Masser Brock - Bert Wagendorp


Van Uitgeverij Atlas Contact  mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Masser Brock is columnist van dagblad 'De Nieuwe Tijd'. Zijn zus is de spindoctor van de premier van Nederland. Masser volgt het nieuws, tot het nieuws de achtervolging op hem inzet. Wat is de waarheid achter de dood van vier Nederlandse soldaten op vredesmissie? Hoe nam de geheime dienst De Nieuwe Tijd in de tang? De nieuwe roman van Bert Wagendorp gaat over de vraag hoe nieuws nieuwe werkelijkheden schept, over de waarheid die wij dagelijks krijgen geserveerd en over de waarde daarvan. Het is een wervelend verhaal vol vrolijke, tragische en kleurrijke personages: een opmerkelijke krantenfamilie, een cynische journalist, een horlogemaker en een tycoon tegen wil en dank. Masser ruilt zijn oude zekerheden in voor twijfel en zijn cynisme voor stilte. Als lezer kun je niet anders dan hetzelfde doen - wie 'Masser Brock' gelezen heeft, zal de media op een andere manier beleven.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Ik heb heel erg genoten van het boek. Het boek laat je inderdaad anders naar de media kijken en je beseft dat je misschien vroeger ook wel voor de gek werd gehouden, dat toen ook niet altijd alles waar was wat er in de media kwam. Je gaat je afvragen hoe de columnisten en journalisten dat toen vonden. Dat nieuws feitelijk niet altijd waar wass, ook al denk je geen roddelkrant te lezen.
Je krijgt een mooi inkijkje in de krantenwereld, maar ook in de horlogewereld. Hoe het daar aan toe gaat, hoe columnisten soms ook met hun twijfels zitten, soms niet weten wat ze moeten schrijven, maar dan als een pitbull zich vast grijpen als ze iets hebben waar ze over willen schrijven. Je ziet hoe ze soms moeten dealen met de waarheid of het (gedeeltelijk) verdraaien om bepaalde mensen te beschermen.
Je snapt de premier beter waarom hij soms dingen anders naar buiten brengt dan de werkelijkheid. Wil hiermee niet zeggen dat dat goed of fout is, dat laat ik in het midden.
Toch vond ik bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld dat de zus van Masser de spindoctor is van de premier, ongeloofwaardig. Het lijkt mij dat dat in het echt niet zou kunnen als je een broer hebt die een 'gevreesde' columnist is, die de premier af en toe onderuit haalt. Anderzijds is dat ook weer niet storend, want het is ook wel weer een mooie aanvulling en later in het verhaal wordt het  daardoor alleen maar leuker.
Ik moest soms ook wel lachen, vooral om een bepaald stukje. Zal niet teveel verklappen, maar het is iets met een hond en de krant. Meer zeg ik niet. Ik lag in ieder geval in een deuk.
Mijn complimenten overigens aan de auteur dat hij 'op Urk' schreef en niet 'in Urk' zoals velen die niet van Urk komen of geen Urkers kennen trachten te doen. Hij heeft zich ook goed ingelezen hoe de Urkers zijn, het beeld klopt.

Wat vind je van de cover? 
Ik ben normaal gesproken niet zo van covers met alleen een titel, maar deze cover vind ik mooi en echt bij Masser Brock passen. Een cover zonder poes pas, met Masser in de letter O.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, want daar draait het boek om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Lekker vlot, beeldend geschreven. Het boek leest als een sneltrein.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Heel goed. Het boek begint met een gedeelte die je aan het eind ook weer vindt, aan het eind wordt daar dieper op ingegaan. Na het eerste hoofdstuk leer je in een paar hoofdstukken de familie van Masser kennen, hoe de ouders aan de naam 'Masser' zijn gekomen, daarna lees je hoe de krant, waar Masser later gaat werken, is opgericht en leer je de familie van de oprichters kennen. Dan pas begint het verhaal echt.

Zat je direct in het verhaal?
Nee, maar dat lag aan mij, want ik zat nog met mijn hoofd bij het vorige boek dat ik had gelezen.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut, je wilt steeds verder lezen en kan niet meer stoppen als je er eenmaal in bent begonnen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, want ik had niet echt verwacht dat Masser dat ging doen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters kwamen wel geloofwaardig over, maar het verhaal niet altijd.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Charles Schuurman Hess, omdat hij is wie hij is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan niemand eigenlijk. Met sommigen had ik eerder medelijden, dan dat ik een hekel aan ze had.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk het niet, daarvoor verschillen we teveel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Mazan, zegt me niets, maar het klinkt als een mooie plaats. Haarlem en Amsterdam zijn mooie steden. Ook Urk is een hele mooie plaats.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ha, daar leef ik in, en het gaat me tot nu toe uitstekend af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Absoluut, hij laat je op een andere manier naar de media kijken.

Mooie quote in het boek: 
Waarheid is het aller ingewikkeldste woord dat er bestaat.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek echt aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is hoe het in de media werkt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar en ik vind het not done om die weg te geven. Hij mag weer terug in de boekenkast, maar eerst wil mijn man het boek heel erg graag lezen. Het gebeurt zelden, nog sterker, het is de eerste keer, dat hij om de haverklap vroeg hoe ik het boek vond. Dat begon al toen ik nog geen letter had gelezen. Hij is heel erg benieuwd naar het boek omdat er onder andere over een bepaalde plaats is geschreven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming, maar ik weet bijna zeker dat dit boek ooit verfilmd wordt, want daar leent het boek zich goed voor. Ik ga het alleen niet kijken, mocht die ooit verfilmd worden, want ik hou de karakters liever in mijn hoofd zoals ik ze gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Bert Wagendorp Twitter

Website van de uitgever:
Uitgeverij Atlas Contact



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg