Het Geheim Van Audrey H. - Miriam Guensberg


Van Uitgeverij De Kring mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Onthullende roman over de Arnhemse jaren van Audrey Hepburn Als de oude Felix Wolf gevraagd wordt of hij wil meewerken aan een tentoonstelling over de Arnhemse jaren van Audrey Hepburn, stemt hij daarin toe. Destijds traden ze samen op, hij als pianist en zij als danseres. Dat was niet het enige dat hen verbond. Als twee ontheemde oorlogskinderen zwierven ze door de bossen van hun bezette stad. Ze deelden geheimen en zochten troost bij elkaar. De kwetsbare schoonheid van Audrey zette Felix in vuur en vlam. Zijn amoureuze gevoelens waren zó heftig dat hij haar zijn verdere leven obsessief is blijven volgen. In deze deels op feiten gebaseerde roman vertelt Felix Wolf niet alleen zijn eigen bewogen geschiedenis, maar hij ontsluiert ook het tragische geheim van de vrouw die altijd in de schijnwerpers heeft gestaan.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een heel aangrijpend boek. Je zit er direct in, het boek is lastig weg te leggen. Het is een deels op waarheid berust en deels verzonnen verhaal, waarbij je het liefst had dat alles verzonnen was, omdat het geheim van Audrey, ook al kon ze er niets aan doen, verschrikkelijk is, maar ook het geheim van Felix is heel erg triest. Audrey moet, net zoals Felix, ten tijde van de oorlog een heel eenzaam kind zijn geweest, waarin ze waarschijnlijk Felix onbewust herkende, omdat hij ook een geheim met zich meedroeg.
Dat Felix pas nu durft te vertellen wat hij werkelijk is, wil wel wat zeggen en je gaat je afvragen hoeveel mensen er zijn, die niet voor hetzelfde geheim als Felix had, uit durven te komen, ook al is het jaren geleden dat het oorlog was. Hoeveel mensen zijn er gestorven zonder te laten weten wie of wat ze werkelijk waren omdat ze vlak voor de oorlog al hadden afgesproken, of je werd aangeraden, om het nooit te vertellen aan iemand. Die angst is er toen, helaas, goed ingebakken.
Helaas waren er ook een paar passages bij die voor mij persoonlijk niet hadden gehoeven, waarbij ik me zelfs afvroeg of dat nu moest. Zeker in die tijd lijkt het me dat kinderen toch anders dachten dan kinderen van nu op die leeftijd, maar dat kan aan mij liggen.
Het verhaal laat je nadenken over wat je zelf gedaan zou hebben in de plaats van de ouders van zowel Audrey als van Felix. Tegelijkertijd geeft het een mooi tijdsbeeld van hoe kinderen de oorlog beleefden. Dat kinderen probeerden zoveel mogelijk het gewone leven, zover als mogelijk was, leefden, maar ook geheimen deelden met elkaar.
Het verhaal is op een respectvolle manier geschreven, ook al zijn het heftige geheimen. Toch kan ik me voorstellen dat er fans van Audrey zijn die niet blij zullen zijn met de onthullingen, dat ze liever anders naar haar ouders  en naar Audrey zouden blijven kijken. Persoonlijk wil ik niet oordelen over de keuzes die de ouders hebben gemaakt, ik heb gelukkig niet in hun schoenen gestaan.

Wat vind je van de cover? 
Heel erg mooi, het is precies zoals Audrey voor mijn gevoel ook was.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past heel erg goed bij het boek, want het vertelt waar het boek over gaat.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is op een beeldende-,  maar ook op een verhaal vertellende manier geschreven. Je hoort Felix vertellen.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel. Voor zover ik weet is er nog geen boek waarbij het voornamelijk over de ouders van Audrey gaat en over hoe Audrey als kind de oorlog heeft beleefd.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het is in een vertel-vorm geschreven, Felix vertelt het aangrijpende verhaal, vertelt zowel het geheim van Audrey als van hemzelf, maar wel op een respectvolle manier.

Zat je direct in het verhaal?
Ik zat er direct in, had er moeite mee als ik wat anders moest doen.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut, eenmaal erin begonnen, wil je niet meer stoppen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Over het algemeen wel, maar soms vroeg ik me af of dat wel echt waar was, maar na checken op Google bleek het dan toch te kloppen. Dat had ik bij het fictie-gedeelte weer niet, dat geloofde ik meteen ook al weet je dat het fictie is.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Opa, omdat hij altijd klaar stond voor Felix en zijn vrienden, Felix in zijn waarde liet en hem, maar ook Audrey, troostte als ze het moeilijk hadden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn aan dezelfde mensen als aan wie de hoofdpersonen ook een hekel hadden. De reden spreekt voor zichzelf.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk het wel.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik denk het niet, want ik zou me veel te druk hebben gemaakt en boos hebben gemaakt om het onrecht dat er was.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Je beseft je dat de kinderen het in de oorlog ook niet gemakkelijk hebben gehad, zeker niet als de ouders keuzes maken die niet jouw keuzes zijn. Maar ook dat er waarschijnlijk heel veel kinderen zijn die dankzij de (verdrietige) keuzes van hun ouders, gelukkig, de oorlog hebben overleefd.

Mooie quote in het boek: 
Liefde is rijkdom.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden, maar hou er rekening mee dat niet alles wat er in staat, echt is gebeurd. Dat het deels echt is gebeurd en deels fictie is.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de fans van Audrey Hepburn, maar ik kan me voorstellen dat de echte die-hard fans het boek niets zullen vinden en nauwelijks iets zullen of willen herkennen in het boek.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik hou het boek, hij mag terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek en ik verwacht ook niet dat dit boek verfilmd zal worden, want daar vind ik persoonlijk dit boek niet geschikt voor, maar mocht het boek toch ooit verfilmd worden, dan ga ik de film niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Op dit moment loopt er tot 20 augustus 2017 een tentoonstelling, Moederliefde, in het Airborne Museum. Het gaat over het onstaan van de carrière van Audrey Hepburn tijdens de oorlog en de rol van haar moeder Ella van Heemstra.

Leesfragment:
Je kan een leesfragment van dit boek op de site van Uitgeverij De Kring lezen.

Website van de auteur:
Miriam Guensberg

Website van de uitgever:
De Kring




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg