Eerste Hulp Bij Stress & Burn-Out - Elke Van Hoof



Van uitgeverij Lannoo mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Stress is goed. Ja, je leest het goed. Meer nog: stress is noodzakelijk. Stress zorgt ervoor dat je uit je comfortzone komt en een betere versie van jezelf wordt. We hebben allemaal een gezonde portie stress nodig in ons leven, anders zouden we niks bereiken. Maar natuurlijk heeft stress ook negatieve kanten. Langdurig blootgesteld worden aan stress maakt mensen ziek. En het ergste is: de meesten onder ons zien dat helemaal niet aankomen. Dit boek helpt je om de negatieve stress tijdig te herkennen en de effecten ervan tot een minimum te herleiden. Ook als je al een burn-out hebt, kan dit boek je meer inzicht geven in wat je is overkomen en je stap voor stap op weg zetten naar herstel. Stressexpert Elke Van Hoof begeleidde al vele honderden mensen met stressgerelateerde klachten. In dit boek vat ze op een toegankelijke manier samen wat we vandaag weten over stress én moedigt ze je aan de hand van zelftests, oefeningen en concrete tips aan om zelf aan de slag te gaan. 'De sleutel tot succes is stress te zien als een alarmsignaal dat je leert stilstaan bij wat er misloopt en hoe je dit kunt rechttrekken. Makkelijk? Absoluut niet. Haalbaar? Zeker weten!'

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de rustgevende cover krijg je niet direct een idee waar het boek over kan gaan, dankzij de passende titel heb je een idee.
De auteur laat je op een ander manier naar stress kijken dan je in de meeste andere boeken kan lezen. Waar je vaak leest dat je stress helemaal uit je leven kan bannen, geeft Elke aan dat er ook positieve kanten aan stress kunnen zitten. Waarom het soms goed kan zijn als je stress hebt, legt ze je in dit boek uit. Ze legt op een heldere, duidelijke manier uit wat stress en burn-out is, wat er in onze hersenen gebeurt als we stress hebben. Ze geeft tips hoe je met stress om kan gaan en hoe je een burn-out kan proberen te voorkomen. Ook geeft ze tips hoe je een functioneringsgesprek kan voorbereiden. Soms is het wat droog, maar dat is niet echt storend. Soms kan het zijn dat je een bepaald stukje herkend en denkt van 'ja, dat heb ik ook' of 'ja, zo doe ik het ook'.
De oefeningen die in dit boek genoemd worden zijn goed uitvoerbaar, niet altijd even makkelijk, maar zo te vaker je ze doet, zo te makkelijker het wordt. Ook kan je diverse testen doen zoals bijvoorbeeld een test of je een risico loopt om een burn-out te krijgen en een test herstelbehoefte.
De mooie, passende tekeningen maken het boek af. Om sommige tekeningen moet je zelfs lachen zoals bijvoorbeeld bij de tekening van de kip zonder kop. Daaraan kan je zien dat de tekenaar wel een groot gevoel voor humor moet hebben.
Kortom; als je last van stress of een burn-out hebt of je loopt er tegenaan, dan is dit boekje een echte aanrader. Ook als je er geen last van hebt, kunnen sommige tips en oefeningen goed van pas komen. Het is een boek dat je steeds weer, als je last van stress hebt, even kan oppakken om bepaalde oefeningen, zoals bijvoorbeeld een ademhalingsoefening, te oefenen, te kijken hoe die ook al weer moest.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is rustgevend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is past bij het boek, want daar gaat het boek ook over.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is helder, duidelijk. Soms is het was droog, maar dat is niet storend.

Hoe origineel is het verhaal?
Vrij origineel. De auteur bekijkt stress en burn-out op een andere manier dan de meeste auteurs die over stress en burn-out schrijven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het stukje van dat je vroeger misschien wel te horen hebt gekregen dat je niets goed kan doen, dat herkende ik heel erg, want dat is iets wat ik als kind geregeld kreeg te horen van bepaalde personen. Dat raakte me gek genoeg toch. Daardoor snap ik nu beter waarom ik, als ik iets doe, het perfect wil doen.
Het is ook grappig om te lezen dat de auteur schrijft dat stress erbij hoort, want dat heb ik de laatste tijd ook al vaker gehoord van onder andere mijn huisarts.

Mooie quote in het boek: 
We hebben allemaal een gezonde portie stress nodig in ons leven, anders zouden we niks bereiken.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die last van stress of een burn-out heeft of er tegenaan loopt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik af en toe een stukje terug ga lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik dus niet weggeven, maar het boek mag op mijn Chromebook blijven staan.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Ga naar de site van Lannoo en klik onder het boek op Boek inkijken om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
ELKE VAN HOOF

Website van de uitgever:
LANNOO






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg