De Piramide Van Pinto - Prof. Dr. David Pinto


Dit boek won ik onlangs op de blog BEAUTY & BOOKS. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Dr. Floris van den Berg, filosoof:
"In De piramide van Pinto biedt communicatiedeskundige David Pinto eenorigineel perspectief op een prangend probleem in de hedendaagse samenleving, namelijk de botsing tussen de waarden van mensen met eenniet-westerse cultuur (immigranten of allochtonen) met de dominantewesterse cultuur. Pinto draagt met LEF, maar ook met lef bij aan hetmaatschappelijk debat door het vraagstuk van de falende integratie op tepakken op een andere manier dan de PVV en de Partij voor de Rede. Hij wijst de botsing tussen premoderne en moderne waarden aan als de crux van het probleem."

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een heel interessant boek. De auteur laat zien wat de verschillen zijn tussen bepaalde culturen, wat de normen en waarden zijn in bepaalde, ook de westerse, culteren en laat in een drie-stappen-plan zien hoe je daarmee kan omgaan/op kan reageren. Na het lezen van dit boek begrijp je de mensen die niet uit het westen komen beter waarom ze doen wat ze doen. Ook wordt er een spiegel naar jezelf opgehouden; dat je soms beter anders kan reageren/op een andere manier kan kijken naar een bepaalde situatie. Hij geeft tal van voorbeelden van botsende waarden en normen en hoe wel of niet te reageren daarop. Hij komt met tips voor de politiek, wat ze beter/het beste kunnen doen volgens hem.
Aan het eind van het boek zit een bijlage DSM (drie-stappen-plan) voor onderwijs- en vakopleidingen die ze kunnen gebruiken.

Wat vind je van de cover? 
Een mooie cover waarbij de auteur ontspannen op een stoel zit. De sub-titel had overigens wel een klein stukje naar onderen gekund, dat was mooier geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Dit soort boeken zijn meestal droog geschreven, maar dat is dit boek allerminst. Het boek is vlot geschreven zonder langdradig te zijn.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Mooie quote in het boek: 
Wie zorg draagt voor één jaar zaait graan; wie zorg draagt voor jaren plant bomen en wie zorg draagt voor generaties 'leidt' op.

Zou je het boek aanraden? 
Als je geïnteresseerd bent in de politiek en in de normen en waarden van diverse culturen, dan kan ik je het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder geïnteresseerd is in de politiek.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Voorlopig houd ik het boek, mijn man mag het nu gaan lezen. Daarna mag hij bepalen of het boek terug in de boekenkast gaat of dat we die weggeven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezighouden en zal er geregeld aandenken als ik in een situatie kom waarop ik niet weet hoe ik op ienmand moet reageren of het gevoel heb dat er in mijn ogen raar gereageerd wordt dat ik dan eens moet proberen te begrijpen waarom de ander zo doet/reageert.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Het hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Prof. David Pinto Twitter

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg