De Kleur Van Liefde - Elly Koster


Van Uitgeverij Cupido mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Soapactrice Linde Molegraaf zit plotseling zonder werk en wordt bovendien geplaagd door onverklaarbare gebeurtenissen. Haar minnaar, Tobias, zorgt voor afleiding. Maar het is Ethan, een Canadese acteur, die echt een luisterend oor biedt. Hij logeert in de buurt vanwege een filmrol. Ethans aanwezigheid verandert Lindes leven in een onvergetelijke film waarin zijzelf een bijzondere hoofdrol speelt...

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de gelukkige vrouw op de cover, die wel in de zevende hemel lijkt, en de, toch wel, klef aandoende titel heb je het gevoel dat je een zoveelste standaard liefdesroman gaat lezen, maar niets is minder waar. Al bij het voorschrift laat de auteur weten dat het niet zomaar een roman is die je gaat lezen, maar eentje waarbij ook een stukje geschiedenis uit de Tweede Wereld Oorlog in voor komt. Wees niet bang, het is geen boek met opsommingen van de gebeurtenissen in het Drentse land tijdens de Tweede Wereld Oorlog, de geschiedenis is er op een heel mooie en respectvolle manier ingeweven. Het is een roman die in het heden speelt, waarbij de hoofdpersoon op een bijzondere manier met mensen uit het verleden te maken krijgt.
Eenmaal in begonnen, kan je het boek niet meer wegleggen, wil je verder lezen. Wil je eerst genieten van de omgeving die schitterend verbeeld wordt,  je ruikt nog net niet de heerlijke geuren die bij het landschap horen, maar je kan je er wel een voorstelling van maken, voordat het echte verhaal begint.
Het verhaal is geschreven vanuit de hoofdpersoon, Linde, die vertelt wat ze ziet en meemaakt. Je hoort haar als het ware haar verhaal vertellen. Soms moet je lachen om haar, dan weer moet je een brok weg slikken omdat het even een aangrijpend, maar tegelijkertijd een ontroerend stukje is, dan weer wordt je kwaad op bepaalde personen. Ondertussen leer je Diever steeds beter kennen en wil je er op een mooie zomerse dag een bezoekje aanbrengen om het met eigen ogen te bekijken. Het plot is een echte verrassing, omdat je verwacht dat die anders zou zijn. Je vermoed in je achterhoofd wel dat bepaalde dingen niet kloppen, maar wilt dat nog niet echt geloven tot je het tegendeel hebt gelezen en denkt dat bepaalde personen uiteindelijk bij elkaar komen. Of dat laatste ook zo is, dat laat ik in het midden. Dat mag je zelf gaan lezen.
Het kan zijn dat voor sommige mensen bepaalde stukken wat ongeloofwaardig overkomen, wat wazig, maar op mij kwam dat absoluut niet ongeloofwaardig over omdat ik zelf ook al eens zoiets heb meegemaakt, maar dan op een andere manier dan dat Linde heeft meegemaakt.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die heel erg goed bij het boek past.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Op het eerste gezicht komt het klef over, maar al tijdens het lezen van het verhaal vind je hem steeds beter bij het boek passen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is op een vertellende manier geschreven waardoor je de hoofdpersoon het verhaal hoort vertellen. Het is op een prettige manier geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Vrij origineel. De geschiedenis, die deels waar is gebeurd, is er mooi in verweven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
De opbouw is heel erg goed, langzaam aan wordt je door allerlei gebeurtenissen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, vanaf de eerste bladzijde zat ik erin.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ik had een iets ander plot verwacht, dus ja, het plot heeft mij verrast.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker. Het kunnen zomaar mensen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Linde, omdat ze is wie ze is en zich niet anders of beter voordoet omdat ze een actrice is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Tobias, maar jullie mogen zelf het boek gaan lezen om te weten waarom ik een hekel aan hem heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel. Ze is lekker zichzelf, soms een beetje naïef en goedgelovig, maar zo ben ik ook.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Diever lijkt me een hele mooie plaats.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt in de huidige tijd. Ik moet zeggen dat ik het goed er vanaf breng.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Ik weet al een tijdje dat er meer tussen hemel en aarde is, dan wij allemaal denken en dat wordt heel mooi weer gegeven in het verhaal. Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die het verhaal wazig, ongeloofwaardig zullen vinden.

Mooie quote in het boek: 
Echte liefde moet in mijn beleving aanvoelen alsof of je in een hemel bent gekomen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, het is een echte aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van een heerlijke, ongewone liefdesgeschiedenis houden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus die kan ik niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan zodat ik hem, mocht ik het boek weer eens willen lezen, opnieuw op de e-reader kan plaatsen, want daar is die van verwijderd i.v.m. ruimte maken voor nieuwe e-books.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming van het boek, maar mocht er ooit een verfilming komen, wat heel goed mogelijk is, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal in gedachten wil houden zoals ik het verhaal gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat je nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat ga ik zeker, want de auteur schrijft leuke boeken die heerlijk weg lezen.

Website van de auteur:
Elly Koster

Website van de uitgever:
Uitgeverij Cupido




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg