Naondel - Kronieken Van Het Rode Klooster - Maria Turtschaninoff



Van uitgeverij Clavis mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Naondel -- Krönikor Fran Roda Klostret

Waar gaat het boek over? 
Rabira draagt als jong meisje de zorg voor een magische bron. Dan maakt ze een fout met rampzalige gevolgen: smoorverliefd als ze is, onthult ze de geheimen van de bron aan Iskan, de zoon van de vizier. Gevangen in Iskans harem krijgt ze algauw gezelschap van andere vrouwen: het nomadenmeisje Garai, de vrouwelijke krijger Sulani, dromenweefster Orseola, en vele anderen. Naondel gaat over vrouwen die alles wat hun lief was achter zich lieten om het Rode Klooster te stichten. In hun eigen woorden vertellen de Oerzusters hun verhaal. Waar vinden ze de kracht om de wereld die ze kennen de rug toe te keren? En wat is de prijs, zowel voor degenen die vluchten als voor degenen die blijven?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover verwacht je een verhaal te lezen die enerzijds geheim moet blijven, maar anderzijds verteld moet worden opdat het verhaal nooit verloren gaat voor alle toekomstige generaties. Een verhaal waar de dood, maar ook de romantiek de hoofdrollen zullen spelen.
Het is een verhaal dat laat zien wat macht met een persoon kan doen, wat het met een persoon kan doen als hij de natuur misbruikt, hoe de natuur kan reageren, het is ook het verhaal van geestelijk- en lichamelijk geweld, hoe de vrijheid te (her)vinden.
Het is het verhaal van zeven vrouwen die ieder op hun eigen manier op een valse manier bij Iskan zijn gekomen. Ze vertellen ieder hun eigen verhaal, waarbij Rabira de hoofdpersoon is. Het laat zien dat het niet alleen laagopgeleide vrouwen zijn die kunnen vallen en zich verliezen voor een knappe adonis, maar ook vrouwen die sterk en slim zijn. Dat het iedere vrouw kan overkomen. Hoe sommigen onder dwang zich laten gebruiken en sommigen proberen niet zwanger te raken. Het verhaal laat zien hoe te overleven na alle wreedheden die je zijn en worden aangedaan, hoe om te gaan met het verlies van dierbaren, al dan niet door jou veroorzaakt, hoe om te gaan met de concubines van je man en hoe om te gaan met de vrouw van man die jou heeft gekozen als een van zijn concubines. Iedere vrouw reageert en gedraagt zich anders. Dat schijn vaak bedriegt. Hoe ze uiteindelijk de kracht vinden om samen alles achter te laten om elders proberen een nieuw en gelukkiger leven te leiden. Of dat ook lukt mag je zelf gaan lezen. Uiteindelijk kan je alleen maar bewondering voor ze hebben. Het is een verhaal met diverse verrassende wendingen en een verrassend plot.
Het boek laat je anders naar de natuur kijken, dat geluk niet afhangt van goud en macht hebben over anderen en of de natuur.
Ondanks dat het young adult boek is, is het boek ook leuk voor volwassenen. Het boek is het tweede deel in een serie, maar kan ook los gelezen worden zonder dat je het eerste deel gelezen hebt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel mooi, pas over helft van het boek begrijp je waarom er voor deze titel is gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot, beeldend, op een vertellende manier.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaam aan wordt je naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, toch wel, ik had een iets ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Garai, omdat ze niet om rijkdom maalt, maar voor de natuur leeft en altijd eerlijk is, er zit geen kwaad in haar.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Iskan, lees het boek maar om te weten waarom ik een hekel aan hem heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel mooi.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Vooral het verhaal van Rabira heeft me geraakt, hoe ze met alles wat haar werd aangedaan moest zien om te gaan. Je gunt niemand dat. Ook wat de andere vrouwen is aangedaan gun je niemand toe.

Mooie quote in het boek: 
Maar ik wist dat ik mijn oude ik moest wegstoppen in de diepste krochten van mijn geheugen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de jongeren die te oud zijn voor kinderboeken, maar nog net te jong zijn voor echte volwassen boeken.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, en ook het eerste deel, want dit is een hele mooie serie.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
ik ga het boek aan een vriendin geven die van dit soort boeken houdt.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht het boek ooit verfilmd worden, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Maria Turtschaninoff

Website van de uitgever:
Clavis





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg