Een Kleine Moeite - Darcy Bell


Van uitgeverij Prometheus mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
A Simple Favor

Waar gaat het boek over? 
Het begint allemaal met een kleine gunst - gewoon de ene moeder die de andere even uit de brand helpt. Wanneer Stephanies beste vriendin Emily haar vraagt haar zoontje Nicky mee te nemen uit school, doet ze dat natuurlijk graag. Nicky en haar eigen zoontje zijn immers beste vriendjes - net als hun moeders. De 'mommy blogger' Stephanie vangt wel vaker de beide jongetjes op als de succesvolle Emily voor haar werk van huis is. Maar deze keer komt Emily haar zoontje niet ophalen en ze reageert ook niet op telefoontjes. Stephanie weet zeker dat er iets niet in de haak is, en deelt haar angsten op haar blog met haar volgers. Ondertussen probeert ze Emily's man Sean te helpen het huishouden draaiende te houden. Dat is toch het minste wat ze kan doen voor haar beste vriendin? Maar als er uiteindelijk nieuws over Emily komt, is de nachtmerrie nog lang niet voorbij. Stukje bij beetje komt Stephanie erachter dat niets - geen vriendschap, liefde of zelfs een kleine gunst - zo simpel is als het lijkt. Een kleine moeite is een wervelende achtbaan van bedrog, onverwachte gebeurtenissen, geheimen en onthullingen, liefde en loyaliteit, moord en wraak. Darcey Bell blijkt een meester in het opbouwen van spanning in een strak, verontrustend verhaal dat je bij de keel grijpt tot de laatste pagina.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover krijg je het gevoel dat het kind iets heel ergs mee gaat maken of heeft meegemaakt waardoor hij bescherming zoekt bij zijn moeder of bij iemand die hij vertrouwd.
De titel kan je op diverse manieren opvatten. Is het een kleine moeite voor de vriendin om op het zoontje van haar vriendin op te passen? Is het een kleine moeite om te liegen tegen iedereen? Is het een kleine moeite om dingen te doen die niemand van je verwacht?
Helaas ben ik niet zo heel erg positief over het verhaal. Geregeld werd ik afgeleid van het verhaal tot er een moment kwam dat het even spannend is, waardoor je weer verder wilt lezen en wilt weten hoe het gaat, tot er weer een paar momenten komen die wat droog aanvoelden, soms langdradig zelfs. Bij tijd en wijle vond ik het erg voorspelbaar, je voelt al welke kant het opgaat, terwijl andere stukjes juist verrassend zijn, dat ze een totaal andere kant opgaan dan je verwacht.
Sommige stukjes vond ik erg ongeloofwaardig. Ik heb er geen moeite mee als het verhaal niet waar is, maar het moet wel geloofwaardig overkomen en dat is in dit verhaal niet altijd zo. Sommige gebeurtenissen zijn te ongeloofwaardig om ze te geloven.
Toch is het verhaal ook weer niet zo verschrilkkelijk dat je het boek aan de kant wilt goooien. Je blijft nieuwsgierig naar hoe het verder zal lopen, hoe het afloopt. Het plot is heel verrassend, die zie je niet aankomen. Het open eind is ook goed bevonden. Je kan er je eigen fantasie op los laten op hoe het misschien echt is afgelopen.
Het verhaal laat zien dat je soms maar beter niet al jouw geheimen aan zomaar iemand moet vertellen, dat je er echt heel zeker van moet zijn dat die persoon echt te vertrouwen is of dat je later gepakt wordt op iets dat ze van je weet. Dat bepaalde mensen niet altijd zijn wie ze zijn, maar dat het serpenten kunnen zijn die over lijken gaan. Wat het met je kan doen als je je bedrogen voelt. Maar ook laat het zien hoe loyaal en vergevingsgezind sommige mensen kunnen zijn voor bepaalde mensen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, ik had meer verwacht, een spannender verhaal met minder langdradige stukken.

Wat vind je van de cover? 
Die past heel erg goed bij het verhaal.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Bij tijd en wijle vond ik het erg droog en langdradig. Andere momenten was het weer vlot geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd, langzaamaan wordt je naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Soms wel, soms niet. Als het even spannend is, dan weet het je aandacht vast te houden, maar het volgende moment kan je weer afgeleid zijn omdat het een langdradig stukje is.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die had ik niet aan zien komen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Sean, kan niet zeggen waarom, want dan zou ik een spoiler verraden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik niet zeggen, want dan zou een spoler verraden en dat is niet de bedoeling. Ga het boek maar lezen om te begrijpen aan wie ik een hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, ik zou gek worden van Stephanie.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik leef erin. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Dat je vrienden hebt, wil niet altijd zeggen dat je ze ook altijd goed kent, dat ze ook geheimen kunnen hebben voor je. Dat sommigen je misschien wel gebruiken voor hun eigen gewin.

Mooie quote in het boek: 
Mijn moeder zei altijd: Iedereen heeft geheimen.

Zou je het boek aanraden? 
Als je niet teveel verwacht van het boek, dan is het een aanrader, anders raad ik je aan om een ander boek te kiezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van thrillers houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, ik kan het boek niet weggeven, maar ik ga hem verwijderen van mijn Chromebook.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek en ik verwacht ook niet dat die er komt, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet bekijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ja, het boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ PROMETHEUS







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg