Het Zilveren Kruis - Ingrid Chen


Ik mocht dit boek voor UITGEVERIJ COSERVE lezen en wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 






















Wat vind je van het boek? 
De cover geeft een klein stukje bloot aan waar het boek over gaat, al is dat toch een, wel heel belangrijke, bijzaak, want het belangrijkste van alles is dat Damian uiteindelijk via diverse omwegen op zoek gaat naar zijn moeder. De vraag die Damian heeft is waarom hij steeds van die nachtmerries heeft, waar die vandaan komen. Later komt de vraag wie die mensen zijn die hem steeds in zijn nachtmerries achtervolgen. Is het gewoon een dwaze nachtmerrie waar je maar beter over kunt zwijgen als je ze op latere leeftijd nog hebt of is het (deels) echt gebeurd? Heef hij dat echt meegemaakt? Wat is het verhaal achter het zilveren kruis dat hij altijd om zijn nek draagt en waar hij het gevoel heeft dat een bepaald iemand over hem waakt, van wie heeft hij die gekregen? Daarnaast rijst de vraag waarom hij hem niet openlijk kan dragen. Waarom het niet geoorloofd is om openlijk een bepaald geloof te hebben.
Het verhaal is op een spannende manier, soms langdradige, maar beeldende manier geschreven waarbij je het gevoel hebt dat je het ook echt zelf beleefd. Je hebt af en toe echt te doen met Damian en herkent bepaalde gevoelens die tijdloos zijn zoals de onzekerheid of iemand je wel echt leuk vindt of niet. Langzaam aan krijg je een antwoord op al die vragen met een heel verrassend plot die je niet aan ziet komen, dat komt aan als een schok. Vooruit het einde is deels niet zo verrassend, ligt er af en toe ook duimendik bovenop.
Het verhaal geeft een mooi tijdsbeeld hoe het in de Gouden Eeuw was en hoe men in die tijd met kinderen omging. Tevens geeft het verhaal een mooi tijdsbeeld weer van hoe Amsterdam en Nieuw-Nederland er in de Gouden Eeuw uitzag en hoe lang men over de reis van en naar Nieuw-Nederland deed. Wat voor ontberingen je soms op zo'n schip moest doorstaan.
Het is goed dat de auteur ook een zwarte bladzijde uit de geschiedenis heeft aangekaart. Hoe men in de Gouden Eeuw omging, of beter gezegd, bepaalde bevolkingsgroepen probeerde weg te jagen van hun land. Dat is er goed in verwerkt.

Wat vind je van de cover? 
Alles wat je op de cover ziet komt in het verhaal voor en past dan ook heel goed bij het boek, maar toch heb ik een kritiekpuntje, het haar van Damian is in het verhaal zwart, maar op de cover is het donker blond. Zijn haar had op de cover ook zwart moeten zijn.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het verhaal steeds om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is beeldend, spannend, je hebt het gevoel dat je alles zelf beleefd. Heel af en toe vind ik het langdradig. Had ik het idee dat bepaalde stukjes wel weggelaten hadden kunnen worden.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel, het is geen duizend-in-een-dozijn verhaal.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaamaan wordt je naar het plot geleid en kom je steeds meer te weten over het verleden van Damian en zijn ouders om te eindigen met een schokkend plot.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, je zit er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Niet altijd, soms werd ik afgeleid als het langdradig werd.

Heeft het plot je verrast?
Absoluut! Die zag ik niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Alida, omdat ze een hart van goud had waar geen kwaad in schuilde.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Helaas, dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik een spoiler vrijgeven. Ga het boek maar lezen om te weten wie ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Jawel, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Zoals Amsterdam wordt beschreven, herken je het nauwelijks, die stad moet vast in de Gouden Eeuw ook heel mooi zijn geweest.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat denk ik wel, maar dan wel in de hogere kringen. In de laagste kringen zou ik niet hebben kunnen leven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Op het moment dat Damian achter de waarheid kwam, raakte me heel erg, maar ook het verhaal van Simon. Meer kan ik niet zeggen, want dan zou ik iets verraden en dat is niet de bedoeling. Ga het boek maar lezen.

Mooie quote in het boek: 
Je kijkt alsof er net een schip aan splinters is geschoten.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek zeker aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Ik denk dat vooral jongeren het een leuk en spannend boek zullen vinden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in gedachten hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat je nog wel even bezig houdt.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
UITGECERIJ CONSERVE




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg