Bloedzusters - Mariska Kool


Van uitgeverij Zilver Bron mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Het gaat er hard aan toe op het Arnhems lyceum. Op de eerste dag na
de zomervakantie wordt er in de aula een seksfilmpje van een leerling
vertoond. Het slachtoffer raakt dezelfde dag nog vermist. Geen op
zichzelf staand incident: vlak voor de zomervakantie verdween er ook
een meisje dat na een week naakt en dood werd teruggevonden. Wie
erachter zitten, is geen raadsel. The bitches from hell terroriseren de hele
school, maar er is volgens de politie onvoldoende bewijs. Zij kunnen
niets doen.
Met gevaar voor eigen leven probeert een groepje leerlingen bewijzen
te verzamelen van de weerzinwekkende dingen die zich online en in real
life voordoen. Zullen ze op tijd zijn voor de verdwenen Kat? En welke rol
speelt de nieuwe scholiere Amber in dit alles?
Een verhaal over cyberpesten en afpersing dat dichter bij de werkelijkheid
ligt dan velen denken.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Mariska Kool is als orthopedagoog werkzaam op verschillende scholen. Ze weet haar werk te combineren met haar andere grote passie: verhalen. Naast het schrijven van boeken en musicals, schrijft ze spellen (LARP) voor educatieve doeleinden.

Bron: achterkant boek.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover verwacht je een duister verhaal te gaan lezen, een verhaal vol met intriges en geheimen. Alleen als brildrager had ik moeite om de rode tekst op de achterkant te lezen. Als die één of twee tinten lichter was geweest, dan was die beter leesbaar. Misschien een idee voor een volgende druk?
Gelijk bij het lezen van de proloog wordt je nieuwsgierig, wil je verder lezen. Je wilt weten over wie het gaat, hoe die persoon daar is gekomen en waarom.
Elk hoofdstuk wordt verteld door een ander persoon, waardoor je een goed beeld krijgt van de gebeurtenissen, maar ook de personen zelf beter leert kennen. Vrees niet dat het onduidelijk is wie er aan het woord is, want boven elk hoofdstuk staat wie er aan het woord is.
Tijdens het lezen krijg je te doen met bepaalde personen omdat ze koste wat kost erbij willen horen, voor anderen kan je alleen maar bewondering hebben omdat ze opkomen voor anderen en aan anderen kan je alleen maar een grote hekel hebben om wat ze hebben gedaan.
Op het moment dat je denkt te weten welke kant het opgaat of wie de hoofdschuldige is, blijkt het verhaal een totaal andere wending te krijgen en blijkt een van de hoofdschuldigen een totaal ander persoon te zijn, eentje die je nooit had verwacht. Toch, als je het verhaal goed leest, dan had je al een vermoeden kunnen hebben.
Voor velen zal het verhaal (deels) herkenbaar zijn. Een ieder die ooit gepest is op school, weet hoe het voelt omgepest te worden. Alleen kan het voor de kinderen die heden ten dage gepest worden, vele malen erger zijn dan voor de kinderen die van voor het internet-tijdperk en voor hen kon het al erg zijn. Dit boek belicht dat heel goed. Ook een van de bekende Nederlanders is goed erin verwerkt. Je hoort hem op zijn bekende manier praten, drammen. Het is goed dat de auteur dit onder de aandacht heeft gebracht zodat men kan zien wat de gevolgen van pesten kunnen zijn. Zeker heden ten dage, dat iedereen met een smartphone alles kan opnemen, online zetten en ermee kan chanteren. Dat ook scholen en ouders allerter zouden zijn en het serieus nemen als iemand zegt dat die gepest wordt of dat er iemand gepest wordt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, al duurt het even voor je de titel door hebt.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot, beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaam wordt je naar het plot geleid, pas bij de laatste hoofdstukken gaat het in een stroomversnelling.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het, maar achteraf gezien had ik het kunnen weten door een opmerking die eerder over een van de personen is gemaakt.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Amber, omdat ze een stoere meid is die niet bang is uitgevallen en mensen op hun plek durft te zetten als het moet.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik nu een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersonen?
Met sommige wel en met anderen niet.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Arnhem is een mooie stad.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik leef erin en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Ik ben ook gepest op school en ben blij dat er toen nog geen mobieltjes en internet was. Het lijkt me verschrikkelijk als er ongepaste filmpjes van jou op het internet staan. Dat men je daarmee kan chanteren.

Mooie quote in het boek: 
Eline heeft vanochtend blijkbaar weer verwaantjes op bij haar cruesli.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor pubers, maar ook voor ouders, leraren en een ieder die met kinderen werkt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven zodat anderen het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek, maar ik verwacht wel dat die er ooit komt. Mocht het boek ooit verfilmd worden, dan ga ik die niet kijken, omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
ZILVER BRON






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg