Extase - Michiel Van Elk


Van uitgeverij Boom mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
'Was dit God of Satan die ons probeerde te misleiden? Was er sprake van massapsychose? In hoeverre waren mijn ervaringen het gevolg van suggestie, intuïtie of van mijn innerlijke zoektocht naar mijn emotionele zelf?' (Michiel van Elk in Extase)
Sommige gelovigen horen letterlijk de stem van God, anderen verliezen het besef van tijd en ruimte tijdens een meditatie of ontdekken door middel van geestverruimende middelen een hogere realiteit. Waar komen deze religieuze en spirituele ervaringen vandaan? Bieden zij echt een blik op een andere werkelijkheid? Zijn sommige mensen gevoeliger voor dit soort ervaringen dan andere? Extase gaat aan de hand van recent wetenschappelijk onderzoek in op deze en andere vragen. De auteur, zelf wetenschapper en ex-gelovige, vertelt over veldonderzoek op paranormaalbeurzen en bij kerkgenootschappen, en over experimenten die hij en zijn collega's uitvoerden, zoals dat met de Godhelm op Lowlands. We zullen zien dat de mens een diepgewortelde aanleg heeft om religie te ervaren én dat dit allerlei voordelen biedt.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Michiel van Elk is onderzoeker en docent aan de Universiteit van Amsterdam en hoofd van het Religion. Cognition & Behavior Lab.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover en titel heb je niet meteen door waar het boek over kan gaan, dat wordt pas tijdens het lezen duidelijk en begrijp je waarom de helm tussen twee draadjes op de cover staat.
Wetenschappelijke boeken kunnen nogal eens saai, droog en langdradig overkomen waardoor je al snel geen zin meer hebt om het boek verder te lezen. Bij dit boek geldt dat allerminst. De hoofdstukken zijn op een boeiende, vlotte manier geschreven. Je wilt alleen maar verder lezen. Het boek is voor iedereen, van laag- tot hoog opgeleid, toegankelijk. Als er al moeilijke woorden voorkomen, dan wordt je snel duidelijk wat er bedoeld wordt.
Meteen tijdens het lezen van de inleiding word je nieuwsgierig naar de rest van het boek, je wilt de rest van het boek gaan lezen.
Het boek verteld onder andere over bijzondere ervaringen, voor sommigen misschien herkenbaar, die mensen hebben meegemaakt met divcerse geloven. Daar wordt op een wetenschappelijke manier naar gekeken en verklaard. Je krijgt meer helderheid over waarom bepaalde mensen bijvoorbeeld paranormale gaven hebben en anderen weer niet. Er is gekeken naar diverse geloven in diverse landen en culturen en er zijn wetenschappelijke experimenten uitgevoerd door gebruik van onder andere VR en de Godhelm. Het is interessant om te lezen hoe mensen erop reageren, hoe iedereen weer anders reageert en andere ervaringen heeft, waarom de een gevoeliger is dan de ander. De auteur geeft zijn mening over of het vanzelfsprekend is dat je in een God gelooft en over religie in het algemeen. Je komt erachter wat het effect van psychedelica is op het brein.
Na het lezen van dit boek wil je zelf ook de ervaringen gaan opdoen die de auteur heeft opgedaan zoals bijvoorbeeld een floatsessie of naar een paranormale beurs.
Aan het eind vind je o.a. een persoonlijkheidsvragenlijst en De Cognitieve Reflectietaak.
Een compliment voor de uitgever dat die de noten onderaan de bewuste pagina hebben geplaatst.
Kortom; als je benieuwd bent naar hoe wetenschappers op geloof en religie kijken, dan is dit boek een echte aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend. Na het lezen van het boek begrijp je wat die helm is en waarom die op de cover staat.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel mooi, maakt nieuwsgierig.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is boeiend, vlot. Nergens is het droog, saai of langdradig.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Zat je direct in het boek?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Raken is een groot woord, maar bepaalde dingen herkende ik wel. Het stukje over bijvoorbeeld slaapverlamming kwam me heel bekend voor. Na het lezen van dit stukje weet ik nu dat ik dat in het verleden een paar keer heb meegemaakt, dat was voornamelijk als ik 's middags een dutje deed en wilde opstaan, maar dat niet kon. Ik had toen ook het gevoel dat er iemand in huis was en dat ik met veel kracht terug geduwd werd op de bank. Dat vond ik toen heel beangstigend, maar nu weet ik dat ik daar niet bang voor hoef te zijn als ik dat weer eens heb.

Mooie quote in het boek: 
Wetenschappelijk onderzoek begint met de nieuwsgierigheid van een kind: probeer te ontdekken en te begrijpen waarom mensen bepaalde dingen doen, ervaren of zeggen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan dit boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in waarom mensen geloven.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien dat ik af en toe een stukje ga terug lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Dit boek gaat terug in de boekenkast zodat mijn man het boek ook kan lezen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me nog lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Boom Uitgevers Amsterdam






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg