Leuk Hè? - Michael Foley


Van uitgeverij Atlas Contact mocht ik de proefversie van dit boek lezen en wil ze daar hartelijk voor danken. Voor diegenen die dit boek ook willen lezen, je zal nog even geduld moeten hebben, want de Nederlandse vertaling ligt pas op 1 april (of het een grap is, daar kom je op die dag achter als je het boek besteld) in de winkels.

Oorspronkelijke titel:
Isn't This Fun?

Waar gaat het boek over? 
Is het leuk om met velen te zijn? Of het nu gaat om een dancefestival, een vol strand, het carnavalsfeest of een pretpark, veel mensen genieten ervan en het wordt in reclames vaak als hoogst aantrekkelijk voorgesteld. Toch zijn er ook altijd mensen die zich in zo'n situatie alleen maar afvragen: hoe kom ik hier weg? En op dat moment is er altijd wel iemand die zegt: ‘Leuk hè?’ Michael Foley wil begrijpen waarom mensen zich graag in grote groepen verzamelen, maar ook waarom anderen dat moeilijker vinden. Waarom vindt hij zo weinig ‘leuk’? Waaruit bestaat de kunst van het plezier maken? Hij gaat te werk op de van hem bekende wijze: met veel humor maar ook met serieuze filosofische bagage. Hij onderzoekt allerlei dingen die mensen leuk vinden, en vraagt zich af hoe dat zo is gekomen en wat het zegt over de maatschappij. Hoezeer zit dit soort ‘fun’ in onze genen? Zijn het nieuwe rituelen? Welke leegte vullen we op?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Eigenlijk is het best wel grappig dat een boek wat over de filosofie van plezier maken gaat, op 1 april in de winkels ligt. Ik zie er eerlijk gezegd de humor wel van in.
Bij het zien van de cover begrijp je al dat het gaat over wat mensen vinden van plezier maken, wat ze er nu leuk aan vinden om in bijvoorbeeld een achtbaan te gaan zitten. De titel is alleszeggend, maar toch vind ik de cover van het origineel, Isn't this fun?, beter bij het boek passen. Een ouder echtpaar waar duidelijk is dat ze niet meer met, maar ook niet meer zonder elkaar kunnen, een dagje uit is en dan beiden denkt van 'moet dit nu leuk zijn?'
Het is dan ook een verhelderend boek waarbij je na het lezen van het boek anders gaat kijken naar diverse rituelen en gebruiken. De ontstaansgeschiedenis van bijvoorbeeld Halloween,Carnaval, dansen, voetbal en vakantie wordt uitgelegd. Waarom mensen het leuk vinden om hutje mutje op het strand te zitten bij mooi weer of in grote groepen bij een festival te zijn. Je krijgt er respect voor, je begrijpt de mensen die bijvoorbeeld van Carnaval of die van voetbalwedstrijden houden beter (het is overigens maar goed dat er tegenwoordig met de verliezers niet zo wordt omgegaan als in een bepaalde tijd. Het waarom kan je in dit boek lezen.). Ook krijg je respect voor de schrijver die op zijn leeftijd bijvoorbeeld naar een bijeenkomst is geweest waar mensen zich verkleden als hun helden.
Vrees niet dat het droge kost is, dat is het allerminst. Het boek is op een boeiende, vlotte manier geschreven met af en toe een vleugje humor.
Het boek zou geschikt kunnen zijn voor de lessen Maatschappijleer op de hogere scholen, want het is een heel erg leerzaam boek dat je laat nadenken over bepaalde dingen als humor en waarom je iets leuk vindt of niet. Bepaalde hoofdstukken zullen wat minder geschikt zijn, maar over het algemeen genomen zou dit een goed leerboek kunnen zijn.

Wat vind je van de cover? 
Zoals gezegd, het is een mooie cover, maar die van het Engelstalige boek vind ik er beter bij passen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen, je begrijpt, of probeert te begrijpen, waar het boek over gaat.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Je verwacht dat je een droge tekst gaat lezen, maar dat is het allerminst. Het is lekker vlot en boeiend geschreven met af en toe een vleugje humor waardoor het niet droog overkomt.

Hoe origineel is het verhaal?
Het is heel origineel, je moet er maar op komen om over het plezier maken te gaan schrijven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Als je eenmaal aan een hofdstuk begint, is het lastig om weg te leggen omdat je wilt weten waarom iets is, hoe iets is onstaan, waarom mensen het leuk vinden.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Absoluut! Ik begrijp nu beter waarom mensen naar voetbalwedstrijden gaan of waarom men bijvoorbeeld naakt op een fiets gaat zitten. Beiden zul je mij niet snel zien doen. Ik zeg bewust geen nooit, want je weet maar nooit. Misschien ga ik op mijn 80e nog wel eens naar een voetbalwedstrijd, laat ik een tatoeage zetten en ga ik naakt fietsen. Tegen die tijd kan mijn hoofdmotto wel 'hoe ouder, hoe gekker' zijn. ;) Ik kan het me nu in ieder geval niet voorstellen dat ik dat zou doen.

Mooie quote in het boek: 
De goden verveelden zich, en dus schiepen ze de mens.

Zou je het boek aanraden? 
Het is een echte aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die zich afvraagt waarom mensen bepaalde dingen, gebruiken leuk vinden, wat de kunst van plezier maken is.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een drukproef, die geef ik niet weg. Hij mag weer terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat je aan het nadenken zet, het boek blijft me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Ga naar het boek op de site van Atlas Contact en klik onderaan op Download hier een fragment van Leuk he? in PDF bestand om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
MICHAEL FOLEY

Website van de uitgever:
uitgeverij atlas contact





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg