Een Plek Om Te Schuilen - Lidewij Martens


Ik mocht dit boek van HarperCollinsHolland lezen en wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
'Je verliest je in een man, in een spel, in een kinderwens, je verliest...

Op een zaterdagochtend in de vroege lente verdwijnt Emma's zeventienjarige dochter Pip. Emma slaat alarm, maar kan verder niets doen. Niets meer dan zoeken, door de stad fietsen en haar zien in elke wegfietsende meisjesrug, haar horen in elke verwaaide meisjesstem. Want Emma is in haar hoofd met heel andere zaken bezig. In haar hoofd zit Luuk, de man die ze verliet om haar kinderwens in vervulling te laten gaan. En in haar hoofd zit een leegte, die koste wat kost altijd gevuld moet worden. Bovendien weet ze dat ze het vertrouwen van Pip al lange tijd geleden heeft verspeeld.

Vluchten, verdoven, beschutting zoeken. Een plek om te schuilen is een verhaal van gemis - van wat je had, van wat je wilt hebben en van wat onbereikbaar blijft.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover voel je dat het meisje zich ergens (achter) probeert te verschuilen. Dat ze niet gelukkig is, dat er iets aan de hand is. Zowel de cover als de titel, al kom je bij het laatste pas op het eind pas achter, past heel goed bij het boek. De titel is heel sterk gekozen.
Vanaf de eerste zin word je gegrepen en wil je weten wat er met Pip is gebeurd, waar ze is, of ze nog leeft. Het boek is dan ook moeilijk weg te leggen.
Je leert elke dag van de week zowel moeder als dochter steeds beter kennen, het wordt je allemaal steeds duidelijker. Je krijgt medelijden met Pip, krijgt bewondering voor Freek & Michiel. Met Emma heb je dan weer medelijden en dan ben je weer boos op haar, maar bovenal hoop je voor haar dat ze Pip ooit weer in haar armen kan sluiten. Dat Pip haar ooit weer helemaal gaat vertrouwen en haar zal vergeven voor de fouten die ze in het verleden heeft gemaakt, dat ze samen kunnen praten over het verleden. Het plot zie je niet aankomen, je verwacht dat het heel anders zou zijn. Dat een bepaald iemand meer weet dan die laat blijken.
De auteur weet je te raken op de manier waarop ze vertelt wat het met je kan doen als je je kind kwijt raakt, wat een gokverslaving met je kan doen en hoe je je in een man kan verliezen, maar ook wat het met je kan doen als je een heel sterke kinderwens hebt. Het lijkt of de auteur dat zelf heeft meegemaakt of dat ze iemand kent die dat heeft meegemaakt, dat ze weet wat is om een kind te verliezen, wat het is om een gokverslaving te hebben.
Toch zit je aan het eind wel met een paar vragen, maar of dat belangrijke vragen zijn? Voor mij eerder vragen die er enerzijds niet toedoen, maar ergens wel een antwoord op zou willen hebben ook al weet ik dat je die nooit zal krijgen.
Hoe dan ook, het boek is zeker geen geijkte 'ik hou van jou en blijf je trouw' roman, maar een roman met een verhaal dat echt gebeurd had kunnen zijn en dat eens anders loopt dan je verwacht van een roman.

Wat vind je van de cover? 
Heel mooi, die past echt bij het boek. Je krijgt al een klein beetje een idee van waar het verhaal over kan gaan.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is sterk gekozen en begrijp je pas bijna op het eind.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot en beeldend geschreven, nergens zijn er haperingen of is het langdradig.

Hoe origineel is het verhaal?
Toch wel origineel. Het laat zien wat een gokverslaving met je kan doen, wat het met je kan doen als je zo verliefd bent op een man.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Elke dag van de week kom je meer te weten over zowel Emma als over Pip en wordt er meer duidelijk. Langzaam wordt je naar het verrassende plot geleid. De opbouw is dan ook heel goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, je zit er vanaf de eerste zin in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut, je wilt alleen maar verder lezen omdat je wilt weten of Pip ooit gevonden wordt.

Heeft het plot je verrast?
Ja, ik had een ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ze zijn stuk voor stuk heel geloofwaardig. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Freek, omdat ze Emma nooit zal laten vallen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik dit keer niet zeggen, omdat ik dan iets ga verraden, maar ik weet zeker dat jullie, na het lezen van dit boek, ook een hekel aan die persoon zullen hebben. Sorry, dit keer verklap ik ook het geslacht niet.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk het niet, ik denk dat we teveel verschillen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Amsterdam blijft een geweldige stad en ook de andere plaatsen klinken heel erg leuk.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en ik breng het er tot nu toe goed van af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker, vooral de kant van het verhaal van Pip raakte me.

Mooie quote in het boek: 
Je moet je toch niet laten weerhouden door je angsten?

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek zeker aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die houdt van een roman met een niet geijkt verhaal van 'ik hou van jou en blijf je trouw' maar een verhaal dat waar gebeurd kan zijn.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar, die geef ik niet weg, maar gaat weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht er ooit een verfilming komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in gedachten hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is zo'n boek dat je nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel.

Leesfragment:
Ga naar Een plek om te schuilen van Lidewij Martens op de site van HarperCollinsHolland en scrol naar onder voor een leesfragment.

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg