Het Suikervogeltje - Pauline Vijverberg


Van Uitgeverij Conserve mocht ik dit boek lezen en recenseren en ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
























Wat vind je van het boek? 
Je verwacht een historisch sprookjesboek over een meisje en een vreemd soortig fantasie-vogeltje te gaan lezen bij het zien van de cover, maar helaas is dat niet zo. Het is een verhaal dat is gebaseerd op het leven van de weesmeisjes die in de 17e eeuw op uitnodiging van de VOC naar Afrika emigreren om daar met de Hollandse mannen te trouwen omdat er een te kort aan Hollandse vrouwen is.
Ik moest echt even bedenken dat het in die tijd heel normaal was dat je jong trouwde en al heel jong een rits kinderen had. Een tijd waar heel andere normen en waarden normaal waren. Waar de apartheid heel erg heerste en waar de blanke man zich heel erg verheven voelde boven de gekleurde man, die ze dan ook als slaven hielden. Het is een schokkend verhaal die je na het lezen nog lang bij zal blijven.
Het verhaal wordt in een stroomversnelling vertelt waarbij je een kijkje krijgt over hoe het in de 17e eeuw ging in weeshuizen. Dat de wezen het niet makkelijk hadden, zeker niet als ze een bepaalde leeftijd bereikten waar ze meer moesten doen voor het weeshuis. Dat als ze buiten kwamen, men al aan de kleding zag dat ze wezen waren.
Daarna krijg je een goede kijk op de reis op een VOC-schip naar Kaap de Goede Hoop waar het ontzettend zwaar kan zijn. Niet alleen voor de bemanning, maar ook voor de passagiers. Waar je heel sterk moet zijn om de reis te overleven. In die tijd waren er nog geen medicijnen die je nu wel hebt die je beter maken van bepaalde ziektes. Waar je toen op een gegeven moment eten en drinken kreeg dat niet meer (zo) goed, vaak zacht uitgedrukt, was kreeg. Waar je als meisje/vrouw op moest passen voor sommige mannen die niet van vrouwen af konden blijven.
Je krijgt een goed beeld van hoe het ging in Kaap de Goede Hoop. Dat het leven ook daar zwaar kon zijn.
Waarbij je echt geluk moest hebben met de man waarmee je getrouwd was. Hoe de meisjes vrouwen werden, hoe ze erover dachten. Hoe er naar je gekeken werd als je niet voldeed aan de 'standaard norm', dat je voor jezelf op kwam en toch deed wat je hart je ingaf i.p.v. de 'kudde' te volgen. Dat je als vrouw ook daar op moest passen en dan niet alleen voor de wilde dieren, maar ook voor de mannen. Dat niet iedere man even goed was.
Het is een emotioneel verhaal dat je hart raakt en je anders doet laten kijken naar de geschiedenis van Kaap de Goede Hoop en de VOC.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Omdat ik van de uitgever al had gehoord dat ik een schokkend verhaal zou gaan lezen, was ik er op voorbereid. Dus ja, je kan helaas wel zeggen dat het verhaal voldeed aan de verwachtingen die ik had.

Wat vind je van de cover? 
Heel mooi en past echt bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Het is een titel waarbij je totaal ander verhaal verwacht, maar het past wel bij het boek. Lees het boek maar om te lezen waarom dat is.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal leest als een stroomversnelling, waar eigenlijk alleen even pauze is voordat je naar het volgende hoofdstuk gaat.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel. Het is een verhaal, dat, voor zover ik weet, nog niet (vaak) is verteld. Toevallig las ik nog geen 2 maanden geleden een heel kort stukje over kindbruidjes in Een meisje loos van Ton van der Lee. Daardoor werd ik extra nieuwsgierig naar dit verhaal.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het verhaal is goed opgebouwd waarbij het begint in de jeugd van Ariaan en Willemijn, waarom ze uiteindelijk in het weeshuis belanden en van daaruit uiteindelijk in Kaap de Goede Hoop gaan wonen, hoe hun leven daar is.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, vanaf de eerste zin zat ik erin.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Je wilt steeds verder lezen omdat je wilt weten welke keuzes de meisjes gaan maken, met wie ze gaan trouwen, hoe het leven verloopt.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, ze zijn stuk voor stuk geloofwaardig. Er is niemand waarbij je het gevoel hebt dat het karakter te fantasievol is.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ariaan, omdat ze een oprechte vrouw was die zich nergens wat van aantrok en deed wat ze moest doen ongeacht wat anderen ervan dachten.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er teveel. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Rotterdam zag er in de 17e eeuw totaal anders uit en vind het jammer dat ik dat niet heb gekend, want volgens mij was die stad toen nog mooier dan nu.
Kaap de Goede Hoop lijkt mij ook heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Nee, dat denk ik niet.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Het is een heftig verhaal waar sommige meisjes nog maar of nauwelijks 16 waren toen ze trouwden en vaak niet lang daarna moeder werden. Ze waren zelf nog kind.

Mooie quote in het boek:
We zijn stofdeeltjes op aarde, voortgejaagd door de wind van ons lot. 

Zou je het boek aanraden? 
Ja, dit is een boek dat iedereen zou moeten lezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de wereld.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Het verhaal in het boek is al heftig genoeg, daar hoef ik geen filmbeelden bij.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat me nog wel even bezig blijft houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Je kan nog t/m 21 mei de tentoonstelling Goede Hoop in het Rijksmuseum bezichtigen.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ CONSERVE






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg