De Abrikozenboom - Beate Teresa Hanika



Van uitgeverij CARGO mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Das Marillenmädchen

Waar gaat het boek over? 
Elisabetta, een oude joodse vrouw uit Wenen, leeft een eenzaam leven, alleen met haar herinneringen. In haar tuin staat een oude abrikozenboom, en al haar hele leven maakt ze elk jaar opnieuw jam en marmelade van de vruchten. Als ze de geur van de abrikozen ruikt, denkt de oude vrouw aan haar verleden. Aan haar familie en haar twee zussen, allen vermoord in Dachau. De oude vrouw leidt een teruggetrokken bestaan, de stemmen uit haar verleden zijn haar enige gezelschap. Maar dan krijgt ze een nieuwe onderhuurster, de jonge Duitse danseres Pola die zich gaandeweg in haar leven dringt, en zal ze voor het eerst in lange tijd haar herinneringen, en al haar pijn, moeten delen met een ander.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover verwacht je een bijzonder verhaal te gaan lezen waarbij de abrikozenboom een van de hoofdrollen speelt. Een verhaal dat jaren en jaren terug gaat.
Het verhaal wordt deels om en om verteld; door Elisabetta en door Pola. Beiden hebben een triest verleden achter zich waarin ze elkaar, ieder op hun eigen manier, herkennen. Een persoon blijkt later een schakel te zijn tussen Elisabetta en Pola, een persoon waar ze beiden, ieder op een andere manier, een speciale band mee hadden. Je wordt heen en weer geslingerd tussen het heden en verleden, maar dat is niet storend. Af en toe moet je even teruglezen om te begrijpen wat er wordt bedoeld en een andere keer moet je juist verder lezen om te begrijpen wat er eerder bedoeld werd. Dan blijkt het namelijk heel anders in elkaar te zitten dan je dacht.
Soms is het wat langdradig, maar over het algemeen is het vlot geschreven, veel zinnen zijn messcherp. Je voelt ze tot in je ziel.
Het schitterende plot komt als een totale verrassing, het is een plot die je niet aan kan zien komen. Toch laat het je met een vraag die je zelf mag beantwoorden zitten.
Het verhaal laat zien hoe bepaalde mensen ook jaren, generaties later tegen joden aankijken, hoe men na de oorlog soms liever voor een ongelukkig huwelijk koos dan voor de ware liefde omdat de persoon niet in de familie paste. Het is een verhaal over overleven tijdens- en na de oorlog, een verhaal over prille verliefdheid, een verhaal over in het verleden blijven hangen, over omgaan met het verlies van dierbaren, een verhaal over een naar verleden, een verhaal van je droom najagen, wat jaloezie met iemand kan doen.
Minpuntje is dat er een klein stukje in voorkomt die je ook in een ander boek over de Tweede Wereldoorlog kan lezen. Het lijkt erop dat het overgenomen is, maar het kan ook toeval zijn. Soms komt het verhaal wat ongeloofwaardig over.
Kortom, dit is echt een boek voor diegenen die van verhalen over de Tweede Wereldoorlog houden.
Enne na het lezen van dit boek krijg je spontaan zin een boterham met abrikozenjam. Het recept is verweven in het verhaal.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, ik had er meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Soms is het wat langdradig, maar over het algemeen is het vlot geschreven met geregeld een messcherpe zin die je raken tot in je ziel.

Hoe origineel is het verhaal?
Deels is het vrij origineel, deels is het niet zo origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaamaan wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Helaas niet altijd, soms werd ik afgeleid.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Over het algemeen wel, maar soms komt een persoon wel erg ongeloofwaardig over.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Elisabetta, omdat ze toch niet zo gek is als wordt gedacht.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Daar ben ik nog niet over uit.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ze klinken heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
De huidige tijd lukt me makkelijk, maar in de tijd voor-, tijdens- en vlak na de oorlog had ik, denk ik, niet kunnen leven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Vooral het verhaal van Elisabetta heeft me geraakt. Zonder teveel te verraden, is vooral het stukje dat Elisabetta als jong meisje op een gegeven moment thuis komt en daarna naar een hotel gaat omdat ze iets wil.

Mooie quote in het boek: 
Zo koesterde ze zich in wat er door de kunst tussen hen ontstond.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van verhalen over de Tweede Wereldoorlog houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik dus niet weggeven, maar ik heb hem van mijn e-reader verwijderd.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er nog geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
CARGO






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg