Wisselwerking - Bertina Mulder


Dit boek won ik onlangs op de blog van Samenlezenisleuker en ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Sjoerd, een student journalistiek, organiseert voor zijn afstudeerproject een flashmob die geregistreerd wordt met de drone van zijn vriend Zom. Social media en webtechniek staan in de snelle wereld van de jongeren centraal, maar ook vriendschap en een voorzichtige coming-out. Op het plein waar de flashmob plaatsvindt, maakt de oude man Arend een tekening voor zijn vrouw in het ziekenhuis. Met dit cadeau wil hij een fout uit hun verleden goedmaken. De werelden van Sjoerd en Arend lijken mijlenver uit elkaar te staan, maar op de dag van de flashmob ontstaat er een bijzondere wisselwerking. Contrasten maken plaats voor overeenkomsten: hun zoektocht naar liefde, acceptatie en vergeving. Uiteindelijk blijken ze meer met elkaar verbonden te zijn dan ze wisten.
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het begint met een proloog over Arend die in 1971 een fout maakt waar hij later spijt van krijgt. Daarna lees je het verhaal van Sjoerd en dan weer van Arend, waarbij ze elkaar af en toe in een hoofdstuk kruisen omdat ze met elkaar te maken krijgen. Zonder dat ze het van elkaar weten blijken ze uiteindelijk meer verbonden te zijn met elkaar dan ze dachten.
Het is een heel ontroerend boek dat je niet in de koude kleren gaat zitten. Bij bepaalde hoofdstukken hield ik het niet droog, moest ik eerst de tranen wegvegen voor ik verder kon lezen. Bepaalde hoofdstukken raakten me ook om persoonlijke redenen. Het boek is dan ook lastig weg te leggen omdat je steeds wilt weten hoe het verder gaat. Hoe de mensen reageren op de flashmob, of het goed gaat komen met Arlette, of Arlette Arend zijn fout uit het verleden vergeeft. De hoofdkarakters zijn goed uitgediept, aan het eind voelt het of ze goede vrienden van je zijn waar je geen afscheid van wilt nemen. Je krijgt respect voor zowel Arend als voor Sjoerd.
Het leuke is dat het verhaal in het heden, vorig jaar om precies te zijn, is geschreven waardoor je over allerlei hedendaagse dingen en gebruiken te lezen krijgt zoals over een drone, flashmob, Pokemonjagers, Skype en dat tegenover een verhaal van een man op leeftijd die moeite heeft met de smartphone, maar met krijt en papier heel goed overweg kan.

Minpuntje is de achterflap. Als de kleur groen donkerder was geweest, dan was de witte tekst misschien beter te lezen, maar beter nog was het geweest als de tekst zwart was. De cover daarentegen is wel weer heel erg mooi. Het is leuk dat alles wat op de cover staat ook in het verhaal terug te vinden is.

Wat vind je van de cover? 
Die is, zoals gezegd heel mooi en past bij het verhaal. Het is leuk dat alles wat op de cover staat ook terug te vinden is in het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Heel bijzonder, past heel goed bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel erg vlot en beeldend geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel en modern.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Het begint met een proloog van Arend in het verleden. Daarna lees je langzaam aan het verhaal van zowel Sjoerd als Arend. Langzaam, maar niet te langzaam, wordt er naar het plot gewerkt. Ondertussen wordt er door middel van fashbacks naar het verleden gekeken door zowel Arend als Sjoerd.

Zat je direct in het verhaal?
Vanaf de eerste zin zat ik erin.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dit boek weet je aandacht zeker vast te houden.

Heeft het plot je verrast?
Ja, toch wel, ook al kun je, als je goed leest, iets al doorhebben dat het zo zou lopen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ze zijn stuk voor stuk geloofwaardig. Het hadden zomaar echte personen kunnen zijn.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Arend, omdat je voor hem alleen maar respect kunt hebben.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Boris, maar ik zeg niet waarom, want dan zou ik een spoiler verraden en dat is niet de bedoeling. Ga het boek maar lezen als je wilt weten waarom ik een hekel aan hem heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Het is een hele mooie plaats.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Zoals je al kon lezen, speelt het boek zich af in 2016, en ik moet zeggen dat ik die goed heb overleefd. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Niet alleen met het verhaal van Arend, maar vooral het verleden van Sjoerd heeft me geraakt omdat ik het ook, in een iets andere vorm, heb meegemaakt.

Mooie quote in het boek: 
Weg met die onheilsbrenger.

Zou je het boek aanraden? 
Het is boek is zeker een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Ik denk niet dat het boek alleen voor een speciale doelgroep geschikt is, het is voor iedereen, voor zowel jong volwassenen als volwassen en ouderen geschikt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een gesigneerd boek, dus ik geef het boek niet weg.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming van het boek, maar mocht die ooit verfilmd worden, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in gedachte hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat je wel even bezig houdt.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Bertina Mulder

Website van de uitgever:
PARIS BOOKS






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg