De Dagen - Anita Larkens


Van uitgeverij De Crime Compagnie mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tijdens een voorjaarsnacht verdwijnen de kleuters Frida en Mees uit het huis van hun moeder. Beide ouders, Maud en Maarten, zijn de eerste verdachten. Hoewel de ex-geliefden al meer dan een jaar uit elkaar zijn, brengt het noodlot hen weer samen.
In de dagen en weken die volgen, wordt er met man en macht naar de kinderen gezocht. Vanaf het begin duiken de media bovenop het verhaal van de losbandige, jonge moeder die in het openbaar haar tranen niet toont. Maar waar moet je beginnen als het spoor al bij de voordeur eindigt?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover krijg je niet direct het gevoel dat het een spannende thriller is die je gaat lezen. Het lijkt eerder in combinatie met de titel dat je een soort (zomer)vakantie dagboek gaat lezen. Over een vakantie waarbij een gezin heeft genoten van elkaar en de leuke dingen die ze hebben gedaan. Tot je de witte tekst boven de titel leest, die je een angst gevoel bezorgd en dan heb ik geen eens kinderen. Wat moet dat wel niet met ouders doen? In ieder geval besef je dan dat het geen vrolijk vakantie dagboek gaat worden, maar een heel spannende en emotionele thriller met een plot die je niet ziet aankomen. Bij de eerste hoofdstukken had ik steeds het gevoel dat ik dit verhaal al eens eerder had gelezen, maar dan in een andere setting, maar dat gevoel verdween nadat ik ruim over de helft van het boek was. Het verhaal is in een soort dagboek-vorm geschreven waar steeds iemand anders aan het woord komt of over iemand anders gaat. Je wordt daardoor heen en weer geslingerd met je gedachten van wie de kinderen ontvoerd zou kunnen hebben omdat eigenlijk iedereen, op een paar na, wel een reden zou kunnen hebben. Steeds als je denkt te weten wie erachter zit, komt er weer een ander met een ander motief waardoor je die gaat verdenken. Net zolang tot je het echt niet meer weet en het maar voor lief neemt en verder gaat lezen tot je toch stiekem weer mensen gaat verdenken.
Het verhaal is op een vlotte manier geschreven, waardoor je het boek zo uit hebt. De hoofdstukken zijn ook niet zo lang, dat je het boek eigenlijk ook tussendoor kan lezen als het moet.
Wat ik eigenlijk al in een ander boek heb gelezen, geeft ook dit boek heel goed weer, is wat de media kan doen. Als je je niet gedraagt zoals je je eigenlijk hoort te gedragen, dan wordt je afgemaakt. Uiteraard niet letterlijk, maar het kan wel zo voelen. Anderen weten het altijd beter en zien niet hoe jij je werkelijk voelt. Dat je misschien wel een masker draagt om je gevoelens voor je te houden. Eigenlijk zou iedere volwassene dit boek moeten lezen om te lezen wat de media met iemand kan doen. Dat niet iedereen hetzelfde reageert, dat iedereen anders is, maar misschien wel door een grotere hel gaat dan menigeen denkt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, uiteindelijk voldeed het boek wel aan mijn verwachtingen, al duurde dat wel tot ver na de helft van het boek. Toen begreep ik dat het een totaal ander boek was dan ik eerder gelezen had.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover die vredelievender is dan het verhaal.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, want eigenlijk is het ook een dagboek die van dag tot dag wordt ingevuld door ouders en bepaalde mensen die hun verhaal kwijt moeten/willen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is een heel vlotte schrijfstijl die nergens hapert omdat het langdradig zou zijn. Het verhaal leest lekker weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Doordat ik in de eerste helft het gevoel had dat ik het verhaal al eens had gelezen, maar dan in een andere setting, is het niet echt origineel. Gelukkig is het eind daarentegen wel een totaal ander eind dan je verwacht waardoor het verhaal wel weer origineel wordt.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Van dag tot dag wordt je langzaam aan naar het plot geleid waar de ouders en andere personen om een bepaalde reden hun ei kwijt moeten. Dat is heel sterk gedaan.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker omdat je wilt weten of de kinderen gevonden worden en wie er achter zat.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zie je niet aankomen. Meer kan ik niet zeggen zonder teveel te zeggen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze zeker. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De moeder van Maud, omdat ze een lieve vrouw is die altijd klaar staat voor haar dochter, schoonzoon en kleinkinderen. Dat ze altijd achter hen blijft staan.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik de dader verklappen. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat denk ik niet.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelde twee jaar geleden en ik ben dat jaar goed door gekomen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Absoluut! Het verhaal geeft goed weer wat jaloezie met je kan doen, wat het met je kan doen als je kinderen ontvoerd zijn, wat de media met je kan doen. Het zet je aan tot nadenken.

Mooie quote in het boek: 
Je weet niet wat je hebt, tot je het kwijt raakt.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut! Eigenlijk zou iedere volwassene dit boek moeten lezen zodat iedereen na het lezen van dit boek gaar beseffen dat je soms beter je mening voor je kan houden tot je weet hoe de vork echt in de steel zit.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Je kan beter vragen voor niet. Dan is het antwoord dat je dit boek beter niet kan lezen als je net ouder bent of als je van jezelf overbezorgd bent als het om je kind(eren) gaat. Dan kan het wel eens angstwekkend boek zijn.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven die het aan de bibliotheek op haar werk geeft zodat anderen dit boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is echt een boek dat je nog wel even bezig houdt.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Dat mag je zelf gaan lezen in het nawoord in het boek. ;)

Website van de auteur:
ANITA LARKENS

Website van de uitgever:
DE CRIME COMPAGNIE





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg