De Pelgrimstocht Naar Santiago - Paulo Coelho



Oorspronkelijke titel:
O Diário De Um Mago

Waar gaat het boek over? 
De pelgrimstocht naar Santiago is het verhaal van Paulo Coelho's reis langs de legendarische pelgrimsroute naar Santiago de Compostella, op zoek naar oude wijsheid. Het was een tocht die zijn leven voorgoed veranderde en hem bracht naar een uitzonderlijk schrijverschap.

In De pelgrimstocht naar Santiago wijst hij ons de weg naar de kennis en wijsheid die wij allemaal in ons dragen.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Heel erg interessant en leerzaam. Ook al heb je de tocht niet zelf gelopen, als je het boek leest, dan loop je hem mee. Je ziet alles voor je zoals hij het beschrijft. Als hij pijn leed, dan voel je dat ook, als hij trots is was, dan ben jij dat ook. Je gaat over dingen nadenken en afvragen of wat je doet echt wel zo leuk is of dat je het alleen doet omdat anderen dat van je verwachten. Paulo is eerlijk in hoe hoe hij dacht over bepaalde dingen, hoe hij de tocht ervaarde en wat hij ervan geleerd heeft.
Het verhaal is goed opgebouwd, waarbij hij begint bij het begin van de tocht en eindigt met de epiloog wat hij na die tocht gaat doen. Na ieder hoofdstuk staan er oefeningen die je kan doen als je dat wilt. Dat zijn dezelfde oefeningen waarover Paulo in de hoofdstukken schrijft, hoe hij die oefeningen heeft ervaren. Minpuntje is dat de noten pas aan het eind van ieder hoofdstuk staan i.p.v. onderaan de bewuste bladzijde waar de noten staan aangegeven.

Wat vind je van de cover? 
Ik vind de foto te klein voor de cover. Leuker was het geweest als er een covergrote foto met Paulo bij een belangrijke plaats was gebruikt.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot en beeldend. Je wilt de tocht zelf ook gaan lopen omdat je alles zo voor je ziet.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel, maar misschien inmiddels niet meer zo origineel, omdat er al zovele boeken over die tocht zijn geschreven, maar omdat dit het verhaal van Paulo is en hij zijn ervaringen heeft gebruikt, is het heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het begint bij dat hij een voorstukje moet schrijven voor een zoveelste druk en eindigt bij de epiloog hoe hij die reis heeft ervaren en wat hij gaat doen, met daar tussenin de hoofdstukken over de tocht van het begin tot het eind.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, het was moeilijk om het boek weg te leggen en als manlief wat zei, dan hoorde ik dat niet direct omdat ik in het boek zat.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Paulo, omdat hij heeft doorgezet en niet halverwege of eerder is afgehaakt.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De duivel, lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.
 
Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Misschien wel, ik zou in ieder geval veel van hem kunnen leren.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel erg mooi, zou die wel eens met mijn eigen ogen willen zien.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Daar was ik een puber, dus ja, ik kon erin leven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, hij laat je het leven op een andere zien, laat je nadenken of het echt wel zo belangrijk is wat je doet en laat je via oefeningen bepaalde angsten overwinnen.

Mooie quote in het boek: 
Je hoeft een berg niet te beklimmen om te weten dat hij hoog is.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek zeker aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die de tocht naar Santiago wil lopen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het leuk om het boek eens te lezen, maar één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar ik ga hem verwijderen van mijn e-reader.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het boek liever in gedachte hou zoals ik hem gelezen heb. Toch zou het wel een interessante film kunnen zijn.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel.

Website van de auteur:
PAULO COELHO

Website van de uitgever:
DE ARBEIDERSPERS







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg