het een godheid? En wat hij vertelt over zijn avontuurlijke reis, is dat waar? Is hij er geweest, in Anderland?
`Ah!' riep de held. `Dat is de naam hè? Anderland! Waar geen kou is en geen kilte, geen mist, geen regen, geen winter, geen honger. Anderland, waar de koeien en schapen gebraden rondlopen en de beken van schuimend bier over de stenen bruisen, waar de vrouwen jong zijn en mooi en willig, waar je tanden niet uit je bek rotten en je voeten niet verkreupelen in een spleet. Dàt land hè?'
Ze knikten begerig. Ja, dàt land!
Talloze avonturenverhalen over de Ierse Kelten moeten in oude tijden de ronde hebben gedaan. Slechts twee wonderreizen zijn in latere eeuwen in schrift vastgelegd: die van de heidense held Maél Duín, en die van de Christelijke monnik Brandaan. Alleen de opgeschreven versies kennen we, maar hoe hebben die verhalen geklonken? Hoe zijn ze doorverteld van generatie op generatie?
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een heel erg leuk boek, waarbij ik geregeld dubbel lag van het lachen. Het verhaal laat duidelijk zien hoe een verteld verhaal ook weer allerleid wendingen kan krijgen als een ander het gaat vertellen, wat vaak aangedikt wordt of totaal uit zijn verband gerukt. Een beetje hetzelfde idee als met een roddel. Dezelfde roddel wordt ook meestal aangevuld en aangedikt. Af en toe verdenk je Bran ervan dat hij het expres aandikt omdat hij weet dat het later toch weer anders wordt verteld. De humor komt vooral van de mensen die het verhaal later aanvullen, aandikken en verdraaien. Je krijgt tevens te doen met Malle die waarschijnlijk slimmer is dan men denkt. Mocht Paul al een boodschap met dit verhaal bedoeld willen hebben, dan zou je dit boek wel als een voorbeeld kunnen zien, dat je niet altijd moet geloven wat er gezegd wordt en dat je voor de waarheid goed moet luisteren naar de oorspronkelijke verteller.
Dit boek is overigens ook een mooi boek als je een challenge hebt te halen, het boek is namelijk in een paar uurtjes uit.

Wat vind je van de cover? 
Die vind ik niet zo mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Heel sterk. Daar draait het namelijk bij de bewoners om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend. Er wordt veel herhaald, maar dat is niet storend, dat past bij het verhaal.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in en wilde alleen maar verder lezen.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het heeft me zeker verrast.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Absoluut, ze zijn heel erg geloofwaardig en herkenbaar.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Malle, omdat het gewoon een lief jongetje is waar geen kwaad in zit.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan diegenen die Malle pesten. Het waarom moge duidelijk zijn.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk wel dat ik met Malle & Bran bevriend zou kunnen zijn.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Nee, ik zou teveel dingen missen en ben er ook te schoon voor die tijd.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja zeker. Zoals gezegd, Paul heeft dit boek vast niet met een boodschap geschreven, maar toch kan je dit boek wel zo beschouwen. Luister niet naar de roddels, maar naar de oorspronkelijke verteller.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, absoluut.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor volwassenen is dit boek heel geschikt, maar ook voor de jeugd.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vond ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-boek, dus ik kan het niet weggeven, maar ik heb hem wel verwijderd van mijn e-reader.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat dan een echte comedy zou worden, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me denk ik niet lang bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel.

Website van de auteur:
Paul Biegel

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ HOLLAND

Je kan het boek gratis downloaden op de site van dbnl.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg