Ken Mij Niet - Nadine Barroso


Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Tessa is op de vlucht. Ze is doodsbang dat de man die haar voor het leven getekend heeft, haar opnieuw vindt. Daarom moet ze steeds een nieuwe identiteit aannemen. Overal waar ze komt vallen doden. Wat hebben die met Tessa te maken? Is het mogelijk voor iemand die zo beschadigd is, opnieuw te beginnen?
Ken mij niet is een ijzersterke thriller met een origineel plot.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Je ziet meteen aan de cover dat de persoon niet wil dat je haar echt kent, je haar vindt, ze blijft liever in de schaduw van het leven staan. Je wilt dan ook weten wat haar verhaal is, waarom ze liever in de schaduw blijft staan.

Meteen bij het eerste krantebericht word je nieuwsgierig naar wat er mogelijk gebeurd kan zijn. Eenmaal aan het verhaal begonnen, is het lastig om het boek weg te leggen omdat je alleen maar verder wilt lezen. Je wilt weten hoe het verder gaat, hoe het af gaat lopen.
Langzaam aan kom je er achter wat er werkelijk met Tessa is gebeurd, welke identiteiten ze steeds aan neemt, hoe haar leven loopt, wie ze echt is, waarom er overal waar Tessa komt doden vallen en hoe die zijn overleden. Op een gegeven moment krijg je wel een idee, maar kan je het niet geloven en denk je alleen maar dat het allemaal toeval is. Door middel van geregelde flashbacks kom je steeds meer te weten over wat Tessa in het verleden is overkomen.
Het plot is een complete verrassing en tegelijkertijd ijzersterk. Het is een plot die je niet verwacht, die je niet ziet aankomen.

Het boek is op een vlotte, beeldende, aangrijpende manier geschreven. Het is een verhaal dat je bij de strot grijpt. Je krijgt te doen met bepaalde personen, terwijl je andere personen alleen maar kan gaan haten. Je hoopt dat wat de hoofdpersoon is overkomen, niemand zal overkomen omdat het te gruwelijk voor woorden is.

Mochten ouders van jonge kinderen dit boek hebben gelezen, dan kan ik me voorstellen dat ze hun dochter een tijd lang extra in de gaten houden, dat ze zorgen dat haar mobiel is opgeladen en dat ze in ieder geval genoeg op haar SIM-kaart heeft staan, dat ze bij nood haar ouders kan alarmeren. Ook al is het verhaal niet echt gebeurd en weten ze dat ook wel.

Kortom, het boek is een echte aanrader, zeker als je van thrillers houdt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek zeker.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi en heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past echt bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is heel erg vlot, beeldend en aangrijpend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Langzaam aan wordt je naar het plot geleid. Geregeld lees je een flashback waardoor je de hoofdpersoon nog beter gaat begrijpen.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er meteen in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Eenmaal in begonnen, is het lastig om het boek weg te leggen omdat je alleen maar verder wilt lezen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat is een echte verrassing die ik, diep van binnen wel, maar niet wilde geloven, niet zag aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent of gekend hebt.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De hoofdpersoon. Ik zeg niet waarom omdat ik anders teveel los zou laten. Jullie moeten het boek zelf maar lezen. ;)

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er teveel om op te noemen. Als je het boek hebt gelezen, begrijp je wel wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich van 1999 tot 2010 af en ik ben die tijd goed door gekomen. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Ik kan niet teveel zeggen, maar zoals ik al eerder aangaf, ik kan me voorstellen dat ouders na het lezen van dit boek hun dochters een tijd lang extra in de gaten houden.

Mooie quote in het boek: 
Er is altijd wel geluk te vinden zolang de kaarten die je zijn uitgedeeld ook daadwerkelijk speelt.

Zou je het boek aanraden? 
Dit boek kan ik iedereen aanraden als je van thrillers houdt.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de thriller liefhebbers is dit een geweldig boek.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ondanks dat het een echte aanrader is, vind ik één keer genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man gaat het boek mee naar zijn werk nemen zodat zijn collega's het boek ook kunnen gaan lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek, maar ik verwacht wel dat dit boek ooit verfilmd wordt.  Mocht dat ooit gebeuren, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel, het hangt van het boek af.

Leesfragment:
Op de website van de auteur kan je twee leesfragmenten lezen:
Leesfragment 1
Leesfragment 2

Website van de auteur:
NADINE BARROSO

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg